Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Su og egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg starter på videregående uddannelse men er i tvivl om Su regjer..Jeg har et mindre enkeltmandsvirksomhed og er ved at starte et Aps med 3 andre.

Min enkeltmandsvirksomhed tjener jeg ikke det vilde på og Aps'et regner jeg ikke med lige inden for det første halve år i hvert fald.

Jeg skal bare lige forstå det rigtig. Su's "egenindkomst"- det er KUN når det er ens overskud ikke? Tænker f.eks. at hvis jeg nu er ved at overstige mit fribeløb i den ene måned, om man så skal købe lidt ekstra vare ind, så jeg ikk ska betale su tilbage...?

Nogen som kan hjælpe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mmat:

Min enkeltmandsvirksomhed tjener jeg ikke det vilde på og Aps'et regner jeg ikke med lige inden for det første halve år i hvert fald.

Jeg skal bare lige forstå det rigtig. Su's "egenindkomst"- det er KUN når det er ens overskud ikke? Tænker f.eks. at hvis jeg nu er ved at overstige mit fribeløb i den ene måned, om man så skal købe lidt ekstra vare ind, så jeg ikk ska betale su tilbage...?

overvej hjælp til regnskabet - kan laves ret billigt faktisk - for du er på vildspor allerede ved at

1 Tro at vareindkøb fjerner overskud - Det er helt ligemeget om man har penge i banken eller varer på lager - Varerlager skal tælles op gang indkøbspris og indgå i værdi

2 Tro at man regner overskud per måned - det er årsresultat der betyder noget - så du skal regne år og ikke månedssvingninger

Når du både skal drive enkeltmands og eje ApS er du nødt til at skaffe dig basal viden om virksomhed og selskab, for ellers ender du let med noget der giver dig besvær. Du har jo så også et ret højt SU loft - Læs evt om enkeltmandsvirksomhed som også inkl. om SU og hvordan overskud i sådan en sag regnes ud, så du ikke laver fejl ved at tro varekøb betyder noget + masser af andet godt stof https://www.saxo.com/dk/personlig-virksomhed-enkeltmands-is_pdf_9788740489989 

ApS giver dig kun SU forhold hvis du hæver løn. Husk du som ejer uanset løn eller andet - som aktiv ejer - skal ha en lovpligtig arbejdsskadeforsikring i det selskab - det skal du ikke i enkeltmandsvirksomheden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar!

Jeg mente ikke varekøb, som i at det var til et varelager. Jeg mente mere varekøb som kurser osv.

Så vidt jeg har forstået så regner SU pr månedsbasis? F.eks. har jeg jo arbejdet hvad der svarer til fuldtid op til studiestart og så er det kun i de 4 resterende måneder af året, jeg skal holde øje med mit fribeløb?

Fra København
Tilmeldt 26. Jun 15
Indlæg ialt: 35
Fra  Freelance Office & IT Assistent Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil også hjælpe dig lidt at læse mere om det på SU'ens hjemmesiden

Der er kun i de måneder, hvor du får SU, hvis du starter eller slutter en uddannelse, fribeløbet tæller med. Dvs i din tilfældig kun i 4 mdr. Der kaldes for periodisering

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/periodisering/Sider/default.aspx

Lidt her om at drive virksomheden mens man er på SU

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/indkomst/egenvirksomhed/Sider/default.aspx

Tænker du på varekøb til brug i virksomheden og ikke beregnet til videresalg?

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst og læst på SU's hjemmeside, men synes stadig jeg er i tvivl om mange ting. Har også prøvet at ringe til dem på min skole, men de kunne ikke udtale sig om andet som står på SU's hjemmeside.

Der står at fribeløbet er11.845 pr. måned.

Så det vil sige at jeg må tjene 47.380 kr fra sep-december?

Hvad så med de her måneder op til? Og igen, hvis jeg nu f.eks. tjener 50.000 fra sep-december, kan jeg så købe noget til virksomheden (kurser eller andre brugbare ting), så jeg ikke skal betale tilbage?

