Jeg har i flere år ønsket svar på dette spørgsmål, og NU skal det være med lidt hjælp fra Amino vennerne. i 2007 oprettede jeg sammen med min daværende partner et pladseselskab som ApS. Vi delte anparterne ligeligt imellem os. i 2009 købte jeg hans anparter for et beløb på 125.000 kr. Jeg lånte pengene i banken via mit enkeltmandsfirm til at købe anparterne. Mit enkeltmandsfirma står som ejer af halvdelen af anparterne, og jeg står personligt som ejer af den anden halvdel. Jeg knoklede hårdt i mit enkeltmandsfirma for at dække det lån på 125.000kr. som jeg havde taget til anparterne. Den gæld fik jeg gnavet af på ca. 1 år. Men så fik jeg et ordentligt personligt skattesmæk fordi skat åbenbart betragtede den hurtige inddækning af mit lån, som en indkomst der var skattepligtig. Spørgsmålet jeg har puslet med siden er at jeg ikke kan forstå jeg fik et skattesmæk da jeg jo ikke har hævet de 125.000 kr til mig selv. De gik til at dække et banklån. Ja jeg blev så et aktiv rigere i mit enkeltmandsfirma (bestående af anparter til 125.000kr.) Nu står jeg i samme situation igen. Har en ny gæld på 150.000 som jeg egentlig ønker at gnave af hurtigst muligt, men pga jeg allerede har oplevet at få et skattesmæk på den måde, så er jeg betænkelig. Håber i kan hjælpe mig!
|
mit gæt er, at du har taget lånet som en udgift?
Et lån er jo ikke en udgift og ikke noget man har skattefradrag for.
Renten på lånet vil være det men ikke selv lånet - Man kan fratrække renter men aldrig afdrag
Det må være mit bedste gæt og det må være det du skal tænke på nu igen. Det har intet med hastighed af tilbagebetaling at gøre. Overvej at gå til en revisor eller bogholder for ikke at få nyt smæk
vh John Hannover