Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Partner-Ads Trimming" - Hvem er egentlig berettiget til det endelige salg?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Skanderborg
Tilmeldt 13. Aug 13
Indlæg ialt: 11
Fra  Chriskleis.dk Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Partner-Ads – lyn hurtigt

Bare lige super hurtigt til dig, som måske ikke kender til affiliate marketing, så er partner-ads et affiliate netværk. Det går hovedsagligt ud på, at der er en række affiliatepartnere, som stiller et site til rådighed, som kan generere besøgende, tilmeldinger, salg eller hvad man nu er ude efter som annoncør. Som annoncør stiller man så en række reklamematerialer til rådighed, som affiliatepartneren kan bruge af. Samtidig bestemmer annoncøren en takst, som så er det affiliateparnteren får ud af og sende en potentiel kunde videre til annoncøren. Bloggere er et super godt eksempel: En blogger tilmelder sig som partner i netværket. Bloggen tilmelder sig derefter dit affiliateprogram, og når bloggen så linker til dit site og der går et salg igennem – så bliver de betalt taksten. Gav det mening? Det håber jeg!

Last Click Attribution (LCA)

Last click attribution er dét klik der afgøre et salg, tilmelding eller hvad det nu kan være (jeg tager udgangspunkt i salg). Købere på nettet er nemlig generelt overvejende, når de vil handle. Ved at bruge funktionen “top konverteringstier” i din analytics opsætning kan du se resultatet for netop dit site. Ved at have kigget de forskellige sites igennem, som jeg har adgang til – som er ca. 15 – er det helt tydeligt, at kunder generelt har tendens til, at bruge mere end ét klik for, at finde frem til, at de ønsker at handle dér. Men hvilken interaktion er det så, der afgøre salget? Fordi hvis det ikke er affiliatepartneren, er han så i sin ret til sin takst?

Næste “problem” er nemlig, at affiliatepartnernes besøgende efterlader en cookie og det er denne cookie, som giver affiliatepartneren rettighed til sin takst. En cookietid er bare 30 dage… Så hvis en kunde har været første gang på sitet pga. affiliatepartneren, men ikke har købt, og så kommer tilbage indenfor de 30 dage gennem f.eks. Adwords, betaler du som annoncør både for affiliatepartneren OG Adwords. Er det fair?

Det er denne tanke, jeg har leget med i et stykke tid. Ved at logge ind på din Partner-ads konto, kan du se alle transaktionerne, som de mener er gået igennem en afiiliatepartner. Kører man dem op imod analytics’ transkationer, vil man i analytics også kunne se en LCA. Det er denne vi må gå ud fra er den rigtige – fordi helt ærligt, det er jo google.

Del konklusion

Det vil naturligvis være en smule farligt og begynde, at dykke for meget ned i sine partnere på denne måde. I sidste ende vil man nok godt kunne argumentere for, at hvis partneren ikke havde været der i første omgang, vil salget måske slet ikke have fundet sted? Samtidig vil det kunne resultere i, at ingen “turde” være partner hos dig, fordi man var super opmærksom på dette. I don’t know… Den del har jeg ikke tænkte videre over endnu. Den kommer sammen med en konkret case en dag.

Jeg vil ønske jeg havde konkrete tal på dette, men har ikke fået samlet nok data endnu til, at have en konkret case. Det håber jeg, at jeg får inde længe så jeg kan understøtte min tese!

Lad mig endelig høre, hvad du sidder med af tanker efter at have læst indlægget! :-)

Du er også meget velkommen til, at følge med på: Chriskleis.dk 

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 10:01

Spændende indlæg og spændende tanke. Jeg har haft en del affiliateindtjening på et tidligere site, men jeg er på ingen måde ekspert på området. 

Det du beskriver her, kunne vel sådan set lige så godt være foregået i det virkelige liv. I den digitale verden har vi bare mulighed for at måle på det.

- Kenneth

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Fra Skanderborg
Tilmeldt 13. Aug 13
Fra  Chriskleis.dk Skrevet kl. 10:42

Ja lige præcis. Det handler jo i bund og grund om interessenter, men rent online sidder jeg bare med et varieret sind om, jeg egentlig burde betalte 2 takster for mit salg? 

Fordi jeg har heller ikke lyst til, at sætte en pris på branding værdier der kunne medfølge. Hvad er det værd, at ens navn bliver nævnt på nettet i denne sammenhæng? I'm not sure... 

Tusind tak for at læse og smide en kommentar Kenneth :-)

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 11:03

Hej Chris

Det var dog en usandsynlig spændende tanke du smider op i luften.

