Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start fødevarevirksomhed autorisation ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej der ude.. 

Jeg er i ide fasen omkring at starte en mindre virksomhed op som skal arbejde med friske fødevarer, som skal bearbejdes og så sælges videre til supermarkeds kæder, som en pakkeløsning. 

Men som jeg kan læse mig frem til skal der en fødevare autorisation til før jeg må bevæge mig ind på disse markeder.

men er der nogen som har erfaring med at dette, og er det muligt for en lille virksomhed der er i opstarts fasen at søge, og få den uden alt for meget besvær ?

noget man skal være særligt opmærksom på. 

hvad kræver det af enkel-to mands virksomheder?

hilsen Casper 

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 131
Fra  NTK Trading Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg ved, kræver det næringsbrev, fødevare godkendte lokaler og hygiejne bevis.
Fødevare godkendt lokaler vil sige at der skal være vaskbare overflader (fliser) på vægge mm. Det skal være udsugning og mange andre ting.

Det er et område som virkelig kræver at du/I virkelig har styr på ALT inden opstart.
Ring evt til Fødevarestyrelsen, de plejer at være til at snakke med

Indehaver af Varde Tv & IT Service

Fra Aalborg
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 122
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper, 

En fødevarevirksomhed skal typisk kun autoriseres hvis det er en opskærings/kød produktion. Ellers er det en registrering. 

Du skal finde lokaler, som kan indrettes og efterkomme det produktionsflow, som du har påtænkt dig at påbegynde. De generelle regler er glatte og vaskbare overflader. Afhængig af produktion skal der være et passende antal vaske. Typisk fødevarevask, håndvask/hygiejnevask (foruden den på toilettet) og afskylningsvask. Hvis du skal have en opvaskemaskine skal det være en industri, som kan skylle ved min. 80 grader celcius. Der skal være passende køle-og frysekapacitet samt lager facilieteter.

Du skal have et egenkontrolprogram. Det er ikke længere et krav med hygiejnebevis. Det blev afskaffet i november 14, men hvis du skal levere til de stor supermarkedskæder, kan de sagtens finde på at kræve dette. Endvidere er det ikke en dårlig idé at tage et online kursus, idet du får en fornemmelse for egenkontrol mv. 

Når din produktion er i gang skal du sikre dig, at du mærker dine fødevarer korrekt. 

Held og lykke. 

MVH Kristina 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)