Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogholder eller revisor?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære med-Aminoer!

Jeg står for at skulle finde én til at kunne lave mit årsregnskab og give gode råd vedr. skat og reglerne derved. Mit firma er et enkeltmandsfirma, og jeg er ikke med i virksomhedsordningen. Som jeg ser det, er det ikke relevant for mig…

Firmaet kommer til at tjene cirka det samme fra år til år, og da det er service-ydelser jeg sælger, vil der ikke blive underskud på noget tidspunkt. Jeg har hverken store investeringer eller lager at koste penge ud på. Arbejdspladsen ligger desuden på egen bopæl, så der er heller ikke udgifter til reel husleje m.m.

Skal jeg have fundet mig en revisor, eller vil det være nok med en bogholder? Jeg får forskellige svar fra mine omgivelser, så nu er jeg kommet i tvivl. Jeg vil gerne betale for, at tingene er i orden, men jeg vil selvfølgelig heller ikke betale mere end nødvendigt for denne ydelse.

Jeg laver selv momsen fra kvartal til kvartal, så det er kun årsregnskabet, der er den store post. 

Lige nu skal jeg have hjælp til at vurdere, hvor meget jeg skal have betalt ind på min pensionsordning.

Håber på nogle svar… 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 09:50

Stort set alle de spørgsmål der skal besvares for at afgøre 'virksomhedsordning eller ej' er besvaret.

Kun nævner du ikke noget om hvorvidt overskuddet overstiger dit privatforbrug. Hvis det gør det, så kan du vælge mellem at gemme det:

1. I virksomheden (virksomhedsordningen). Du kan sagtens nå det for 2007's vedkommende (inden selvangivelsen afleveres). Det betyder en udskydelse (og evt. udjævning) af skatten hvilket du jo altid vil tjene lidt på. De penge kan du hurtigt frigøre efter skattebetaling.  

2. I en ratepension. Ligeledes en skatteudskydelse, dog med længere binding. Du kan indskyde 43.100 om året eller 30% af overskuddet i virksomheden (hvis det er højere) eller hvad du ellers har lyst til (hvis det er højere end de to foregående tal skal du dog binde dig til at gøre det hvert år i mindst 10 år).

3. I frie midler efter fuld beskatning

Normalt vil løsning 2 være bedst hvis du kan leve med den binding og øvrige begrænsninger der er. Løsning 3 dårligst men simplest.

Hvis du IKKE opsparer noget væsentligt overskud kan jeg ikke se nogen problemer overhovedet.

Det lyder som om du har rimeligt tjek på sagerne. Hvis du vil dybere i det med virksomhedsordningen, så bør du kigge din bogholder dybt i øjenene og spørge om han har tjek på det - hvis han ikke har, så vælg en revisor. Jeg kører virksomhedsordning og klarer bogføring og årsregnskab selv, så jeg ved hvad jeg taler om når jeg anbefaler ikke at køre virksomhedsordning uden hjælp fra en der kender til sagerne. Og nej - jeg vil ikke lave det for dig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:03

Hej Henrik

Mange tak for svaret. Jeg vil umiddelbart finde en revisor og have en afklaring på det med virksomhedsordningen. Vi har i privaten et stort fradrag på hus og bil, og jeg vil under alle omstændigheder indbetale en del på pensionen, da den har fået lov at ligge lidt brak nogle år pga. sygdom m.m.

Lige nu er jeg også ved at få banken til at give et bud på pensionen, og jeg skal også inden nytår have styr på, hvorvidt jeg skal indbetale til efterløn eller ej. Jeg har skrottet både A-kasse og fagforening, da jeg i min situation ikke kan få noget ud af dem (hvis virksomheden ikke kører, vil jeg blive sygemeldt). Så vil jeg hellere indbetale pengene på pensionen… 

Nu kan jeg jo så ligeså godt nævne, at jeg næste år skal have noget barsel og efterfølgende regner med at starte op på deltid. Så lyder det til, at virksomhedsordningen kan være ret interessant. Men giver den så yderligere arbejde for revisoren, så pengene forsvinder dertil i stedet? 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)