Hej Amino-folk. Jeg er begyndt at blive godt forvirret over skatteregler og hvornår man må afbetale og hvornår man ikke må i forhold til et lån. Jeg har en ven der har støttet mit projekt og lånt min virksomhed 120.000 kr. Da jeg så har investeret pengene i sin tid, og nu er ved at få penge ind på kontoen, så vil jeg gerne betale ham tilbage. Jeg vil gerne betale 30.000 kr tilbage og derved nedjusterer gælden til 90.000 kr. Der hvor jeg bliver forvirret og søger jeres hjælp er så: Skal jeg vente til årsregnskabet er opgjort og jeg har betalt skat af min omsætning før jeg må afbetale 30.000 af lånet? Eller må jeg godt tage 30.000 kr fra mit seneste salg og trække ud af kontoen for så af betale ham? - Meget bekendt kan jeg godt bruge løbende indtægt til at investere i aktiver, men kan det også bruges til at nedbringe passiver? Hilsen Daniel |
Skatteregler - kan jeg betale kreditor løbende eller skal løbende indtægt beskattes først?
Vi står i samme situation - og vi tog kontakt til vores revisor, som i vores tilfælde nævnte vi skattefrit kunne få tilbagebetaling for det indskudte/investerede beløb. Det kunne vi gøre på en hvert tidspunkt når vi følte for det (så vidt jeg husker) - men prøv at tage kontakt til din revisor. - det afhænger nok af nogle forskellige forhold, kunne jeg forestille mig. |
Hej Morten, Tak for svaret. Du skriver det som om det var Dig/Jer der skulle have jeres investerede penge tilbage - er det korrekt? I det her tilfælde er det mig som virksomhed der skal betale det indskudte beløb tilbage til investoren - hvilket jeg selvfølgelig gerne vil kunne gøre løbende. Jeg har også tiltænkt at tage fat i min revisor for at være på den sikre side, men jeg forestiller mig samtidig der sidder et par kloge folk herinde, som kan svare før revisoren er til rådighed igen :) |
NEJ ! Udbetalinger fra virksomheder til betaling af gæld vil altid være efter beskatning af virksomhedens overskud. Balanceposterne har intet at gøre med virksomhedens overskud, som jo er indtægter fratrukket omkostninger, afskrivninger m.v.. Tonny |
helt som Tonny skriver - Afbetaling af gæld kan aldrig ske med andet end beskattede midler. Gælden er jo ikke en udgift på noget som helst tidspunkt. Renterne er udgift, men gæld opstår jo ved - at man får nogle penge, som man ikke betaler skat af - da det netop ER gæld - så aldrig fradrag for afdrag - heller ikke personligt eller ved huskøb og gæld i hus vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Måske et dumt spørgsmål, men kommer det ikke an på lånets art og evt. selskabs-/forretningsformen? Jeg kan godt se, at der står at vennen har lånt Daniels FIRMA pengene, men hvis det er en enkeltmandsvirksomhed, ville det så ikke være at sidestille med et privat lån til Daniel, som han så har indskudt som startkapital og "bare" kan trække ud igen? Det er snart længe siden, men sådan mener jeg vi gjorde med et privat lån vi fik af et familiemedlem i opstartfasen. |
Jeg ser hvad I mener nu. Det gælder selvfølgelig uanset hvilken form for selskab, personligt eller ej. Tak for svarene :) |
Tror måske godt man kunne sådan som Birte siger, men er det ikke også blot et udlæg mere end det er et lån. |
jo men selve afbetalingen af lånet kan jo heller ikke i personlig virksomhed trækkes fra. Hvis du personligt har lånt af en eller anden - lånt som person, og skudt ind i personlig virksomhed - så kan du jo trække dit indskud (mellemregning ud igen) Så er det jo bare virksomheden der betaler DIG tilbage, men DU har jo ikke fradrag for så at betale den du har lånt pengene af - lånet tilbage. Stadigt er lånet givet uden du fik skat af det og du som person kan ikke betale det tilbage med penge du ikke har betalt skat af vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Spørgsmålet gik heller ikke på fradrag, men blot hvis der blev skudt 30.000 ind og så trækker 25.000 af indskuddet ud (mellemregningen) så forstår jeg det sådan, at jeg godt kan give de 25.000 kr tilbage, men de sidste 5.000 kr kan jeg først give til kreditor når jeg har betalt skat af løbende indtægt? Betyder det så, at hvis jeg en måned senere har omsat for 5.000 kr, så skal jeg vente til årsregnskabet er opgjort og der så netto står 5.000kr tilbage? |