Fra København
Tilmeldt 26. Jun 15
Indlæg ialt: 35
Fra  Freelance Office & IT Assistent Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

De almindelige regler om fribeløb og indkomst gælder i de måneder, hvor du er indskrevet på en uddannelse, så ja du må maks have 47380 kroner tilsammen i form af lønindtægter eller overskud af virksomheden i de fire måneder.

Som John nævnte så er der årsresultat de beregner på og ikke månedvis.

Du skal går ud fra at du må maks have 142.140 kroner i overskud om året før du skal betale SU tilbage. Overskudden skal stadige beskattes.

Overskuden beregnes på indtægt minus omkostninger + evt. lønindkomst

Vedrør varekøb. Det du tænker på kaldes for vareforbrug. Du må kun købe varer eller ydelser der er direkte relevant for din virksomhed.

Udgiften skal medgå til at erhverver, sikre og vedligholde indkomsten herunder ordinære afskrivninger samt været drevet erhvervsmæssigt forsvarligt og med indtjening for øje.

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Honoré:

De almindelige regler om fribeløb og indkomst gælder i de måneder, hvor du er indskrevet på en uddannelse, så ja du må maks have 47380 kroner tilsammen i form af lønindtægter eller overskud af virksomheden i de fire måneder.

Som John nævnte så er der årsresultat de beregner på og ikke månedvis.

Du skal går ud fra at du må maks have 142.140 kroner i overskud om året før du skal betale SU tilbage. Overskudden skal stadige beskattes.

Overskuden beregnes på indtægt minus omkostninger + evt. lønindkomst

Det forstår jeg ikke- det synes jeg er lidt modsigende? Hvis de regner med årsresultatet, så kan de vel ikke samtidig kun beregne ud fra de 4 mdr?

Kristian Honoré:

Vedrør varekøb. Det du tænker på kaldes for vareforbrug. Du må kun købe varer eller ydelser der er direkte relevant for din virksomhed.

Udgiften skal medgå til at erhverver, sikre og vedligholde indkomsten herunder ordinære afskrivninger samt været drevet erhvervsmæssigt forsvarligt og med indtjening for øje.

Den må du også meget gerne forklare nærmere. Ville et kursus f.eks. ikke være vareforbrug?

Mange tak for dit svar!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

De regner års indtægt - hele året for virksomheden hvor du tjener 4 mdr løn og det er totalen de så holder op mod - hvis du har SU for 4 mdr - 4/12 af helårs SU

SU sammenhæng er med 4 mdr studie 4/12 af det normale SU beløb - det er ikke oktober mod oktober osv - men hele din indtægt for perioden mod 4/12 SU

Kursus som vareforbrug?? Varer er noget man køber - et aktiv - der skal sælges eller forarbejdes. Det er ikke en omkostning før man har solgt varen. Indtil da er det en værdi som er det værd varen har kostet

Kursus? Hvad er det for kursus du venter at kunne trække fra dine indtægter. Der er skarpe regler, kun kursus der er videreførsel af eksisterende viden/uddanelse som er til for at vedligeholde og øge indtjeningen giver fradrag. Ikke et kursus i noget nyt

F.eks. kan en uddannet frisør ha fradrag for kursus i hårpermanet - men ikke fradrag for kursus i neglemanucure, da det ikke hører til frisør uddannelsen (som eksempel) Der er ikke som udgangspunt bare fradrag for kurser, så ville alle læger jo ha en lille virkomhed til at trække uddannelsen fra i

Mit råd skal være - Find en online bogholder eller lignende, som du kan tale med, for du virker lidt langt væk fra den nødvendige viden om fradrag og regnskab, og alt for mange kommer så i store vanskeligheder ved en kontrol. Fradrag generelt ka du se masser om her http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/fradrag-i-virksomheder-og-selskaber.html

både generelt om hvornår noget giver fradrag og en lang alfabetisk liste over alle mulige af de fradrag der oftest er i spil

venligst John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar- jeg må vist have fat i en bogholder ;)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)