Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af bilag med både aktiver til afskrivning samt straksafskrivning? i Dinero.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Oct 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Spørgsmål 1.

Jeg har indkøbt udstyr for ca. 50.000, halvdelen af beløbet er brugt på én genstand(materielt anlægsaktiv) og resten er mindre dele/komponenter uden samhørighed(straksafskrivning). Så langt så godt. 

Udstyret jeg har erhvervet mig står altsammen på én ordrebekræftigelse. 

Hvordan bogfører jeg den store udgift over 12.800,-dkk og de mindre komponenter under 12.800,-dkk når de alle står på samme fysiske bilag

Spørgsmål 2.

Ydermere, når jeg bogfører genstande som materielle anlægsaktiver så er det ikke momsfritaget og jeg skal betale moms af disse genstande, hvordan fungere det?

Glædelig påske!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47166
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09

Kopierer bilaget så du har det antal du skal bruge og sætter streg under det aktiv som posteringen angår er EN mulighed - hvert sit bilag - eller bogfører på det antal linjer der er behov for i kassekladde

Købet er jo altid alm køb med moms (hvis der er moms på) - dog skal du huske, at hvis du har aktivet i hjemmet og bruger det privat, hvad skal kunne forvente med typisk computer, printer osv - så skal du foretage en seriøs bedømmelse af privat/firma brug % og kun afskrive firma delen af momsen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Her hvordan du afskriver - https://dinero.dk/support/bogfor-afskrivninger/  vælg personlig virksomhed eller selskab som det nu måtte passe

Husk at ha liste over alle aktiver så du let kan rydde dem ud hvis du en dag vil lukke.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aakirkeby
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 11:13

Spg. 1
Du laver bare tre linjer:
Debet småanskaffelser
Debet aktiver
Kredit bank

Du kan også vælge at aktivere det hele og så lave en anden fordeling skattemæssigt.

Spg. 2
Du kan godt få momsen retur på anlægsaktiver også.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 2. Oct 14
Skrevet kl. 11:13

1.) Tak, tror jeg prøver kassekladen.

2.) I dette tilfælde er det en stykke udstyr der på ingen måde kan benyttes i hjemmet, det skal blot afskrives. Hvordan kan det være at det ikke er momsfritaget? Det er jo virksomheden der køber varen og det bliver kun brugt af virksomheden?

Tilmeldt 2. Oct 14
Skrevet kl. 11:16

Hvordan bogfører man så et anlægsaktiv i dinero således at man får momsen retur?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47166
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

1 også bedst med kasse kladde og bare flere linjer

2 det er også "momsfritaget" du får købs momsretur - selve købet skal ske på konto for køb med moms - når der er moms med i spil - mener det er driftsmidler tilgang i året  51.020 som er med moms - bank formentlig modpost - og for det som straksafskrives - en linje til hver af de ting i småafskrivninger

Afskrivning sker så på 51.060 som er uden moms med 8020 afskrivninger i drift (som er uden moms) som modpost ult året skattemæssigt

Det gik stærkt så du må selv lige checke kontonumre og momsen :) eller høre support@dinero.dk hvis du er  betalende medlem.

Overvej evt en billig online bogholder eller måske en revisor i det hele taget til direkte online hjælp

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)