Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Økonomiske fordele ved Aps vs. enkeltmandsfirma

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 17. Mar 15
Indlæg ialt: 289
Fra  Chaz Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Følger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23

Selskab koster lidt mere - ved at du skal ha lovpligt arbejdsskadeforsikring og måske lidt mere besvær/pris ved årsrapport, men ellers er det tæt på helt samme resultat du må forvente fra VSO eller selskab ved dine ialt 10 mio indtægt.

Du vil skulle lukke personlig virksomhed og sælge selskab hvis du er hovedaktionær og vil ha dagpenge - Om du ellers behøver lukke i forhold til fast arbejde, vil afhænge af det din arbejdsgiver kræver - der er ikke noget til hinder for at ha fast arbejde og enten personlig virksomhed eller selskab

De store forskelle er lette at se i IVS SELSKAB (som er som ApS overordnet) eller PERSONLIG VIRKSOMHED INKL. VSO osv.

Det er ikke de store forskelle i skatten når du taler overskud/løn, men du vil se der er mange andre forskelle - specielt hvis du f.eks. har underskud, hvor personlig virksomhed kan være langt bedst - men se bøgerne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:59

Tak for svar. Ja, jeg regnede nok med at VSO og APS ville være ca. det samme.

Men hvad med enkeltmandsvirksomheden mod APS/VSO? Her kommer jo muligheden for at skubbe skatten til følgende eventuelle "dårlige" år (i APS/VSO). Men når man skubber skatten (altså beholder et overskud i selskabet) så skal man jo betale selskabsskat. Så det jeg sparer fordi jeg ikke betaler topskat af de sidste ca. 400k skal jeg så betale selskabsskat af. Og så er jeg måske lige vidt i forhold til hvor meget jeg ender med at kunne købe lakridskonfekt for (private skatteafregnede kroner)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13

prøv at læse svarene og evt bøgerne - du er ikke rigtig med - enkeltmands - betaler skat af hele overskud og skubber ikke spor. VSO betaler personlig skat af det der hæves og selskabsskat af resten. Når resten senere år hæves modregnes selskabsskatten. Klart er at hvis du så hvert år har indtægt til topskat, så hjælper det ikke spor at skyde det frem - så bliver der topskat af alt - VSO er smart hvis indtægt svinger men forhindrer ikke topskat hvis man altid ligger over

prøv at læse links og svar igen

vh John H

Tilmeldt 8. Jun 15
Skrevet kl. 23:28

Hej John,

Jo, jeg er skam med, jeg tror bare vi taler forbi hinanden.

Der er en vigtig detalje i din seneste post: "Når resten senere år hæves modregnes selskabsskatten" - Gælder dette kun for VSO eller gælder det også for APS?

Hvis det kun gælder for VSO, så må VSO vel være at foretrække hvis vi isoleret set ser på et år hvor resultatet af virksomheden er 1mio.

Tillad mig at beskrive følgende eksempel.

År 1. Resultat af virksomhed er 1 mio.

APS/VSO: Jeg udbetaler 500k i løn til mig selv. Betaler selskabsskat af de resterende 500k.
EV (enkeltmandsvirksomhed): Jeg hæver 1 mio, og betaler (groft sagt) topskat af de øverste 500k.

År 2. Resultat af virksomhed er 0 kr.

APS/VSO: Jeg har nu 500k - selskabsskat tilbage (ca. 400k ?) som jeg udbetaler som løn (til lav skattesats)
EV: Der er ingen penge i år, jeg hævede jo det hele og betalte topskat af de øverste 500k.

Spørgsmålet er så, hvis jeg er i VSO (jf. det du skrev før), så modregner jeg selskabskatten. Således at jeg udbetaler løn svarende til de 500k som oprindeligt blev skubbet til år 2. Dvs. at jeg i to år har undgået topskat og ikke betalt selskabsskat? Til forskel fra EV hvor jeg jo har betalt topskat af de øverste 500k.
Men hvis man ikke kan modregne selskabsskatten i år 2 når man udbetaler løn til sig selv, så er den egentlige forskel topskat vs. selskabsskat? Giver det mening?

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 23:58

I et enkelmandsvirksomhed er skatte endelig og kan ikke flyttes eller andet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:15

dotnetkonsulenten:
Der er en vigtig detalje i din seneste post: "Når resten senere år hæves modregnes selskabsskatten" - Gælder dette kun for VSO eller gælder det også for APS?
ja det gælder kun VSO og det vil ha fremgået hvis du har læst links og det du har fået før, og dem må du igennem synes jeg - for så er du bedre klædt på -  - men ApS har så mulighed for udbytte hvad VSO ikke har. Men med de penge du taler om her, forstår jeg nu nok ikke du ikke ringer til en revisor og tager en times møde men JA-  ved svingende indtægt er VSO en fordel - der er så også en masse andre regler men de er til vis grad linket til tidligere

vh John H

Tilmeldt 8. Jun 15
Skrevet kl. 07:46

@kah - Ja, som jeg skriver.

Men John skriver netop at selskabskatten bliver modregnet i VSO. Men gælder det så også APS?

Jeg tror lidt i misforstår hensigten med mit spørgsmål. Det jeg er interesseret i at vide er om der er en økonomisk fordel i at have den ene form frem for den anden i det konkrete eksempel ved en indtjening på 1 mio det første år og 0 kr. det andet år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:31

dotnetkonsulenten:

Men John skriver netop at selskabskatten bliver modregnet i VSO. Men gælder det så også APS?

Jeg tror lidt i misforstår hensigten med mit spørgsmål. Det jeg er interesseret i at vide er om der er en økonomisk fordel i at have den ene form frem for den anden i det konkrete eksempel ved en indtjening på 1 mio det første år og 0 kr. det andet år.

rent ud sagt har du ikke læst svarene eller i alle fald ikke gidet læse links der var med. Havde de det, så vidste du at

Nej det gælder ikke ApS - der har man løn og skat af løn og selskabsskat af overskud - 

I VSO gælder det at selskabsskat modregnes og der er fordel hvis man svinger meget i indtægt - bortset fra, at man i selskab kan hæve topskattegrænsen med 100.000 som ægtepar, ved ud over løn, at tage udbytte + der er faktisk mange andre forskelle end bare skatten - men du er nødt til at læse svarene ordentligt - for du spørger om det samme faktisk. Prøv at tygge dig gennem de links du har fået, så vil du se du har fået svar mange gange faktisk

god vind med det

vh John H

Tilmeldt 8. Jun 15
Skrevet kl. 11:28

Hej John,

Tak for dit konkrete svar. Det svarer på en del og bekræfter at hvis man forventer en svingende indtjening så er VSO god/bedst.

Men hvad nu hvis man forventer en stabil million om året. Hvert år skal alle penge udbetales som løn, så topskat bliver uundgåeligt. Vil der så være en fordel i den ene eller anden konstruktion? Dvs. ingen selskabsskat i VSO og APS, men er der noget med udbytte i APS? Og i givet fald, hvor stor besparelse kan det give og vil den kunne betale sig i forhold til de ekstra omkostninger man har ved at have et selskab (revisor, forsikringer, mm)

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)