Vi fik af Google Adwords Support at vide, at adwords-kliks tæller positivt for ens naturlige ranking i Google. Andre eksperter har sagt os det modsatte.
Jeg siger ikke at du lyver! :D Men det ville undre mig EKSTREMT meget, hvis det er præcis hvad de har sagt og ment. Det kan være de har sagt at det kan have en indirekte effekt :)
Jeg er enig med Kim - det kan de næsten ikke have sagt? Man kan altid have sine teorier, men der er ingen officielle udmeldinger fra Google der påstår det virker positivt.
At det kan virke indirekte handler om, at dit website typisk bliver mere omtalt og populært, jo flere der besøger det. For sociale signaler og omtale HAR med sikkerhed en positiv effekt på den organiske del.
Jeg tror de må have formuleret sig på en kluntet måde, og så har du måske misforstået. Der er INGEN DIREKTE effekt af kliks på adwords og ens placering på de organiske resultater.
Måske har de ment at mange kliks forbedrede dine adwords-annoncers placering (hvilket er rigtigt)?
Måske har de ment at der er afledte effekter af adwords-markedsføring som kan have indflydelse på ens placering i de organiske resultater (samme effekt som anden markedsføring - flere besøgende på ens side giver alt andet lige mere omtale/links som forbedrer placeringerne - ofte er det bare ikke nok i sig selv)
Mvh. Philip fra Linkbuilding.dk - min blog om linkbuilding og online markedsføring
Som både Kim og Conceptu skriver, så er der ikke kommet nogen officielle udmeldinger fra Google om det virker positivt. Dog vil jeg sige, at vi her hos http://seogruppen.dk/ tidligere har oplevet, at f.eks nogle af vores kunder er steget med op til 40 pladser på en uge efter vi kørte Adwords kampagne på samme søgeord, som vi samtidigt arbejdede på at få op på den organiske søgning.
Det kan selvfølgelig også være mere tilfældige årsager men det giver da alligevel grobund for, at der nok er en sammenhæng mellem de to.
Mvh.
Anders Christensen
Store kompetencer & erfaringer med bl.a SEO, AdWords, Google Shopping & online marketing. Få et uforpligtende tilbud - SEO Gruppen
Tænk over det sådan her: Google er en søgemaskine, hvis fornemmeste opgave er at levere søgeresultater af høj kvalitet. Man kan komme til tops i søgeresultaterne hurtigt og nemt, hvis man betaler for en annonceplads.
Hvis Google også "solgte" deres organiske søgeresultater, ville kvaliteten af deres søgemaskine mindskes i en sådan grad, at mange brugere ville stoppe med at bruge Google.
Det ville i øvrigt også gøre det for nemt for store virksomheder med store markedsføringsbudgetter at kontrollere alle søgeresultater på deres ønskede søgeord.
Vi fik af Google Adwords Support at vide, at adwords-kliks tæller positivt for ens naturlige ranking i Google. Andre eksperter har sagt os det modsatte.
Er der nogen her, der kan fortælle mere?
Det er ikke adwords reklamerne der direkte har en indflydelse på dine google ranks, men til gengæld den øgede aktivitet i form af flere besøgende, der kan have positiv indflydelse.
Som i alle andre sammenhæng er det vigtig for din seo, at du afgrænser og optimerer din annoncering til din målgruppe, så dine adwords-besøg ikke ender med en høj enkeltsidefrekvens.
Min bedste vurdering: Trafik er positiv for din hjemmesides ranking i Google, hvis vel at mærke gæsterne er tilfredse med din hjemmeside. Hvis de straks smutter igen alle sammen, fordi din hjemmeside ikke lever op til det, de forventer på baggrund af annoncen, vil det ikke gavne SEO-mæssigt at køre AdWordsannoncer. Måske tværtimod. Håber, det giver mening?
Bouncerate på annoncering har ikke indflydelse på organisk ranking.
-og bouncerate alene har heller ikke indflydelse på organisk ranking.
Høj bouncerate alene er ikke et signal om dårlig kvalitet /relevans for søgeord, men i kombination med lav tid på siden, er det.
Der er kun den langsigtede indirekte påvirkning.
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media