Jeg har flere spørgsmål omkring gavekort... 1. Der er ikke en decideret gavekort funktion i min webshop (hvordan det så end ville fungere), men derfor kan jeg vel godt oprette en kategori der hedder gavekort og derunder have varer som f.eks. Gavekort kr. 100,- Gavekort kr. 250,- osv. osv.?? Så kan folk vel blot betale som ved alle andre varer, altså enten via dankort eller bankoverførsel. Så forestiller jeg mig, at jeg laver et gavekort på computeren og gør det lidt pænt. Deri så skrive et gavekortnummer. Er det så ikke rigtig nok, at bede folk skrive gavekortnummeret i kommentarfeltet når de skal anvende kortet? Og hvordan forholder jeg mig med bogføringen af det hele??
2. Hvordan gør jeg rent bogføringsmæssigt hvis jeg som betaling for f.eks. annoncering vælger at give et gavekort? Kom med alle råd og vejledninger, så jeg har lidt at gå efter. På forhånd tak. Mange hilsner Githa |
Alle gavekort du har 'ude at svømme' er en gældspost til en fremmed. Opret en konto under fremmedkapital (gæld) i status i dit regnskab.
Udstedelse af gavekort: Debet 'Bank' eller 'debitorer', kredit 'Uindfriede gavekort'
Salg v.h.a. gavekort: Kredit salgskonto, debet 'Uindfriede gavekort'
Betaling af annoncer: Debet 'Markedsføring', kredit 'Uindfriede gavekort'. (Gad vide om der er nogle annoncemedier der vil lade sig spise af med et gavekort?)