Hej Jeg er i mit firma købt en ejendom og er på 3 år i gang med at renovere den. Min revisor siger at jeg på et eller andet tidspunkt skal slå en streg i sandet og sige at bygningen er taget i brug, og det bliver pr. 1/4 2015. Hidtil har jeg ikke trukket udgifter fra, men bogført dem som tilgang under aktiver. F.eks. Ejendom købt for 1 million og vedligeholdt for 1 million. Så nu står den bogført til 2 millioner. På ejendommen har jeg 2 firma'er med fælles kontor. Det ene firma ejer ejendommen og det andet firma er der bare gratis. Der er desuden køkken, festlokaler osv. i bygningen som lejes ud som forsamlingshus. Ny taler min revisor om afskrivninger og det kan jeg ikke helt finde ud af. Jeg mener ikke umiddelbart det er relevant. så vid jeg har forstået kan man ikke afskrive skattemæssigt på en ejendom med den type anvendelse og regnskabsmæssig afskrivning skal vel afspejle en reel faldende værdi som jeg ikke kan se vil ske. Jeg vil derfor gerne have nogle indput vedr. de afskrivningsmæssige aspekter af sagen. Mht. til forbedring, vedligehold og drift vil jeg gerne høre, om der findes en klar definition af hvordan man skelner mellem de 3 ting og hvordan man bogfører. Umiddelbart er min forståelse sådan: - løbende udgifter til strøm, varme, vand, rengøring osv. er drift og kan trækkes fra - ting der fornyes pga. slid eller går i stykker, men som ikke løfter ejendommen til en højere værdi end før ibrugtagningen er vedligehold og kan trækkes fra. F.eks. er mit oleifyr lige løbet tør - det medførte at cirkulationspumpen brød sammen. Jeg forventer at udgiften til at udskifte pumpen kan trækkes fra? - Forbedringer kunne være, at jeg bygger et pulterkammer om til et køkken. Denne udgift ville jeg ikke trække fra, men bogføre som tilgang under aktiver. Jeg synes selv det er ovenstående 3 eksempler er logik for perlehøns, men er det i virkeligheden noget vrøvl? Hvis taget på ejendommen skal skiftes om 7 år rækker min logik for perlehøns ikke længere. Hvordan skal det bogføres? |
Lyt til din revisor og hvis ikke du stoler på ham så brug (evt. bare i denne sag) en anden. Dette er rimeligt kompliceret og kan hurtigt blive dyrt i forhold til revisionsregningen.