//Kim

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 11:35
Det er helt sikkert et tvivlsspørgsmål som hurtigt kan optage nogle tanker og hurtigt kan sætte ens opfattelse af affiliatemarketing i perspektiv. Findes der andre steder på nettet hvor samme problematik diskuteres? Eller hvor nogen måske ligefrem har fundet en (teknisk/aflønningsmæssig) løsning som faktisk kan tilfredsstille alle de parter som er indblandet? - Kenneth

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:13

Sjov tanke, altså i forhold til at love 1måneds varighed af cookie bør det vel være sådan at første cookie gælder en måned, men kommer der et besøg 3 dage efter første besøg så kommer den kun til at dække 30 dage frem minus de 27 dage som dækker første besøg. Derved får nummer to kun 3 dage..

Men jeg tror altså i er ude i grænse områder, det er ikke noget stort problem.

De fleste der besøger et site for første gang, vil hvis de vil vende tilbage senere vælge at komme dertil ad samme vej næste gang. Hvis ikke de vil klikke på en reklame en gang til, har de måske gemt navnet og besøger direkte. De kan også vælge at gå via google hvor de søger efter noget de genkender ved webshoppen, deres focus er ikke på at læse reklamer på google, deres focus er at finde en bestemt shop så derfor leder de søgeresultater igennem og ikke i så høj grad reklamer i siden. Naturligvis undtaget hvis de fandt siden via disse google reklamer sidste gang.

Men da det tit er ejeren af sitet der betaler for adwordsreklamer, så er det ejeren der kommer for sent og derfor går hele commissionen til den affiliate partner der sendte kunden videre først. I så fald får webshoppen ikke nok ud af deres reklame på adwords.

Hvis webshoopens kunde først har besøgt sitet via en adwords reklame fra firmaet får google de 30 dage (hans egen reklame) men chancen er meget lille for at den samme kunde kan finde en affiliate reklame på nettet de kan trykke på for at finde den samme webshop igen. Dvs. affiliates går kun meget sjældent glip af commission på den baggrund.

Mvh

Fra Skanderborg
Tilmeldt 13. Aug 13
Fra  Chriskleis.dk Skrevet kl. 14:18

@Mr. A - Tusind tak for dit bidrag. Super fedt!

I forhold til det her med cookietiden er det vel netop denne, der afgører det! Tror ikke jeg fanger, hvad du mener med din cookietids udregning... men har en partner lagt en cookie, og der så 3 dage senere bliver lagt en ordre fra f.eks. adwords, så er det jeg stiller spørgsmålet om hvorvidt det er partnerens fortjeneste. Det er her jeg er lidt splittet!

Jeg tror faktisk det er et større "problem" end man lige tror - alt efter om man ser det som et problem selvfølgelig. Så snart jeg har taget en stikprøve, ligger jeg den ud på min blog: chriskleis.dk Smile

Dit afsnit om hvorvidt, folk besøger gennem sammen kanal hver gang er jeg dog ikke helt enig i. Når jeg tjekker mine data omkring konverteringsstier, er det meget tydeligt at mine kunder benytter mere end én kanal. Min tese omkring dét er, at de husker navnet på shoppen eller produkter og søger derefter "Barberkniv Made4men" f.eks. og så er det vi har "balladen".    

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 10:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Chris

Der findes ligeså mange svar på dit oprindelige spørgsmål som der findes annoncører.

I bund og grund handler det ikke så meget om det enkelte salg, men om hvorvidt annoncøren og affiliate partneren synes at afregningen for affiliate partnerens indsats er OK.

Typisk kan man udtrykke det som en forventet indtjening pr. klik (EPC). Hvis den er god nok er affiliate partneren oftest tilfreds og vil gøre en indsats for annoncøren.

Er den ikke god nok vil affiliate partnere måske vælge en anden annoncør. Og den oprindelige annoncør skal så kigge på hvordan de kan hæve EPC.

Affiliate er typisk 'købers' marked, dvs. at affiliate partneren har flere annoncører at vælge imellem og derfor vælger de dem der giver mest mening for dem, især mht til indtjening.

Så både cookie tiden og last click fokus er et konkurrenceparameter for annoncører.

Vi har annoncører der altid godskriver affiliate partneren for salget uanset hvor det allersidste klik kommer fra og som f.eks. aldrig annullerer noget. Og så er der annoncører som gør meget ud af at gennemgå alle salg og annullere dem hvor de mener sidste klik skal tilfalde en anden 'kanal' (typisk Adwords). I de tilfælde skal annoncøren naturligvis informere om det så affiliate partnerne kan tage det med i deres vurdering.

Så på den ene side skal annoncøren naturligvis kigge på hvor meget de i alt betaler for affiliate salg men på den anden side også huske at de konkurrencer med andre annoncører.

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 10:58

Jamen det klarede jo hele spørgsmålet, godt svar Ken

Fra Skanderborg
Tilmeldt 13. Aug 13
Fra  Chriskleis.dk Skrevet kl. 12:19

Fantastisk svar! Det opklarede virkelig mange af mine tanker. 

Og der afklarer også fuldstændig - for mig hvert fald - min tvivl omkring disse Last clicks. Det er stadig et spændende emne, men rigtig fedt at der er hoved og hale i det. 

Tusind tak for dit indlæg Ken! :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)