Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af ydelse købt i Danmark

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Et hurtigt bogførings spørgsmål.

Jeg føler jeg løber panden lidt mod muren her. Måske fordi jeg overtolker tingene, eller helt har misforstået dem ;)

Men jeg har købt en ydelse med udarbejdelse af etiketter af en dansk firma. Dette er nødvendigt for at kunne få etiketter på mine produkter.

Jeg tænkte straks på at dette jo er en ydelse, men kan i kontoplanen ikke finde en der hedder Ydelse DK. Der findes direkte omkostningerne, men dette læser jeg mig til kun gælder for vare. Eller er det omkostninger der er tilknyttet til en vare, hvilket denne ydelse jo er?

I så fald, hvilken konto vil I benytte?

På forhånd tak,

Niclas Pedersen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05

du skal nok skrive hvilket program du bogfører i og så få svar fra en der kender lige det, men normalt vil der altid være en konto for ydelser med moms

Jeg går ud fra det er en faktura med dansk moms der er tale om

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:15

Hej John.

Som altid, først på pletten ;)

Det er e-conomic, men har ligeledes en profil på Dinero. Synes ikke jeg kunne finde nogen konto i kontoplanen som ramte rigtigt.

Ja det er faktura med dansk moms.

Kontoplan for "Direkte omkostninger" ser ud som følgende:

Inden for EU og i 3. lande, er der både ydelser og varer. Men direkte omkostninger m/moms indikerer ikke om det er vare eller ydelser. 

E-conomic beskriver "Direkte omkostninger" som følgende:

"Direkte omkostninger kan bestå af alt fra en enkelt vare, en samling af varer eller en hel fabrik. Det vigtige i denne sammenhæng er, at omkostningerne har direkte relation til en aktivitet. 

Der tales ofte om to slags direkte omkostninger, nemlig afdelingsdirekte og produktdirekte omkostninger. 

Afdelingsdirekte omkostninger

Afdelingsdirekte omkostninger kan eksempelvis være reparationer eller vedligeholdelse af aktiver såsom inventar eller anlægsaktiver såsom maskiner i en bestemt afdeling. Omkostningens baggrund kan altså relateres direkte til en bestemt aktivitet i en afdeling og betegnes derfor som en direkte omkostning

Produktdirekte omkostninger

Produktdirekte omkostninger kan eksempelvis være materialeforbrug ved fremstilling af bestemte varer. Når omkostningen kan relateres direkte til fremstillingen af et produkt, der indgår i varebeholdningen kaldes det en produktdirekte omkostning."

Synes begge to hentyder til varer og ikke ydelser. Men der står kan eksempelvis være og derved udelukker man jo ikke ydelser.

Men hvad er mest korrekt at gøre ved ydelser?

Mange tak...

Mvh, Niclas.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:29

kan ikke deres kontoplan men de har en support som skal kunne svare dig. jeg er enig i, at det er underlig beskrivelse, at der ikke er en konto til ydelseskøb med moms og en der bare hedder varekøb med moms - jeg ved ikke om du kan være i gal gruppe, men hør deres support

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:24

E-conomic support må ikke rådgive om bogføring, kun funktionerne.

Men det blev til at jeg ændrede 1310 Direkte omkostnings m/moms til vare og så lavede jeg en 1315 med direkte omkostninger ydelser m/moms.

Tak for hjælpen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:35

og der er ikke en gruppe der handler om varekøb og ydelseskøb og ikke med den der direkte omkostninger tilføjelse?

vh John H

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)