Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af IvS - nominelt kapital

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 15
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg skal til at oprette et IvS og jeg synes det er lidt mere kompliceret end det burde være. 
Men mit formål er at købe varer fra kina  til ca. 25.000 kr, med omkostninger og moms ender jeg på ca. 35.000kr. 

Som det vides skal der blot 1 kr til oprettelse af IvS. Men i mit tilfælde ved jeg at jeg på forhånd skal bruge 35.000kr lige så snart det er blevet oprettet. Er det stadig en god idé at oprette det med blot en krone, og først efter dette pumpe penge ind?

Det ville også være skønt hvis jeg kunne få en forklaring på disse spørgsmål:

1.0       Tegning og indbetaling af kapitalandele

1.1        Alle kapitalandele skal være tegnet senest den [indsæt dato].    (hvad betyder det "at tegne" helt præcist)

1.2        Alle kapitalandele skal være fuldt indbetalt senest den [indsæt dato]. (her går jeg ud fra at det bare er hvornår den nominelle kapital skal indbetales)

Det skal siges at jeg er eneejer

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:32

Hej

Jeg vil starte med at besvare de sidste spørgsmål først.

1.1 Tegne kapital betyder at stifterne angiver hvor stor en andel at den nominelle kapital de vil indbetale/indskyde. Er I 2 personer (50/50) der stifter et selskab med en kapital på kr. 10.000, så tegner A en nom kapital på kr. 5.000 og B en nom kapital på kr. 5.000.

1.2 Ja, eller kapital inklusive overkurs. Når du er alene om stiftelsen kan du også skrive at kapitalen er fuldt indbetalt (forudsat at kapitalen er indbetalt inden stiftelsesdokument underskrives).

Dit indledende spørgsmål er noget sværere at besvare når vi ikke kender mere til baggrunden, men som udgangspunkt vil en IVS kapital på 1 kr ikke strække langt. Spørgsmålet er mere om du kan nøjes med at stifte selskabet med en kapital på feks 2.000-10.000 og så låne selskabet kapital til at at dække det resterende likviditetsbehov, eller om du skal indskyde hele beløbet som selskabskapital.

Er kr. 35.000 også nok til at dække fremadrettede likviditetesbehov (nye indkøb og lagerbinding, finansiering af debitorer, drift etc).

Skal du ud privat og have finansieret kapitalen kan det være en fordel at låne en del af kapitalen til selskabet, og få den udbetalt igen så snart der er oparbejdet en likviditet i virksomheden der tillader dette, og indfrie det lån som du privat har optaget ifm stiftelsen.

Du har sikkert overvejet fordele og ulemper med kapitalselskab contra enkeltmandsvirksomhed!

Tilmeldt 7. Jan 15
Skrevet kl. 12:34
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

mht. 1.2, hvor skal startkapitalen indbetales? Til hvem? Hvis det er til mig selv, eller "selskabets konto", så hvordan opretter jeg sådan en?

Jeg tænker på at oprette et holdingselskab, og derefter et datterselskab til denne (begge IvS), så det optimale kan jeg hører er at jeg opretter holdingselskabet med 5000 kr som startkapital. Derefter opretter jeg en datter selskab under denne. Jeg låner 30.000kr af mine penge til selskabet, disse 30.000kr kan jeg f.eks. om 1 år hive tilbage skattefrit fra selskabet da det blot er et lån. 

Som sagt har jeg overvejet meget mellem enkeltmandsvirksomhed og kapitalselskab, hvorfor jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed. De har begge to fordele og ulemper og for dem begge er de virkelig så store at det bliver til smag og behag. 

Der er bare noget fra selskabsformen som jeg gerne vil have på det rene. 
Når selskabet har handlet fra udlandet og dens eneste indkomst består af køb--> import --> vidersalg til private kunder, hvoraf 25% af salget går til moms og ingen skat bliver trukket medmindre løn udbetales. 
Hvis selskabet (som jeg styrer) vælger at udbetale løn til direktøren (som også er mig), skal direktøren så også betale moms+skat af denne udbetaling. Her er et firkantet eksempel:
selskabet køber varer for 50.000kr (25% betales i moms, 12.500kr) = 62.500 kr. Vidersælger dette til 100.000kr (hvor 25.000kr udgør moms), dermed er den endelige betale moms: 25.000kr -12.500kr = 12.500kr. selskabet vælger at udbetale 30.000kr som løn til direktøren. Spørgsmålet ligger så i, skal direktøren så betale moms+skat af de 30.000kr, så han ender med ca. 16.000kr i lommen? 

Hvis det er rigtigt forstået så betyder det at man i dette tilfælde kommer til at betale dobbeltmoms?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45
Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:51

Firport:

mht. 1.2, hvor skal startkapitalen indbetales? Til hvem? Hvis det er til mig selv, eller "selskabets konto", så hvordan opretter jeg sådan en?

