Hej Amino'er Min partner og jeg er igang med oprettelsen af vores første fælles virksomhed. Virksomheden bliver oprettet som IVS med et indskud på 1 kr. per mand. Vi møder dog de første udfordringer ved egenerklæringen for kapitalen. Der kræves en erhvervs-konto, som jeg har været i kontakt med Nordea om.
De vil dog den helt store mølle igennem med forretningsplan, div. budgetter osv.
Det er bestemt ikke fordi, at vi ikke ønsker at lave planen og tilhørende budgetter (er allerede under udarbejdelse), men en stor del af planen og budgettet, skal baseres på 1-2 pilotprojekter.
De første 6 måneder i virksomheder, bliver lidt atypiske, da der som nævnt er tale om 1-2 pilotprojekter og meget begrænset omkostninger/indtjening. Vi ønsker ikke at kontakte kunderne, før vi har stiftet virksomheden og har gyldigt CVR nummer.
Kan i anbefale en bank, som er mere lige til? Eller har i generelt nogle gode råd? |
enhver bank har idag krav om inden en konto at:
Identificere ejerne (kørekort eller pas)
Kende formålet godt (generelt forretningsplan)
Kende omfanget godt (generelt budget)
og lidt til. Det er hvidvaskningslov, og overholder de ikke den får de meget store bøder. I behøver formentlig ikke være utroligt detaljerede, men forvent ikke at finde en bank der ikke stiller kravet og forvent i det hele taget, selv at skulle garantere med selvskyldnerkaution i forhold til IVS med 1 krone, som jeg bestemt normalt slet ikke vil anbefale. Hvordan vil I financiere noget som helst - I skal ha to lovpligtige arbejdsskadeforsikringer som sikkert koster + 3.000 kr og der vil være masser af andre start omkostninger. I IVS kan I ikke bare bruge private penge i starten - og er der længerevarende behov, så skal pengene i alle fald lånes ind til markedsrente som I skal opgive til skat og selskabet ha som udgift (ikke i sig selv et problem, men tænk over det)
Det er generelt ikke let at få en bank til et 1 krone projekt, så hvis I kan aflevere en let forretningsplan og budget, og så få kontoen, så gør det
Læs meget gerne min E-bog om IVS som har stiftelse, problematiken om 1 krone - huskelister og meget andet som vil være vigtigt for jer her i starten
god vind med projektet - venligst john Hannover