Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fyret to gange?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 06:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fru Hartmann:

Leno:

Jeg har snakket med en jurist i min fagforening og han synes at jeg skal igen fyre ham syge som gider ikke møde på arbejde. Han vil gerne have sin løn i 6 mdr. i opsigelsesperioden men han vil ikke komme på arbejde. Han er sur!

Du har fyret manden, han er sygemeldt - lad ham være i fred og betal hvad han har ret til. Sådan fungerer det alle steder. Og naturligvis er han sur. Tror du selv det er sjovt at få sparket?

Helt ærligt Fru Hartmann.. det lyder som du syntes det er helt iorden medarbejderen pjækker fra sit arbejde med løn betalt fra arbejdsgiveren ?

Jeg syntes det er usmageligt og det er sådanne sager som gør livet svært og surt at være  selvstændig..

Der kan være mange årsager til medarbejderen er blevet fyret, måske er virksomheden nød til at fyre for ikke selv at gå ned.. men den holdning tror jeg du er i det forkerte forum

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 08:34

Cookie - John Hannover:

Leno:
eg har fyret en medarbejder som har 6 mdr. opsigelse. Nu er der gået 100 dage siden han er blevet opsagt og medarbejder er fuldt sygemeldt fra dagen 1 (100 dage i dag).
 I følge vores kontrakt har han 120-dage-sygeregel.  Kan jeg så fyre ham igen efter 120 dage er gået
nej  - det kunne du hvis der i kontrakten stod du havde den ret OG han inden fyringen var syg. Du har ret til at kræve lægeerklæring og alt det - men du kan ikke skære ned på varslet

vh John H

Nu er jeg forvirret John.

Mener du at der er ret til ophør efter 120 dage eller ....?

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 08:42

John har da ellers formuleret det ret præcist?

kun hvis 120 dages reglen er skrevet ind i ansættelseskontrakten for den enkelte medarbejder, kan man anvende den.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 08:57

Jesper I. P:

John har da ellers formuleret det ret præcist?

kun hvis 120 dages reglen er skrevet ind i ansættelseskontrakten for den enkelte medarbejder, kan man anvende den.

og var syg inden opsigelse?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper I. P:
Nu kender jeg intet til fyringsgrundlag, men prøv at sætte dig i medarbejderens sted. At gå på arbejde i 6mdr. på den arbejdsplads hvor man lige har fået sparket er pisse hårdt. Men er demotiveret og vil egentlig bare videre. Og med 6mdr. opsigelse går jeg stærkt ud fra at der er tale om en medarbejder der har været ansat i mange år.

Hvis man har været ok tilfreds med sit arbejde og sin chef og man kan forstå fyringen (ordrenedgang) er det da dårlig moral, IKKE at passe sit arbejde i de sidste måneder. Hvis den næste arbejdsgiver finder på at gribe røret og forhøre sig, hvordan han har været som medarbejder, giver denne situation da ikke ligefrem point.

Hvis han derimod har følt sig dårligt behandlet, har jeg måske nok lidt mere forståelse for hans sygemelding. Men den korrekte måde havde efter min mening været at møde på arbejde og så søge med lys og lygte efter noget andet.

Havde han så fundet det, kunne jeg ikke have klandret ham for at gå uden varsel.

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:17

Jeg tror, det betyder ikke noget (syg inden opsigelse eller efter).

http://www.business.dk/karriere/fyrede-melder-sig-syge-med-fuld-loen

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 09:21

Jeg forstår ikke hvorfor du er så interesseret i 120 dages reglen i dette tilfælde.

Du har fyret din medarbejder og skal betale løn i henhold til vedkommendes opsigelsesvarsel.

Det eneste der kan ændre på dette, er hvis du kan løfte bevisbyrden for at medarbejderen har sygemeldt sig uretmæssigt. I så fald vil du kunne bortvise medarbejder øjeblikkeligt og stoppe lønudbetalingen, men vær opmærksom på at du har beviserne på plads, for fagforeningen vil være der lige med det samme.

120 dages reglen giver arbejdsgiveren ret til at afskedige en medarbejder med baggrund i antallet af sygedage. Medarbejderens opsigelsesvarsel vil stadig være gældende.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 09:33

Birte, jeg forsvarer ikke hans fravær.

blot at jeg ikke forstår en arbejdsgiver ønsker at tvinge en opsagt medarbejder på arbejde i 6 mdr.

Der kommer efter min mening og erfaring bare ikke noget positivt ud af at fastholde en skuffet og demotiveret medarbejder.

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 09:34

"Du har fyret din medarbejder og skal betale løn i henhold til vedkommendes opsigelsesvarsel." - og det gør jeg.

Det passer ikke det du skriver: "hvis du kan løfte bevisbyrden for at medarbejderen har sygemeldt sig uretmæssigt"

Jeg skal ikke bevise noget som helst. Han har 120 dages-regel i sin kontrakt. Når han har været syg i 120 dage i opsigelsesperoiden så kan jeg fyre ham IGEN (dobbel fyring). Så vil min virksomhed spare 45.000 kr.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 09:51

Leno:

"Du har fyret din medarbejder og skal betale løn i henhold til vedkommendes opsigelsesvarsel." - og det gør jeg.

Det passer ikke det du skriver: "hvis du kan løfte bevisbyrden for at medarbejderen har sygemeldt sig uretmæssigt"

Jeg skal ikke bevise noget som helst. Han har 120 dages-regel i sin kontrakt. Når han har været syg i 120 dage i opsigelsesperoiden så kan jeg fyre ham IGEN (dobbel fyring). Så vil min virksomhed spare 45.000 kr.

Du har ret. Jeg var ikke opmærksom på at det var muligt at opsige med forkortet varsel i forbindelse med 120 dages reglen.

Du skal være meget opmærksom på optælling af sygefraværet, idet en opsigelse der afgives for tidlig (på den 120. dag eller før) eller for sent (på den 129. dag eller senere) er ugyldig.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)