Nej du har forstået det rigtigt. Du skal kun beskattes af fri bil hvis du lader bilen indgå i virksomhedsordningen. Hvis du ikke lader bilen indgå i virksomhedsordningen er det du er berettiget til refusion af dine udgifter på bilen med hensyn til den erhvervsmæssige andel. Her kan du så vælge at bruge faktiske udgifter eller kilometerpenge. |
Gulpladebil i privat ejet virksomhed
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Håber det er ok jeg blander mig lidt i debatten..! Jeg var faktisk inde for at finde svar på præcis det, René spurgte om.. Jeg står nemlig i samme båd, og skal til at købe bil til delvis erhverv.! Jeg har spurgt en del selvstændige, om hvilken måde der bedst kunne betale sig - delvis erhverv / 100 % privat..??? Jeg er kommet frem til, at hvis man ikke køre specielt mange kilometer erhvervs mæssigt ca 10-15.000 om året vil det bedst kunne betale sig at køre det som delvis erhverv - pga man kan trække den procent del man kører erhvervs kørsel fra før du svarer skat af "virksomhedens penge"..!! Det vil sige alle de udgifter man har til bilen ( dæk, service, rep, forsikring osv ) Læste i folderen "På vej - mod egen virksomhed", at kører man i varevogn på guleplader, kan man trække AL moms ud på driftudgifter, herunder også momsen på udgifter som vedrører privat kørsel..! Mit spørgsmål går så på - Hvordan med brændstof regningen ?? Skal man gemme alle kviteringerne, og gøre op hver måned ?? Kan man trække brændstof regningerne 100 % fra i virksomheden eller kun procentdelen..?? Kan ikke finde de oplysinger nogen steder - eller har ihvertfald ikke forstået det korrekt, hvis det står nogle steder.! =) |
Det er jo i bund og grund et spørgsmål om hvorvidt de faktiske udgifter er højere end et fradrag opgjort efter statens takster og det er de normalt ikke med ældre/billigere biler Opgører du forholdsmæssigt fradrag ud fra de faktiske udgifter kan du også kun fratrække en forholdsmæssig andel af benzinudgiften. |
Hej Nu blander jeg mig også lige, jeg har nemlig i dag haft fat i Skat og fik at vide at ved køb af en gulplade bil som bruges til blandet kørsel, kan fradrages 25% af købsmomsen (vi skal lease men det er så 25% på den ekstraordinære ydelse samt de månedlige ydelser), endvidere fik jeg at vide at for udgifter til vedligeholdelse og brændstof er der 100% fradrag for momsen. Men det kan jeg ikke helt få til at stemme med dit (Bent) sidste indlæg ? |
|
Jeg er måske ikke den kvikkeste ,men hvis det skal skæres ud i pap for mig så : Hvis jeg leaser en varevogn på gule plader, kan jeg føre kørebog og fratrække de faktiske udgifter vedr. firmakørsel ,men "kun" 25 % af momsen af den extraordinære afgift og de månedlige ydelser ,og den procentvise erhvervsandel af resten ? Jeg står i lidt samme situation ,har et enkeltmandsfirma (fuldtid) ,skal have ny firmabil ,men vil godt kunne hente børn i den og smutte til bageren uden at skulle se mig over skulderen.Altså gøre tingene rigtigt . Min situation er som følger mht. ca. km. hhv. erhverv / privat , 20.000/2.000-3.000 km. årligt. Mvh Dan |
|
Hej Jeg er blevet grebet af debatten, og foreslår at kigge på begrebet Split moms for biler med høj egenvægt over 3tons Feks store SUV, der er mulighed for at lave fordeling feks 50/50 der er fradrag for moms i har mulig hed for at køre privat uden at blive mistænkelig gjort. Her tænkes på nye regler for mærkning af varebiler som træder i kraft, ca 1 maj. men jeg vil gerne spørge om der er nogen der ved og man så bliver beskattiget af værdien af fri bil hvi den købes i et selskab ? |
Rent faktisk kan man fratrække momsen af en varebil under 3 tons driftsudgifter blot bilen anvendes erhvervsmæssigt i et eller andet omfang. Det gælder uanset om bilen er i virksomheden eller udenfor og man får skattefri godtgørelse for kørslen. Køber man bilen i et selskab vil man blive beskattet af værdi af fri bil medmindre man kan godtgøre at bilen ikke anvendes privat |
Ja moms på driftudgifter. splitmomsen giver fradrag for bilens købsmoms. mit problem ligger i at jeg har de fleste aktiviteter i selskabet, men i min kones navn har jeg et moms nr. jeg vil gerne have en SUV men vil meget gerne undgå at blive beskattet af værdien af fri bil, så jeg ser 2 muligheder. 1 trækmomsen og køre som jeg plejer.(dette er dog en dårlig ide da alle biler ber er betalt moms på bliver mærket omkring 1 maj, efter sigende et gult klistermærke). 2 løsning køb bilen i det private moms nr lave en fordeling feks 25/75 så får jeg det gule mærke og kan derefter køre uden at se mig over skulderen. kan trække moms af alle driftudgifter. det største minus er at jeg nok skal føre kørebog. |