Jeg tænker på at oprette et holdingselskab, og derefter et datterselskab til denne (begge IvS), så det optimale kan jeg hører er at jeg opretter holdingselskabet med 5000 kr som startkapital. Derefter opretter jeg en datter selskab under denne. Jeg låner 30.000kr af mine penge til selskabet, disse 30.000kr kan jeg f.eks. om 1 år hive tilbage skattefrit fra selskabet da det blot er et lån

Som sagt har jeg overvejet meget mellem enkeltmandsvirksomhed og kapitalselskab, hvorfor jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed. De har begge to fordele og ulemper og for dem begge er de virkelig så store at det bliver til smag og behag. 

Der er bare noget fra selskabsformen som jeg gerne vil have på det rene. 
Når selskabet har handlet fra udlandet og dens eneste indkomst består af køb--> import --> vidersalg til private kunder, hvoraf 25% af salget går til moms og ingen skat bliver trukket medmindre løn udbetales. 
Hvis selskabet (som jeg styrer) vælger at udbetale løn til direktøren (som også er mig), skal direktøren så også betale moms+skat af denne udbetaling. Her er et firkantet eksempel:
selskabet køber varer for 50.000kr (25% betales i moms, 12.500kr) = 62.500 kr. Vidersælger dette til 100.000kr (hvor 25.000kr udgør moms), dermed er den endelige betale moms: 25.000kr -12.500kr = 12.500kr. selskabet vælger at udbetale 30.000kr som løn til direktøren. Spørgsmålet ligger så i, skal direktøren så betale moms+skat af de 30.000kr, så han ender med ca. 16.000kr i lommen? 

Hvis det er rigtigt forstået så betyder det at man i dette tilfælde kommer til at betale dobbeltmoms?

Må jeg anbefale at du tager kontakt til en rådgiver :) Du blander tingene lidt sammen, og du vil også være i tryggere hænder med stiftelse etc, da du indikerer ikke helt at have styr på denne process.

Selskabets kapital skal indbetales på en bankkonto som tilhører dit IVS under stiftelse. Er kapitalen lig med eller mindre end kr. 25.000 kan dette også gøres via en egenerklæring (google egenerklæring, så får du dette forklaret).

Du betaler ikke moms af din løn. Ej heller skal du ved importen af med nogle kontanter til moms, der skal kun indberettes. Salgsmomsen er 20% af bruttobeløbet og ikke 25%.

Dit regnestykke ser derfor således ud:
Salg kr 100.000 -20% moms= 80.000
Køb kr. 50.000
Resultat kr. 30.000

Udbetales disse kr. 30.000 som løn skal der betales skat og bidrag heraf, men ikke moms.

Tilmeldt 7. Jan 15
Skrevet kl. 13:07

Mange tak for dit svar. 
Jeg sidder også og overvejer om jeg skal hente rådgivning hos min fars revisor

Jeg kan godt se at jeg blander tingene sammen. Det er fordi jeg har det fra enkeltmandsvirksomheden at man betaler moms+skat.  

Jeg ønsker bare at få afklaret det sidste her:
Som sagt sælges for 100.000kr --> 20% går til moms --> jeg har nu 80.000 kr hvoraf 50.000kr er fra køb, altså profit på 30.000kr, disse udbetales som løn. 

beskatning af de 30.000kr foregår som enhver medarbejder i et firma, altså ca. 36% (plus/minus 2%) og 8% arbejdsmarkedsbidrag. 
Altså ender lønnen efter skat med at være ca. 17.000kr? 

Har jeg forstået det rigtigt?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:12

Jeg er fuldstændig enig med arguins i alt der skrives. Så ingen grund til at gentage. Også det med forslag til at søge rådgivning. Om ikke andet så sætte dig helt ind i det inden du tager springet og opretter.

Du skriver du allerede har et enkeltmandsfirma. Du skal være opmærksom på at du ikke kan omdanne dette til et ivs. Vil du tage dette firma og lave til et kapitalselskab, er du nødt til at gå aps vejen. 

Er det bare mig, eller. Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor du skal have en holdingselskab-driftselskab-konstruktion. Et enkelt ivs burde være nok til dig. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:15

Med de givne skattesatser, ja.

Husk at såfremt du har en skattepligtig indkomst i dit selskab (efter driftsomkostninger, løn etc,) så beskattes dette med 23,5%.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17

Firport:
Jeg kan godt se at jeg blander tingene sammen. Det er fordi jeg har det fra enkeltmandsvirksomheden at man betaler moms+skat.  

Hov. Du betaler heller ikke moms af løn i en enkeltmandsvirksomhed. 

Moms = varer. Skat = løn.

Tilmeldt 7. Jan 15
Skrevet kl. 13:19

Tak Ida, jeg er helt ny til det her virksomhedsdrift. Jeg har kun været lønmodtager så har ikke så meget styr på alt dette. Så beklager min uvidenhed i dette felt, skulle det være irriterende :) 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)