Du må IKKE benytte Excel til bogføring hvis du har virksomhed (momsreg) da der ikke må kunne ændres i bogførte data, og det kan der gøres i Excel. Hvis du afleverer et regnskab i Excel (SKAT kan bede om det nårsomhelst), vil de ikke godtage det, og de vil selv fastsætte en indkomst for dig, som du ikke kan komme uden om.
Vås.
Bogføringslovens § 6: Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang.
'Art og omfang' går på, at hvis bilagsmængden umiddelbart er til at overskue, så kan hvad som helst gøre det. Vis mig bare eet tilfælde hvor Skat har afvist et fornuftigt ført regnskab, uanset hvad. Selv har jeg aldrig afleveret andet end et print fra et regneark (en enkelt gang et regneark på diskette). Jeg bruger ganske vist SummaSummarum, men det overfører jeg til et regneark før jeg færdigopstiller regnskabet
Men så snart der bliver mere end nogle få bilag og flere konti end der fx kan overskues i form af søjler i et regneark, så gør et egentligt bogføringsprogram livet meget lettere.