Jeg sidder her og prøver at lave regnskab. Er skiftet til Dinero, fordi jeg har fået det anbefalet af en anden fyr med eget enkeltmandsfirma, og fordi så bliver det vel gjort rigtigt. Det skal osse nok passe. Men: Jeg fatter hat. Det giver ingen fornuftig mening for mig at indtægter er negativt og skal bogføres med et minus foran, mens udgifter er noget positivt og skal bogføres med et (tænkt) plus. Det er ikke som sådan et konkret problem, jeg kan godt finde ud af at gøre hvad der bliver sagt, men jeg vil så gerne have mening i min verden. Er der nogen, der kan henvise mig til en saglig forklaring? "Det plejer man at gøre" eller "Det er god bogføringsskik" er i den sammenhæng IKKE at regne som tilfredsstillende forklaringer, men det er det eneste jeg har kunnet finde. Jeg har været igennem bogføringsvejledningen fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der er ikke engang fremgangsmåden nævnt. Jeg har tænkt på nogle pseudo-mulige forklaringer: 1. Det er et snedigt plot fra bogholder-lauget for at sikre, at ingen udenforstående kan lave et regnskab selv, og derfor må købe en bogholder til at gøre det 2. Det er en politisk-ideologisk beslutning for at understøtte forbrugersamfundet: Købe er godt, så stiger BNP, og derfor skal det have positivt fortegn 3. Det er et bevis på, at bankerne styrer landet: Hvad jeg tjener, gå ud af deres lommer, og det er jo negativt Meen, jeg tror ikke helt på nogen af de tre. Hvor skal jeg lede efter noget bedre? |
Det er ældgammelt - og så vidt jeg ved stammer det fra status hvor et overskud er noget selskabet skylder sin ejer - det er negativt set fra selskabet
Samme med egenkapitalen -den er negativ fordi selskabet faktisk skylder den bort, så den ligger i passiver. For mange lidt mystisk, men faktisk ikke så tosset
Hvis jeg var dig lod jeg være med at spekulere, men bare acceptere, at sådan er det altid
Skal du let regel for plus og minus, så brug bank som ofte er modkonto til at forstå det
Penge ind i banken skal bogføres som debet = plus og så er modposten, indtægten jo kredit = minus
Penge ud af banken når du køber noget og betaler er kredit = minus, og så er købet jo debet = plus
god vind med et og lev med at det er sådan og slet ikke er så helt tosset
vh John H