Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i enkeltmandsvirksomhed - igen igen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er har vist været bragt på bane før - men jeg er vist lidt tung i det her emne... Så håber på nogen vil gentage sig.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg har lidt opgaver rundt omkring i landet. Jeg bruger min egen bil og fører kørebog. Hidtil har jeg, når året var slut trukket resultatet af kørebogen fra virksomhedens resultat og derefter indberettet resultatet af det til SKAT som bundlinien i virksomheden.

Det giver i løbet af året en udgifter for min "private" økonomi, at jeg lægger ud til brændstof når jeg kører til opgaver. Jeg ville egentligt gerne have "kørepengene" fra de enkelte opgaver ud til mig selv til brændstof og vedligeholdelse af bilen, bare en gang om måneden.

Men hvordan gør jeg det så jeg stadig kan styre det når året er slut og jeg skal lave udregningen til SKAT om årets resultat ? Her hopper kæden af - jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan jeg holder styr på det.

Jeg ved ikke på forhånd hvor mange km jeg kører på et år, så jeg kan ikke rigtigt forskudsregistrere mig med et "km-tilsvarende beløb".

Er der en som vil skære det ud i pap for mig :-)

Tak for hjælpen

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 13:47

Har du haft virksomhed i mange år og brugt kørselgodtgørelse er det indregnet i din forskudskat, enkeltmandsvirksomheder får ikke pengene udbetalt men er et fradrag i regnskabet (selvangivelsen)

Men du kan da godt krediter privatforbrug debiter bank eller kasse som hævet

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 13:47

Du laver bare en månedsopgørelse i Excel en gang om måneden, og udbetaler beløbet (bare overfører det). 

Så bogfører du dette beløb på en momsfri udgifts konto i dit økonomisystem, du fx kalder Kørepenge - for at holde fuldstændigt styr på udgiften. 

Thats it. 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 13:49

kah:

Har du haft virksomhed i mange år og brugt kørselgodtgørelse er det indregnet i din forskudskat, enkeltmandsvirksomheder får ikke pengene udbetalt men er et fradrag i regnskabet (selvangivelsen)

Kan ikke lige se hvorfor det skule være den eneste mulighed? Her er en artikel, der bekræfter mit indlæg. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52

Jannik - i personlig virksomhed skal det ikke tages ind som en udgift i regnskabet. Det skal tages som skattereguluering = reducere resultat til skat. Samme resultat ja, men sådan er reglen - ikke ind som udgift i personlig virksomhed

vil man ha pengene ud, så hæves de som alle andre private hævninger via mellemregning i status - privat hævning og intet privat ud via udgifter i personlig virksomhed (som heller ikke indberetter beløbet direkte til skat som selskaber der udbetaler)

Fordel 2 for personlig virksomhed er at der kan opnås det fradrag helt uafhængigt af løn som jo ikke udbetales - modsat i selskaber hvor ejer f.eks kun må få dem ud, hvis denne har en løn der står i forhold til, og slet intet hvis der køres 0 løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 17:16

Cookie - John Hannover:
Jannik - i personlig virksomhed skal det ikke tages ind som en udgift i regnskabet. Det skal tages som skattereguluering = reducere resultat til skat. Samme resultat ja, men sådan er reglen - ikke ind som udgift i personlig virksomhed

Hej John, 

Gælder dette også via VSO?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04

nej VSO skal det mig bekendt ud og ind i hæverækkefølgen - men i alm personlig virksomhed må det ikke  - beskrevet mere her lidt nede om VSO muligheder http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html - men vor trådstarter siger bare enkeltmands så jeg udgår fra ikke VSO- - hvor jeg så også ville ha rådet til hjælp med hæverække følge og sikren af at at blev korrekt i alle fald tror jeg

vh  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04

nej VSO skal det mig bekendt ud - men i alm personlig virksomhed må det ikke  - beskrevet mere her lidt nede om VSO muligheder http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html - men vor trådstarter siger bare enkeltmands så jeg udgår fra ikke VSO- - hvor jeg så også ville ha rådet til hjælp med hæverække følge og sikren af at at blev korrekt i alle fald tror jeg

vh  

Tilmeldt 18. Feb 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 11:01

Jeg bruger ikke VSO

Som jeg forstår det skal jeg bare holde styr på hvor meget jeg trækker ud i løbet af året og så trække det mindre fra, når jeg trækker årets samlede kørsel fra årets resultat og indberetter til SKAT ??

Og måden at holde styr på hvor meget mindre jeg skal trække fra kunne være ved en mellemregingskonto/hævet privat konto i Dinero ??

Et spørgsmål mere som også høre til i den kategori: Jeg har ind i mellem opgaver i f.eks København (jeg bor på Fyn) hvor jeg bliver nød til, at overnatte fordi arbejdet slutter sent og starter tidligt dagen efter. Det gør jeg så på hotel (som en udgift i virksomheden)

Er der i den forbindelse også noget med skattefri diæter som jeg kan trække fra ? Hvis der er vil det være en stor hjælp, hvis nogen kan forklare lidt om hvordan det gøres.

- beløb

- hvordan bogføres det

- hvordan udbetales det

- osv

Igen, tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19

[/quote]

CA Group:
Som jeg forstår det skal jeg bare holde styr på hvor meget jeg trækker ud i løbet af året og så trække det mindre fra, når jeg trækker årets samlede kørsel fra årets resultat og indberetter til SKAT ??
nej det er ikke forståeligt

Det du trækker ud trækker du ud til dig selv via status - mellemregning - privat hævet - og det påvirker ikke resultat uanset hvorfor du trækker noget ud

Kørepenge opgør du i kørebog og når året er gået trækker du det samlede beløb fra det overskud du ellers skulle opgive til skat.Det er hele beløbet - mellemregning har intet med resultat at gøre - det er for at du kan afstemme bank og kasse med det du trækker ud til dig selv - Du mangler måske lidt forståelse af skat i personlig virksomhed og en bogholder online til 500 kr om mdr (findes faktisk) ville ikke skade - men læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html om skat i personlig virksomhed

[quote user="CA Group"]

Et spørgsmål mere som også høre til i den kategori: Jeg har ind i mellem opgaver i f.eks København (jeg bor på Fyn) hvor jeg bliver nød til, at overnatte fordi arbejdet slutter sent og starter tidligt dagen efter. Det gør jeg så på hotel (som en udgift i virksomheden)

Er der i den forbindelse også noget med skattefri diæter som jeg kan trække fra ? Hvis der er vil det være en stor hjælp, hvis nogen kan forklare lidt om hvordan det gøres.

Ja hotellet er udgift og enten har du udgift til mad du trækker fra (pas på ikke fuld moms fremgår af links) eller diæter som fradrag på samme måde som kørepenge - som skatteregulering 

Rejse udgifter http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/bogfring-af-rejseudgifter-momsmssigt.html 

Bespisning http://johnhannover.blogspot.dk/2015/02/fradrag-bespisning-og-rejse.html 

Jeg synes stadigt en online bogholder er smart for dig - koster mindre end du tror - test www.agera.dk eller prøv Susan  http://1264.dk/eller Tina  http://www.dinonlinerevisor.dk/  - de kan ligge omkring de 500 kr/md for mindre virksomhed - og du undgår at ende mellem en af de mere end 50% af alle mindre virksomheder som skat finder fejl i ved kontrol og slipper for smæk

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)