|
Hej alle, Jeg har for første gang været i gang med at bogføre i Dinero i en nystartet konsulentvirksomhed. Som udgangspunkt er Dinero super intuitivt og nemt at bruge, men... Vi har meget rejseaktivitet og det er især her, at jeg er i tvivl om hvordan dette bogføres korrekt.
Primært går mit spørgsmål på hvordan man bogfører hotel/restaurant korrekt forskellige steder i verden.
Er der nogen, der kort kan forklare dette for: Restaurant i EU Hotel i EU Restaurant uden for EU Hotel uden for EU
På hvilken konto skal det bogføres? Hvilke moms og fradragsregler gælder?
Hvilke regler gælder, hvis man køber mad/drikkevarer i en butik/kiosk? Når vi rejser i forbindelse med kontrakter og har udgifter i den forbindelse, skal det da bogføres som repræsentation?
På forhånd tak!
|
når I rejser, så kan der være moms på fra det land i bor i - fra visse er der ikke - men der kan være local tax osv
I har ikke fradrag moms mæssigt for noget af alt dette.
For både hotel og for køb i butikker er det vigtigt at påføre bruger og formål og:
Selve beløbet er blot en udgift. Hvis der er VAT/moms på fra et EU land, så kan i søge denne refunderet via skat.dk. Hvis I ikke gør det, så må momsen tages som udgift (ikke moms men udgift) så længe beøbet ikke overstiger 50 Euro per land/periode. Overstiger momsen fa EU land det beløb, må den ikke tages som udgift men skal tages ind igen som skatteregulering når regningen er bogført. Det skyldes at det er selvvalgt i så påtager jeg momsen og ikke søger den refunderet
Hvis I spiser selv/ansatte spiser, og det er under rejsen, så er det en fradragsberttiget personaleudgift (og moms bare udgift som vist ovenfor så på konto uden moms) Du skal finde en konto (ellere lave en) til rejser udlandet uden moms som udgangspunkt
er det med kunder/leverandører så er det ræpræsentation med kvart fradrag kun. Der er sikkert en konto til det i Dinero - då må lige pløje kontoplanen igennem - den skal være uden dansk moms når det er udlandet og med kvart fradrag
er du betalende så er dinero support givet med på at sige hvilken konto, jeg sidder ikke lige med tid til at logge ind men det er muligt du er nødt til at lave en til rejser udland uden moms
venligst John Hannover
Bliv gratis medlem