Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Diverse vedr. gavekort

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 402
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har flere spørgsmål omkring gavekort...

1. Der er ikke en decideret gavekort funktion i min webshop (hvordan det så end ville fungere), men derfor kan jeg vel godt oprette en kategori der hedder gavekort og derunder have varer som f.eks. Gavekort kr. 100,- Gavekort kr. 250,- osv. osv.??

Så kan folk vel blot betale som ved alle andre varer, altså enten via dankort eller bankoverførsel.

Så forestiller jeg mig, at jeg laver et gavekort på computeren og gør det lidt pænt. Deri så skrive et gavekortnummer. Er det så ikke rigtig nok, at bede folk skrive gavekortnummeret i kommentarfeltet når de skal anvende kortet?

Og hvordan forholder jeg mig med bogføringen af det hele??

2. Hvordan gør jeg rent bogføringsmæssigt hvis jeg som betaling for f.eks. annoncering vælger at give et gavekort?

Kom med alle råd og vejledninger, så jeg har lidt at gå efter.

På forhånd tak.

Mange hilsner Githa

Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 07:54

Alle gavekort du har 'ude at svømme' er en gældspost til en fremmed. Opret en konto under fremmedkapital (gæld) i status i dit regnskab.

Udstedelse af gavekort: Debet 'Bank' eller 'debitorer', kredit 'Uindfriede gavekort'

Salg v.h.a. gavekort: Kredit salgskonto, debet 'Uindfriede gavekort'

Betaling af annoncer: Debet 'Markedsføring', kredit 'Uindfriede gavekort'. (Gad vide om der er nogle annoncemedier der vil lade sig spise af med et gavekort?)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:29

Hej Githa.

Du kan jo oprette nogle produkter i din webshop, der hedder gavekort med forskellige beløbstyper - eller hvor der er et valgfrit beløb. Næste udfordring er at gavekortet bruges af den rigtige og ikke kan misbruges. Og hele konceptet skal være, så det ser sikkert ud.

Jeg vil foreslå, at du sender et flot fysisk gavekort til den, der køber kortet. I kortet er der så en unik kode, der bruges ved bestillinger (og det skal selvfølgelig ikke være et fortløbende nummer :-z). For at udstråle sikkerhed ville jeg bruge noget med en forseglet kuvert og så vil jeg naturligvis skrive noget om sikkerhed, at koden ikke må være brudt op, spærring og noget omkring hvem der hæfter for hvad, hvis der sker et eller andet. Du skal lige overveje, hvad din politik er, hvis en kunde kontakter dig og siger, at et gavekort åbenbart er misbrugt og hvem hæfter.

Du må også kunne se, hvad andre webshops gør. Prøv at google på gavekort og webshop - så står der sikkert noget.

Hilsen Jakob

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 08:57

hej

Husk at loven kræver at et gavekort er gyldigt i min. 5 år. og husk naturligvis at angive tidsfristen for udløb på gavekortet (både på siden for køb af kortet og på selve kortet), i denne sammenhæng skal du naturligvis forholde dig til hvad der sker hvis et gavekort er forældet, er det så ubrugeligt (=indtægt som skal bogføres) eller kan det ombyttes til et nyt gavekort ell.

Der er i øvrigt ikke nogen problemer med at have tidbud på gavekort. eks. I denne uge køb et 100 kr. gavekort for kun 80 kr.

Så har du et salg på 80 kr. et tab på 20 kr og en kreditor på 100 kr.

hilsen Benjamin

Fra Munklinde, Ikast
Tilmeldt 6. Aug 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 10:02

Benjamin:

hej

Husk at loven kræver at et gavekort er gyldigt i min. 5 år. og husk naturligvis at angive tidsfristen for udløb på gavekortet (både på siden for køb af kortet og på selve kortet), i denne sammenhæng skal du naturligvis forholde dig til hvad der sker hvis et gavekort er forældet, er det så ubrugeligt (=indtægt som skal bogføres) eller kan det ombyttes til et nyt gavekort ell.

hilsen Benjamin

Hej Benjamin,

Skal et gavekort være gyldig i 5 år fra udstedelsesdatoen? Jeg havde overvejet at give mine faste kunder en julegave, i form af en gratis coachingsession, de kunne give videre til en ven. Jeg havde forestillet mig, at dette skulle være i form af en gavekort. Hvis jeg nu vil give et sådant gavekort, - gratis, - skal det så have en gyldighed på 5 år?

/skou

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 10:20

hej

Ja, mindste gyldighedsperiode for et gavekort er 5 år.

Hilsen Benjamin

Ps. det skal lige porienteres at jeg ikke er advokat, og derfor ikke er 100%, men 99% sikker..:)

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 10:42

Standard gyldighed på et gavekort er - hvis intet andet er nævnt - 5 år.

Hvor skulle det stå at det er MINDSTe gyldighed?  Jeg mener ikke der er nogen som helst begrænsning i hvilke rimelige eller urimelige vilkår man må knytte til gavekort. Urimelige begrænsninger er dog nok kun gyldige hvis folk er opmærksomme på det ved køb - ellers er det vildledende.

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 10:44

Nej - netop ved gratis gavekort er det ok med en meget kort gyldighedsperiode. Men hvis du sælger fx et alm. gavekort med meget kort gyldighed, så skal det nok stå meget meget tydeligt før købet er gennemført.

Tilmeldt 23. Aug 06
Skrevet kl. 11:22
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)