Hej, Det ville også være skønt hvis jeg kunne få en forklaring på disse spørgsmål: 1.0 Tegning og indbetaling af kapitalandele 1.1 Alle kapitalandele skal være tegnet senest den [indsæt dato]. (hvad betyder det "at tegne" helt præcist) 1.2 Alle kapitalandele skal være fuldt indbetalt senest den [indsæt dato]. (her går jeg ud fra at det bare er hvornår den nominelle kapital skal indbetales)
|
Hej
Jeg vil starte med at besvare de sidste spørgsmål først.
1.1 Tegne kapital betyder at stifterne angiver hvor stor en andel at den nominelle kapital de vil indbetale/indskyde. Er I 2 personer (50/50) der stifter et selskab med en kapital på kr. 10.000, så tegner A en nom kapital på kr. 5.000 og B en nom kapital på kr. 5.000.
1.2 Ja, eller kapital inklusive overkurs. Når du er alene om stiftelsen kan du også skrive at kapitalen er fuldt indbetalt (forudsat at kapitalen er indbetalt inden stiftelsesdokument underskrives).
Dit indledende spørgsmål er noget sværere at besvare når vi ikke kender mere til baggrunden, men som udgangspunkt vil en IVS kapital på 1 kr ikke strække langt. Spørgsmålet er mere om du kan nøjes med at stifte selskabet med en kapital på feks 2.000-10.000 og så låne selskabet kapital til at at dække det resterende likviditetsbehov, eller om du skal indskyde hele beløbet som selskabskapital.
Er kr. 35.000 også nok til at dække fremadrettede likviditetesbehov (nye indkøb og lagerbinding, finansiering af debitorer, drift etc).
Skal du ud privat og have finansieret kapitalen kan det være en fordel at låne en del af kapitalen til selskabet, og få den udbetalt igen så snart der er oparbejdet en likviditet i virksomheden der tillader dette, og indfrie det lån som du privat har optaget ifm stiftelsen.
Du har sikkert overvejet fordele og ulemper med kapitalselskab contra enkeltmandsvirksomhed!