Partner-Ads – lyn hurtigtBare lige super hurtigt til dig, som måske ikke kender til affiliate marketing, så er partner-ads et affiliate netværk. Det går hovedsagligt ud på, at der er en række affiliatepartnere, som stiller et site til rådighed, som kan generere besøgende, tilmeldinger, salg eller hvad man nu er ude efter som annoncør. Som annoncør stiller man så en række reklamematerialer til rådighed, som affiliatepartneren kan bruge af. Samtidig bestemmer annoncøren en takst, som så er det affiliateparnteren får ud af og sende en potentiel kunde videre til annoncøren. Bloggere er et super godt eksempel: En blogger tilmelder sig som partner i netværket. Bloggen tilmelder sig derefter dit affiliateprogram, og når bloggen så linker til dit site og der går et salg igennem – så bliver de betalt taksten. Gav det mening? Det håber jeg! Last Click Attribution (LCA)Last click attribution er dét klik der afgøre et salg, tilmelding eller hvad det nu kan være (jeg tager udgangspunkt i salg). Købere på nettet er nemlig generelt overvejende, når de vil handle. Ved at bruge funktionen “top konverteringstier” i din analytics opsætning kan du se resultatet for netop dit site. Ved at have kigget de forskellige sites igennem, som jeg har adgang til – som er ca. 15 – er det helt tydeligt, at kunder generelt har tendens til, at bruge mere end ét klik for, at finde frem til, at de ønsker at handle dér. Men hvilken interaktion er det så, der afgøre salget? Fordi hvis det ikke er affiliatepartneren, er han så i sin ret til sin takst? Næste “problem” er nemlig, at affiliatepartnernes besøgende efterlader en cookie og det er denne cookie, som giver affiliatepartneren rettighed til sin takst. En cookietid er bare 30 dage… Så hvis en kunde har været første gang på sitet pga. affiliatepartneren, men ikke har købt, og så kommer tilbage indenfor de 30 dage gennem f.eks. Adwords, betaler du som annoncør både for affiliatepartneren OG Adwords. Er det fair? Det er denne tanke, jeg har leget med i et stykke tid. Ved at logge ind på din Partner-ads konto, kan du se alle transaktionerne, som de mener er gået igennem en afiiliatepartner. Kører man dem op imod analytics’ transkationer, vil man i analytics også kunne se en LCA. Det er denne vi må gå ud fra er den rigtige – fordi helt ærligt, det er jo google. Del konklusionDet vil naturligvis være en smule farligt og begynde, at dykke for meget ned i sine partnere på denne måde. I sidste ende vil man nok godt kunne argumentere for, at hvis partneren ikke havde været der i første omgang, vil salget måske slet ikke have fundet sted? Samtidig vil det kunne resultere i, at ingen “turde” være partner hos dig, fordi man var super opmærksom på dette. I don’t know… Den del har jeg ikke tænkte videre over endnu. Den kommer sammen med en konkret case en dag. Jeg vil ønske jeg havde konkrete tal på dette, men har ikke fået samlet nok data endnu til, at have en konkret case. Det håber jeg, at jeg får inde længe så jeg kan understøtte min tese! Lad mig endelig høre, hvad du sidder med af tanker efter at have læst indlægget! :-) Du er også meget velkommen til, at følge med på: Chriskleis.dk |
Spændende indlæg og spændende tanke. Jeg har haft en del affiliateindtjening på et tidligere site, men jeg er på ingen måde ekspert på området.
Det du beskriver her, kunne vel sådan set lige så godt være foregået i det virkelige liv. I den digitale verden har vi bare mulighed for at måle på det.
- Kenneth