Hej Aminoer, Jeg har netop købt en mindre gård, med en del driftsbygninger og ca. 22 ha. jord til. En del af driftsbygningerne og jorden vil blive lejet ud og i den forbindelse forventes en omsætning på + 50.000 DKK årligt. På baggrund heraf har jeg følgende spørgsmål: 01. Hvordan momsregistrere jeg ejendommen / den lille virksomhed? Er der i den forbindelse noget jeg skal være særligt opmærksom på, eller kan jeg bolt gå ind på virk.dk og selv oprette en enkeltmandsvirksomhed med en passende branchekode inden for fx. planteavl? 02. Hvilke regnskabsmæssige krav er der til en enkeltmandsejet landbrugsvirksomhed? Er det nok at jeg bogføre landbrugets bilag i fx. Dinero og derved ved årsskrift kan opgøre virksomhedens resultat og anføre dette på min til den tid udvidede selvangivelse? 03. Foruden dette mindre landbrug ejer jeg et Holdingselskab 100%, som har adresse på gården og benytter en kontorplads i stuehuset eller en af driftsbygningerne. Holdingselskabet er momsregisteret, da holdingselskabet foruden at eje andele i en række andre selskaber jeg har etableret også i et mindre omfang sælger konsulent timer og foredrag. Er der noget forkert i at jeg lader landbruget / gården opkræve en husleje fra holdingselskabet? Håber at der er nogen af jer her på forumet der kan hjælpe med svar på ovenstående spørgsmål. MVH Claus PS. Referer gerne til nummeret på spørgsmålet ved besvarelse :) På forhånd tak...
|
1 den lokale landbrugsorganisation kan ofte henvise til en revisor med erfaring i hvad der er bedst netop for landbrug - men ja du kan sagtens oprette enkeltmands med planteavl som branche. Det kunne også være, når du har et holding du skal vælge selskab. Det og evt kapitalafkastordning osv synes jeg du skal betale for konkret rådgivning om - her lidt overvejelser til enkeltmands eller selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html - den lille oms kunne læne sig mod enkeltmands . Overvejes IVS som datter af holding feks så er der her BOGEN OM IVS
2 ja - her lidt om regnskabspligt i enkeltmands http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-skal-jeg-fre-af-regnskab-som.html
3 - også noget med flere oplysninger behøves. Har Holding ApS eget kontorlokale der ikke kan bruges til andet - måske tilmed egen indgang - så ja men er det så ejerbolig så får du jo skat af lejen og så er det bare % af forbrug og ejendomsskat du skal se til. Igen kan en revisor rådgive konkret, det er et af de områder der kan give ballade med skat - men som udgangspunkt kan et ApS jo betale leje hvor det bor hvis det har eget lokale
vh John Hannover