Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og fradrag ved rejseomkostninger i Danmark/EU/Verden

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har for første gang været i gang med at bogføre i Dinero i en nystartet konsulentvirksomhed. Som udgangspunkt er Dinero super intuitivt og nemt at bruge, men... Vi har meget rejseaktivitet og det er især her, at jeg er i tvivl om hvordan dette bogføres korrekt.

Primært går mit spørgsmål på hvordan man bogfører hotel/restaurant korrekt forskellige steder i verden.

Er der nogen, der kort kan forklare dette for:

Restaurant i EU

Hotel i EU

Restaurant uden for EU

Hotel uden for EU

På hvilken konto skal det bogføres? Hvilke moms og fradragsregler gælder?

Hvilke regler gælder, hvis man køber mad/drikkevarer i en butik/kiosk?

Når vi rejser i forbindelse med kontrakter og har udgifter i den forbindelse, skal det da bogføres som repræsentation?

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46709
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

når I rejser, så kan der være moms på fra det land i bor i - fra visse er der ikke - men der kan være local tax osv

I har ikke fradrag moms mæssigt for noget af alt dette.

For både hotel og for køb i butikker er det vigtigt at påføre bruger og formål og:

Selve beløbet er blot en udgift. Hvis der er VAT/moms på fra et EU land, så kan i søge denne refunderet via skat.dk. Hvis I ikke gør det, så må momsen tages som udgift (ikke moms men udgift) så længe beøbet ikke overstiger 50 Euro per land/periode. Overstiger momsen fa EU land det beløb, må den ikke tages som udgift men skal tages ind igen som skatteregulering når regningen er bogført. Det skyldes at det er selvvalgt i så påtager jeg momsen og ikke søger den refunderet

Hvis I spiser selv/ansatte spiser, og det er under rejsen, så er det en fradragsberttiget personaleudgift (og moms bare udgift som vist ovenfor så på konto uden moms) Du skal finde en konto (ellere lave en) til rejser udlandet uden moms som udgangspunkt

er det med kunder/leverandører så er det ræpræsentation med kvart fradrag kun. Der er sikkert en konto til det i Dinero - då må lige pløje kontoplanen igennem - den skal være uden dansk moms når det er udlandet og med kvart fradrag

er du betalende så er dinero support givet med på at sige hvilken konto, jeg sidder ikke lige med tid til at logge ind men det er muligt du er nødt til at lave en til rejser udland uden moms

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Apr 15
Skrevet kl. 20:51

Hej John,

Tak for meget hurtigt svar. Jeg prøver lige at skære det ud i pap for at jeg er sikker på at jeg forstår det:

- Reglerne i forhold til om mad/drikke er fradragsberettiget er de samme, uanset om det købes i Danmark, EU eller resten af verden?

- Moms i EU kan refunderes, hvis det overstiger 50 euro.

- Er det rigtigt forstået at jeg ikke skal betale dansk moms af noget af dette? Dinero lægger som udgangspunkt mine varekøb ind i momsangivelsen (under "Moms af varekøb i udlandet"). Er det ikke forkert? Og skal disse beløb overhovedet opgives i forbindelse med momsangivelse (f.eks. under supplerende oplysninger)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:11

Ja reglerne er ens

Moms kan refunderes uanset beløb men for at man kan slippe for at søge ref for småbeløb kan man tage alt uder de 50 euro som alm fradrag uden at søge ref

Ja der er kun dansk moms fra dansk momsreg og indkøb direkte under rejse skal du ikke lægge ind så de kommer med in importmoms grupperne - du skal bare ha konto uden moms

overvej at betale en online bogholder som kan vise sig at spare dig penge

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Apr 15
Skrevet kl. 08:49

Det er super. Jeg er nu ved at have styr på reglerne vedr. moms og fradrag.

Jeg mangler stadig at finde ud af om Dinero automatisk kan registrere de rigtige fradrag i skatteresultatet. Dinero support er på sagen. Af supporten blev jeg desuden henvist til dette indlæg som også svarer på nogle relaterede spørgsmål (hvis andre skulle være interesserede):

http://www.amino.dk/forums/t/234627.aspx

Tak for hjælpen, John.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36

Dinero har konti til udgifter med kvart moms fradrag osv så det vil jeg mene Dinero håndterer hvis man bogfører det på den korrekte konto, men det store problem er jo altid, OM man får fundet ret konto, og derfor er det klogt at la en bogholder eller revisor kigge med over skulderen ved de første momsindberetninger og årsafslutning som minimum. 

Der kan også være ting som slet ikke skal i regnskabet, enkeltmandsvirksomhed kørepenge og andet, som udelukkende skal laves som skatteregulering

Vedr moms - og momsfradrag i udlandet og alt det andet, så har regnskabsskolen nu en helt ny udgave af Bogen om Moms og Momsfradrag på gaden. Den er både som PDF og trykt bog oplagt som opslagsværk med indholdsfortegnelse som er let at bruge til de enkelte spørgsmål der måtte dukke op

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)