Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MOMS på at lave Apps? +Standardkontrakt for at lave apps?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj derude!

1.

Jeg er i gang med at lave en app for en virksomhed og vil selvfølgelig gerne have en kontrakt på det.

Nu ved jeg tilfældigvis at man i udgangspunktet ikke betaler MOMS af IT-services, men inkluderer dette også apps?

2.

Findes der en standardkontrakt for sådan noget som dette? Den skal bare være kort, kort kort.

Over and out! 

God dag!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46642
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01

gorbatjov:
Nu ved jeg tilfældigvis at man i udgangspunktet ikke betaler MOMS af IT-services, men inkluderer dette også apps?
den kan jeg ikke lige genkende. Hvis man er lønnen for at lave IT service er der ikke moms på løn, men driver man virksomhed der laver IT service eller sælge apps, så er momsregistreringspligt omsætning 50.000 kr og så for IT

Din kontrakt vil afhænge af om du løn ansættes/honorar ansættes - eller om du driver selvstændig virksomhed og dermed er momspligtig ved forventet oms 50.000 på 12 mdrs perioder - og bør inkludere tidsfrister - specifikation af slutresultat med evt deltidsfrister - ansvar for fejl, betaling - evt forud andel, noget midtvejs, noget ved færdigaflevering og ganske meget andet. Den kan ikke både være kort kort kort - og så sikrer jer gnidløst hvis der opstår uenigheder. Det er lige før det rigtige svar er, jo længere jo bedre - for ALT tænkeligt skal med hvis du driver det som selvstændig. 

Som ansat, findes der mere standardprægede type funktionæraftaler

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:18

Tak for dit (glimrende) svar John.

Der er ikke tale om løn. Men et honorar, som mit IVS selskab modtager for at lave en app for det andet selskab.

Der er ikke tale om en indkomst på 50.000, så antager at der ikke er moms på det. Men er det sådan noget man skal skrive i en kontrakt? Det andet selskab ved jo ikke hvad vi tjener, og så er det jo absurd ikke at tage moms med i regnestykket, hvis der nu kommer mere i løbet af de næste 12 mnd.

Jeg er indforstået med, at det ikke kan blive kort og sikre os gnidløst. Derfor vil jeg gerne gøre det kort alligevel. Det er hverken en kompleks, længerevarig eller uoverskuelig opgave, og det er nemmest for begge parter, hvis kontrakten ikke er plastret til med juridiske begreber, der skal "sikre" os, hvis der opstår uenigheder.

Nu det er uddybet lidt, vil jeg så uddybe mit originale spørgsmål:

- Hvor finder man sådan nogle standardkontraker? Altså for en B2B honorar-baseret service? Hvis der er noget, der hedder det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46642
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02

gorbatjov:
Der er ikke tale om løn. Men et honorar, som mit IVS selskab modtager for at lave en app for det andet selskab.
Dit IVS kan vel ikke modtage honorar? det kan kun personer som sådan skattemæssigt, og hvis dit IVS er momsregistreret hvad jeg da går ud fra, så SKAL du absolut lægge moms på din faktura.

Er du momsregistreret IVS så er der moms på ALT du fakturerer uden undtagelse, og din kunde trække jo bare købsmomsen fra hvis de er momsregistrerede helt som du jo kan trække købsmoms fra. Jeg går UD fra du er korrekt momsregistreret med dit IVS

Kontrakt kan jeg så ikke hjælpe med B2B findes sjældent som standard -men JA du bør da angive din pris og om den er med eller uden moms - og det er så her MED moms når du er momsregistreret IVS og så skal momsen jo ind til staten lige fra første omsætnigskrone

Et lille råd til forståelse af regler i IVS, huskelister og meget andet, vil være: Læs min E-bog om IVS - den vil kunne hjælpe dig generelt tror jeg - og fungere både som basis info og som opslagsværk når noget dukker op. Alt for mange ryger i problem med ikke helt at at fået forstået alt det om at drive selskab rent faktisk. Der er en del regler som er meget forskellige fra personlig virksomhed.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:51

Hej Gorba. 

Kontraktens udformning afhænger efter min mening også af, hvor stor fakturaen er (glem alt om honorar). Hvis I er relativt enige, stoler på hinanden, og beløbet er småt (det er så din vurdering), kan du jo bare pr. mail sende en kort beskrivelse af, hvad app'en skal kunne, betalingen og forventet leveringstid osv. og bede køber om at bekræfte dette. Mails er gyldige dokumenter i evt. retssag. Når du så fakturerer, skriver du. at du fraskriver dig ethvert ansvar for brugen af app'en. Det er endvidere vigtigt at skrive, om køber erhverver sig brugsretten, eller om han/hun frit kan sælge den videre. Jeg er ikke enig i Johns betragtning om at "jo mere jo bedre". Netop når mange situationer opridses, vil der opstå "huller". Alternativt skal der være 50-100 sider, som vi f.eks. typisk ser det i amerikanske kontrakter. Du skal have fat i en jurist, hvis du er det mindste usikker. Der findes mig bekendt ingen standardkontrakt på området, men du vil sandsynligvis kunne bruge juristens kontrakt som udgangspunkt for de næste aftaler.

Mht. moms: Ja, hvis du ikke ønsker at vise, at du måske tjener under 50.000 pr. år, er du jo nødt til at lade dig momsregistrere, hvilket du også sagtens kan gøre.

God vind med det!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)