|
Hej, Jeg skal have produceret nogle varer og er i tvivl om hvornår der skal lægges moms på. Produktet er interiør og lavet i stof. Produkterne skal jeg videresælge til butikker. Er dette rigtigt forstået? Jeg har en produktionspris, hvor jeg tillægger alle omkostninger = fragt, indkøb af stof osv. Herefter får jeg en kostpris. Denne kostpris skal jeg gange med min ønskede avance. Når jeg tillægger min avance får jeg en engrospris. Engrosprisen er den pris JEG sælger varen for, til butikken. Herfra sælger butikken varen videre til slutforbrugeren og denne pris hedder vejledende udsalgspris. Er dette rigtigt forstået? Mit spørgsmål er så, hvornår der skal lægges moms på? Skal jeg lægge moms på engrosprisen? Altså sådan at jeg skal gange min kostpris med momsen plus min avance? Og skal jeg så gange engrosprisen med momsen plus butikkens avance for at få den vejledende udsalgspris? Jeg er meget i tvivl om hvor momsen skal tillægges, og kan ikke læse det ud fra moms' egen hjemmeside, så venligst IKKE link til denne :) På forhånd tak, Cecilie |
jaCecilie_W:Herefter får jeg en kostpris. Denne kostpris skal jeg gange med min ønskede avance. Når jeg tillægger min avance får jeg en engrospris. Engrosprisen er den pris JEG sælger varen for, til butikken. Herfra sælger butikken varen videre til slutforbrugeren og denne pris hedder vejledende udsalgspris. Er dette rigtigt forstået?
Cecilie_W:Mit spørgsmål er så, hvornår der skal lægges moms på? Skal jeg lægge moms på engrosprisen? Altså sådan at jeg skal gange min kostpris med momsen plus min avance?
Du skal slet ikke tænke i moms i virkeligheden for dig og butikken, da I jo er momsregistrerede, så dit første afsnit er det eneste du skal tænke på - alle priser, indkøb og salg UDEN moms
Det du sælger som momsregistreret skal du altid tillægge moms - men den er ikke del af avancen - den er moms og slet ikke i driftsresultat - og går i status, hvorfra du kan se hvad du skal af med i moms, nemlig din salgsmoms minus din købsmoms som alene kommer fra køb fra Danmark fra momsregistreret sælger
Butikken betaler momsen men er ligeglad med den og den nedsætter ikke deres avance, for helt som du før købsmoms igen, så får butikken købsmoms igen.
Butikken lægger så moms på til kunden og først DER er moms en udgift - nemlig for den ikke momsregistrerede kunde, men den moms butikken lægger på, har intet med dens avance at gøre - det er bare moms de opbevarer for staten og de trækker også deres købsmoms fra
Se om denne forklaring kan hjælpe på at forstå basal skat og moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html
vh John Hannover
Bliv gratis medlem