og det her jeg ikke, hvad kan jeg gøre??
Der er jo ikke andet at gøre end at tage tyren ved hornene og indlede en dialog med SKAT om problemet med jeres regnskab. Hvis du slet ikke har noget regnskabsmateriale eller du ikke kan reetablere dette på baggrund af eksempelvis bankindbetalinger mv. så er du i princippet overladt til SKAT's nåde.
Først og fremmest dels muligheden for en bøde for ikke at have styr på dit regnskabsmateriale. Vel typsk en 3.000 - 6.000 kr.
Den største udfordring er at i og med at du ikke har noget regnskabsmateriale så giver du mulighed for at SKAT kan bruge reglerne om skøn når de skal fastsætte din indkomst. Der ser SKAT blandt andet på hvad du skal tjene for at kunne overleve, hvad der er normal indtjening i jeres branche mv. Selv om SKAT skal kunne begrunde deres skøn - så er det pludselig dig der skal modbevise at de tager fejl. Det er svært hvis du ikke har nogle objektive beviser.
Det koster tid og ofte penge at genskabe sit regnskab på baggrund af eksempelvis bankudtog. Og selv om I kan få de gamle kontoudtog så risikerer I at SKAT kan tage synspunktet at en del af omsætningen er kørt via kassen.
Hvis jeg var i dine sko ville jeg tagge en dialog med SKAT om situationen indledningsvis. Prøve at vurdere hvad deres reaktion vil være og ikke mindst hvad de evt. vil ansætte indkomsten til. Det vil jeg holde op imod hvad det vil koste i tid og penge at forsøge at genskabe det korrekte regnskab - velvidende at SKAT ikke behøver at godtage dette.