Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på engrospris

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jun 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal have produceret nogle varer og er i tvivl om hvornår der skal lægges moms på. 

Produktet er interiør og lavet i stof. Produkterne skal jeg videresælge til butikker.

Er dette rigtigt forstået?

Jeg har en produktionspris, hvor jeg tillægger alle omkostninger = fragt, indkøb af stof osv.

Herefter får jeg en kostpris. Denne kostpris skal jeg gange med min ønskede avance. Når jeg tillægger min avance får jeg en engrospris. Engrosprisen er den pris JEG sælger varen for, til butikken. Herfra sælger butikken varen videre til slutforbrugeren og denne pris hedder vejledende udsalgspris. Er dette rigtigt forstået?

Mit spørgsmål er så, hvornår der skal lægges moms på? Skal jeg lægge moms på engrosprisen? Altså sådan at jeg skal gange min kostpris med momsen plus min avance?

Og skal jeg så gange engrosprisen med momsen plus butikkens avance for at få den vejledende udsalgspris?

Jeg er meget i tvivl om hvor momsen skal tillægges, og kan ikke læse det ud fra moms' egen hjemmeside, så venligst IKKE link til denne :)

På forhånd tak,

Cecilie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:51

Cecilie_W:
Herefter får jeg en kostpris. Denne kostpris skal jeg gange med min ønskede avance. Når jeg tillægger min avance får jeg en engrospris. Engrosprisen er den pris JEG sælger varen for, til butikken. Herfra sælger butikken varen videre til slutforbrugeren og denne pris hedder vejledende udsalgspris. Er dette rigtigt forstået?
ja 

Cecilie_W:
Mit spørgsmål er så, hvornår der skal lægges moms på? Skal jeg lægge moms på engrosprisen? Altså sådan at jeg skal gange min kostpris med momsen plus min avance?

Du skal slet ikke tænke i moms i virkeligheden for dig og butikken, da I jo er momsregistrerede, så dit første afsnit er det eneste du skal tænke på - alle priser, indkøb og salg UDEN moms

Det du sælger som momsregistreret skal du altid tillægge moms - men den er ikke del af avancen - den er moms og slet ikke i driftsresultat - og går i status, hvorfra du kan se hvad du skal af med i moms, nemlig din salgsmoms minus din købsmoms som alene kommer fra køb fra Danmark fra momsregistreret sælger

Butikken betaler momsen men er ligeglad med den og den nedsætter ikke deres avance, for helt som du før købsmoms igen, så får butikken købsmoms igen.

Butikken lægger så moms på til kunden og først DER er moms en udgift - nemlig for den ikke momsregistrerede kunde, men den moms butikken lægger på, har intet med dens avance at gøre - det er bare moms de opbevarer for staten og de trækker også deres købsmoms fra

Se om denne forklaring kan hjælpe på at forstå basal skat og moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jun 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:12

Tak for hurtigt svar.

Jeg har fået et andet svar som lyder således: (jeg kan ikke få dette svar til at passe med det du skriver. Er det mig der misforstår??)

Kostpris er som du skriver, hvad det har kostet jer, at fremstille varen (f.eks. 10 kr).
Der er ikke moms på fragt, men der kan være ændre afgifter fra udlandet, som skal betales.

Kostprisen (10 kr) ganger I med jeres avance (2,5) og får engrosprisen (25 kr).

I sælger varen for 25 kr + moms (25% af de 25 kr= 6,25 kr) = 31,25 kr.

Derefter har I sluppet varen og skal ikke svare moms af den videre handel (fra butik til slutkunde). Det gør butikken selv. Men det betyder for slutkunden at prisen bliver:

Indkøbspris for butikken: 31,25 kr
Butikkens avance (2,7)    : 84,38 kr
+ moms (25%)                   : 21,10kr
Pris for slutkunde             : 105,48 kr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31

Der er som ikke noget galt med tallene i det indlæg, det siger bare ikke noget om avance som sådan

butikken køber jo for 25 kr plus moms af dig.

Du får 25 kroner ind minus det varen har kostet dig uden moms = din fortjeneste som beskattes

Butikken betaler 25 kr - de 6,25 kr moms får butikken jo igen, så deres udgifter er lige præcis de 25 kroner. 

Du sælger så for 84,38 kroner og deres avance er nu 84,38 kroner minus 25 kr = 59,38 kr som er deres fortjeneste de betaler skat af (og så har de jo andre udgifter også til at trække fra)

De 21,10 butikken lægger på prisen - dem skal butikken af med til moms så de er ikke del af butikens fortjeneste - det er kunden der betaler dem når kunden skal af med de 105.48 kr

Moms samlet - hvis du ikke selv har købsmoms på ting til at fremstille varen er så:

Du får 6,25 kr ind i salgsmoms og de penge skal du sende til moms og skat og du har bare dine 25 kr minus omk til varen = din fortjeneste

Butikken har betalt 6,25 kr i købsmoms ved at købe fra dig, og før 21,10 kr ind i salgsmoms, og de skal så betale forskellen 21,10 minus 6,25 = 14,85 kr ind til moms skat. De har så deres 84,38 minus de 25 kr fra dig = 59,38 som deres overskud

Gør dig selv en tjeneste og tænk moms helt væk når du tænker fortjeneste ellers ender du med at rode med tanker om skat på din moms og hvad ved jeg. Moms er SLET ikke med i driftsresultat og skat og penge du eller andre momsregistrerede har i overskud. Det vil du også se i et hvert regnskabsprogram som slet ikke tager momsen med ind i indtægter/udgifter, hverken købsmoms eller salgsmoms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)