Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af virksomhedsform til sideprojekt

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er ! 

Jeg har min egen virksomhed, der er en personligvirksomhed.
I den virksomhed er jeg manager for et par forskellige artister bl.a. bands.

Sagen er den, at jeg nu skal hjælpe det ene band med at stifte virksomhed. (så bandet er en virksomhed).
Og det er jo umiddelbart ligetil, og sågar også gjort før.
Der har bandsne været stiftet som I/S.

Men der vil jo være en del fordele i, at stifte en kapitalvirksomhed, frem for en personlig virksomhed.
Og heri kommer så spørgsmålet. - Hvad er der af muligheder?

Case:
Bandet har forholdsvis begrænset kapital, i og med at de bruger stort set alt overskud på instrumenter og markedsføring.
Dog har de jo for mange tusinde kroner i instrumenter hver især.
Så jeg tænker på at de kan stifte et Aps med apportindskud i form af f.eks. de instrumenter.

Men hvordan vil de i praksis fungere, hvis de nu har for f.eks. 20-25.000krs instrumenter hver, samt en 10-20.000 i rede kontanter?
Så har de jo ikke nok til hver især at stifte et Aps som holding, og så stifte et Aps driftselskab sammen.

Det vil heller ikke være en god idé at samle det hele i et enkelt Aps, for så ejer bandet jo alle instrumenterne - og det vil kun give bøvl, hvis en af dem, en dag forlader bandet.

En anden mulighed vil være at de stifter Ivs, men jeg kan forstå at man ikke kan lave indskud med andet end kontanter i et ivs?
Det vil sige at de kan ikke stifte hver deres ivs med 12.500kr kapital (de er 4) og så slå de 4 ivs'er sammen til et Aps. Eller hvad?

Slutteligt vil et Aps gøre tingene nemmere for mig, i og med at jeg jo der kan stå som bestyrelsesmedlem.

Det var en lang smøre, og jeg har prøvet at forklare så godt som muligt.
Nu mangler jeg bare jeres inputs. - På forhånd tak :)

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:06

apportindskud kan kun revisor afgøre - men det kan sikkert være muligt

ApS eller IVS samme sag på mange område men korrekt at IVS kun kan kontantstiftes

OM det er en fordel for dem med selskab frem for I/S skal jeg slet ikke sige , det afhænger nok mest af risiko. I selskab får de hver og en pligt til lovpligtig arbejdsskadeforsikring og specielle regler for kørepenge og meget andet - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html med fordele og ulemper ved begge - og evt om IVS (og dermed i høj grad også APS http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html 

Hvad fordelen skulle være ved, at du kan være i bestyrelsen kan jeg heller ikke lige overskue, ud over du dermed får ansvar på en række områder, som kan koste dig noget (er ledelsen på plads, økonomifunktion, regnskab til tiden osv

venligst John Hannover

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 14:22

Hej John - Tak for svaret.

Spørgsmålet er om 4 IVS'er med en samlet kapital på over 50.000 kan stifte en Aps Driftselskab ?

Det er klart i en bestyrelsespost vil jeg få en del ansvar. - Men det er jo samme ansvar som jeg har i forvejen. Med at tjekke op på en masse ting.
Det er trods alt også det, som jeg får mine 15% af bandets omsætning for.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47211
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:55

ja som du forstår, synes jeg det er dyrt at drive selskab i dag - 4 IVS - jeg er ret sikker på de vil opdage lovpligtig arbedsskade hver især - gebyr erhvevskonto lovpligt og måske revisor på regnskab i 4 holding selskaber - nye selvangivelse i sig selv er 11 sider og 82 punkter for selskaber men ja, hvis der er 4 IVS og de har en fri kapital ialt på 50.000 kr (i princip beskattet overskud - eller de stifter med 12.500 eller lidt mere til stiftelsesomk - så der er 50.000 frie, så kan de være holding for drift ApS - men jeg siger bare, pas på omkostninger og en masse besvær - i en branche for de vel ikke har den store risiko

vh John Hannover

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 15:56

Ja, der er nok mere udgift end fordel ved alle de holdingselskaber.
Jeg tror at løsningen må være ét samlet Aps driftselskab og intet andet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)