En ven og jeg har snakket om at det kunne være sjovt måske at lave en online løsning, hvoraf man kunne agere som passivt bestyrelsesmedlem i en af vores forretninger. Dette ville betyde at du kunne få lov til at kigge med ind i den daglige drift og på den måde dag efter dag undervise dig selv i at blive en bedre iværksætter.
Du ville altså få adgang til følgende: -ugentlige regnskaber
Du ville altså få adgang til følgende: -ugentlige regnskaber
-ugentlige status opdateringer
-indblik i ansættelser og fyringer etc.
-Q/A med ledelsen
Du vil altså være fluen på væggen i forretningen mod en pris af 45 kr,- om månenden.
Lad os høre om det er galt eller genialt?
Jeg vil mene det er helt galt at give den slags oplysninger til gud og hver mand. Har i så tænkt jer at udlevere personale oplysninger ?. Det vil være ulovligt i de fleste tilfælde. Og man kan jo sige at i faktisk vil oplære jeres egne konkurrenter, hvor smart er det lige ?.
Jeg synes det er en god idé at invitere nye iværksættere ind i en forretning, så de kan snuse til "fagets" daglige problemstillinger.
Dog skulle det måske være en titel som "passiv direktør" i stedet!
Det er en meget stor misforståelse i den mindre del af dansk erhvervsliv, at bestyrelsesmedlemmer skal blandes ind i den daglige drift.
Bestyrelsen skal være strategisk - ikke operationel.
Herunder er jeg som bestyrelsesmedlem ligeglad med de ugentlige præsentationer - og om en medarbejder hyres eller fyres. Hvis det passer ind i den overordnede strategi, jeg som bestyrelsesmedlem er med til at sætte, så blander jeg mig udenom.
Som jeg forstår indlægget, er der tale om et helt alm. "kiggeoverskulderen-mentortiltag", hvortil der hverken vil ske et reelt direktionsarbejde eller aktiv tilmelding i virksomhedens ledelse, hvorfor der ikke vil ske en relation til selskabsledelsen iht. selskabsloven.
Jeg ville dog klart begrænse mentorsamarbejdet ved at den "passive direktør" vedstår en række skrifttlige betingelser.