Hejsa! Jeg er 22 år og går i skole. I min fritid tegner jeg, og har en lille (meget lille) webshop ved siden af som jeg lige har startet op. Shoppen er ikke 'min egen' som så. Det er en hjemmeside kaldet society6 som er et firma i USA. De lader mig lægge mine tegninger ud i deres shop, så klarer de alle salg, fragt osv. og så får jeg et lille beløb i profit for hvert salg som de så overfører til min paypal ved starten af en ny måned. Det er meget små beløb og regner ikke med at den kommer til at indbringe mere end 500 kroner om året højst - det er bare sådan en lille hobby ting der sidder og passer sig selv. Men jeg håndterer jo tydeligvis ikke nogle af salgene selv. Det gør hjemmesiden. Har aldrig nogensinde skrevet en selvangivelse før. Skal jeg gøre det anderledes når min lille hobby indtægt foregår på denne måde? Desuden overvejer jeg at tage nogle tegning 'bestillinger'. Dvs en person beder mig om at tegne deres hund, barn eller andet og betaler mig for det. Jeg tegner det hele på computeren -dvs køberen får en digital kopi, ikke en fysisk forsendelse. Jeg har ikke så meget tid, så det er ikke noget jeg gør ofte. Måske kun er par gange i løbet af et år, til en værdi af en 100kr seddel eller noget hver gang. Hvordan bærer jeg mig ad med at føje det til min selvangivelse? Gør jeg det på samme tid som med 'webshoppen'? Og hvad betydning har det at mine kunder er udenlandske og betaler mig over paypal? Jeg aner desuden ikke hvor meget jeg forventer at tjene forud, eller om jeg overhovedet tjener noget det år (hvis jeg ikke lige har lyst til at tegne nogle bestillinger.) Alt i alt indbringer min kunst altså meget lidt. Regner ikke med mere en måske 2000 kr om året, altså langt fra de 50.000 kr man skal momsregistreres for. Er helt ny til al det her med skat, har ikke engang prøvet at få SU før, så hvis i kunne forklare mig det så det er nemt at forstå, ville jeg sætte stor pris på det. Har endnu ikke noget NemID, så jeg kan ikke logge ind på skat.dk før jeg for anskaffet et. Hilsen Helles |
Der er ikke moms på kunst, men i princippet skal du registreres.
Du skal nok betale skat - hvis det skal være korrekt - i så fald kan du bare oplyse på skatteblanketten at du har tjent 2000 (?) på dit cpr. nr. det skal du ikke registreres for. Men der er altså næppe nogen der gider tjekke dine skatteforhold for at få dig til at betale skat af så lille et beløb.