Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Jeg vil gerne ansætte en, hjælp.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Feb 12
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil meget gerne ansætte en, da jeg er helt vildt tidspresset. Jeg er oprettet som enkeltmandsvirksomhed, men det burde ikke være noget problem, mht. ansættelse. 

Problemet er, at jeg ønsker at ansætte en person, som tjener xx antal procenter, af den totale omsætning. (Den ansatte har IKKE en virksomhed). Skal jeg tænke på pension, feriepenge osv. eller kan jeg bare klaske et ansøgningskema op på nærliggende skole, og vente på at en person ringer? 

Vh Jacob

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:21

Nej, det er da ingen problem at ansætte i en enkeltmandsvirksomhed. Det er der da masser af eksempler på. Man kan da ansætte lige så mange, man har lyst - og råd - til.

Jeg forstår ikke den der med skolen? Hvorfor vil du lave et opslag der? Og hvorfor vil du aflønne med et antal procenter i stedet for med en fast timeløn??

Tilmeldt 5. Feb 12
Skrevet kl. 16:38

Og i mit regnskab (Jeg bruger Dinero) der laver jeg en faktura hvor der står "Løn til Mads" - Mere skal der ikke til? 

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 16:49

Jacob Høgfeldt:
Og i mit regnskab (Jeg bruger Dinero) der laver jeg en faktura hvor der står "Løn til Mads" - Mere skal der ikke til? 

Hvordan i alverden kommer du frem til det?!

Nu kender jeg ikke Dinero, men du skal da nok ikke lave en faktura, når du skal udbetale løn. Du skal lave en lønseddel. Der findes flere leverandører af lønseddel-systemer, hvor alle de relevante beløb trækkes automatisk. Selv bruger jeg LetLøn, som er SKATs system, men der findes andre, der lyder til at være lettere og bedre, men hvor man så betaler et mindre beløb pr. lønseddel.

Tilmeldt 5. Feb 12
Skrevet kl. 16:52

Nej okay spørger anderledes: 
Mads (Fiktiv person) og jeg, indgår i den aftale, at han får xx procent af den månedlige indkomst. 

Hvor skal det opgives, at Mads i April 2015 tjente 200 kroner? Og er jeg forpligtet til, at give Mads feriepenge, pension mm. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 17:03

Ja, jeg er ikke superskrap til det her. Men om man indbetaler til en pensionsordning, vil vel altid være en del af en (løn)forhandling. Så det korte svar er, nej, det behøver du ikke.

Ja, når du har en ansat, skal denne så vidt jeg ved også have feriepenge. Og der skal indeholdes ATP og AM-bidrag, trækkes skat osv.

Det er det, du skal bruge en lønseddel til. Men jeg håber, der kommer andre på banen her. For det er som sagt ikke min stærkeste side. Vi har nogle løst ansatte medhjælpere, som får en fast timeløn og som vi trækker ind efter behov.

Når vi bruger LetLøn, sørger systemet selv for at trække skat og andre ydelser.

Tilmeldt 13. Apr 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:22

Hej Mads,

Den løsning, du søger, er en konsulent, der arbejder timebaseret for dig. Konsulenten skriver en faktura, og du slipper for alt, hvad der hedder lønadministration. Hvilken hjælp søger du, og hvor er du baseret? Se min profil - jeg kan hjælpe dig hele vejen rundt i din virksomhed. mvh Dorthe Kragh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dorthe Kragh:
Den løsning, du søger, er en konsulent, der arbejder timebaseret for dig. Konsulenten skriver en faktura, og du slipper for alt, hvad der hedder lønadministration
lad os lige slå fast - at der så er tale om et firma du bruger og ikke en person (CPR) Hvis det er en person kommer du ikke uden at skatteindberetning - og der ville jeg bruge A skat til en hver tid for ikke at risikere problem med at hænge på, at skat ser det som en ansat - og den pågældende ikke får betalt sin b skat. For en person skal du ALTID indberette til skat

OM du kan bruge et firma til det - så firmaet fakturerer dig? Ja måske - igen skal det jo så ikke bare være lønmodtager arbejde - ansat som du selv beskriver det, for så holder det ikke.

Du må gerne ansætte og aftale at det er ren provision (hvis du kan finde nogen der til takke ja) - Og det kan være x % eller X kroner for hver vare eller procent af samlet salg eller hvad I finder ud af. Skatte indberetning er superlet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html  og der er ikke krav om pension - med mindre timetal berettiger til ATP - ligesom der ved indberetningen tages stilling til ferie ordning

Her lidt mere om pligt til indberetning hvis CVR betaler CPR for arbejde/ydelse (faktisk hvis betaling sker til ikke momsreg) http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)