Hej, Jeg har en personligt ejet mindre virksomhed, der bliver aktiv her 1/8-2015. Selvom opstarten er i august, må jeg så godt sætte mit regnskabsår til at være fra 1. januar til 31. december? Så at første periode kun er 5 måneder? For mig virker det mest praktisk at regnskabsåret følger kalenderåret, så jeg ikke forvirrer mig selv mere end højst nødvendigt. Mvh Nanna |
NannaC:Hej,
Jeg har en personligt ejet mindre virksomhed, der bliver aktiv her 1/8-2015.
1
Selvom opstarten er i august, må jeg så godt sætte mit regnskabsår til at være fra 1. januar til 31. december? Så at første periode kun er 5 måneder? For mig virker det mest praktisk at regnskabsåret følger kalenderåret, så jeg ikke forvirrer mig selv mere end højst nødvendigt.
2Webshoppen bliver lanceret i februar 2016, og inden det skal jeg have købt et varelager. Jeg regner med at betale for varelageret i december 2015 (lad os sige 150.000 kr.). Må jeg godt trække de 150.000 kr i fradrag for 2015 nu det ikke er et selskab, og så ændre virksomheden til ApS til februar, da det er der omsætningen begynder?
3
Jeg tænker at det vil være bedst med en virksomhedsomdannelse 1. februar, så virksomheden bliver et selskab før der kommer omsætning (her tænker jeg at det må være mest praktisk og lettest for revisoren, men ret mig endelig hvis jeg er forkert på den) :-)
Mvh Nanna
3 - du skal formentlig slet ikke starte som personlig virksomhed (hvis du vil så læs DETTE LINK hvis du ved du vil være selskab som DETTE LINK. Alene omdannelsen koste let op mod 10.000 kr i revisorerklæring og dertil kommer, at det jo slet ikke er sikkert der er beskattet overskud/optjent goodwill til en omdannelse til ApS -
Du skal allerede nu ha fat i en revisor og beslutte om du skal være selskab eller personlig virksomhed som første huk, og så få råd om alt det andet så du kan planlægge ordentligt
venligst - og god vin med projektet John Hannover