Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance / Honorarmodtager og trække udgifter fra

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ansat i firma A som udgangspunkt på fuld tid, men har efter mundtlig aftale fået lov til at arbejde freelance ved siden af inden for samme område, blot det ikke går ud over min ansættelse i firmaet og at jeg ikke kabrer kunder (hvilket jeg selvfølgelig er enig i)
Hvis nu jeg kan blive ansat i firma B 2 dage om ugen, vil det selvfølgelig gå ud over den tid jeg kan være i firma A, og jeg skal selvfølgelig have en ny aftale med A (hvilket jeg ikke regner med bliver et problem) firma B skriver at de søger freelance ansættelse, men når nu det er fast antal timer om ugen, er man så ikke ansat?

Hvad med evt brug af pc (og software?) hvis man er ansat, skal de vel stille udstyr til rådighed, mens man som freelance selv skal sørge for det?(afhængig af hvad man aftaler)
som freelance, skal man selvfølgelig være momsregistreret, da man hurtigt kommer over 50.000 i omsætning, og hvad med moms på mit arbejde (kan ikke huske om der er moms på honorar / løn)? Og hvad med skat? Mener man betaler fuld skat i firma A, for at have dækket sig ind.
kan man trække udgiften til hardware og software fra i overskuddet (hvis man bruger den privat, kan man, så vidt jeg husker, ikke trække hele udgiften fra)? Og hvordan?

Og hvad med skat? Både som freelance / Honorarmodtager og ansat?
Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke helt rigtigt. Man kan sagtens arbejde som freelancer uden at være momsregistreret. Man behøver nemlig ikke at starte et firma for at gøre det - heller ikke selvom man tjener mere end 50.000 kr om året. 

Man kan sagtens arbejde som freelancer 12 timer om ugen. det er som regel dyrere at hyre freelancere, til gengæld kan man sparke dem ud uden nogen form for varsel, og derfor skal man som freelancer være særdeles varsom med at lægge for mange timer ved en enkelt kunde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

magicMouse:
firma B skriver at de søger freelance ansættelse, men når nu det er fast antal timer om ugen, er man så ikke ansat?
start med at finde ud af, om du rent faktisk er freelance eller om du er lønmodtager i et firma som bare ikke vil ha lønmodtager forpligtelser http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html   Det er en risiko, specielt hvis du stifter selskab - se Bent Zimermann linket langt nede i det også - om risiko for dig  og øvrige links også om generel problematik

Så er der momsregistrering som du ikke behøver hvis du er egentlig freelancer som honorar modtager http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/freelance-og-honorarmodtager.html - men som CPR person skal firma B så bare indberette dit honorar til skat http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html 

Du vil kunne fratrække udgifter som kommer alene fordi du har indtægten som honorar - ikke noget delt privat men rene udgifter for at få det honorar som arbejdsgiver registrerer for dig (rubrik 12 se du det i) og dem fratrækker du i rubrik 29

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak John. Du er min gud. 😄
Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Kommer til at tænke på. Hvad nu hvis man bliver)langtids-syg? Spørgsmålet er desværre aktuelt da jeg i perioder har haft problemer med ryggen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

ja så er man jo på den for freelancer vil jo normalt ikke ha indtjening under sygdom så der skal man jo finansiere sig selv http://www.statens-adm.dk/Forsikring/Ejere-af-enkeltmandsvirksomhed-eller-IS er om sikring af første 2 uger - men ellers må du tale med forsikringsselskaber. Mit bud er, at det bliver så dyrt at det ikke svarer sig - helt specielt hvis der som jeg venter det - i mange forsikringer vil være krav om helbredserklæring og med historik af ryg problemer der kan gi sygedagen, kan døren allerede der være lukket - der er også en eller anden ret gennem kommunen men den kan jeg ikke - tror det kræver at man opfylder alm dagpenge ret hvilket kan være svært https://www.krifaerhverv.dk/fs/sygdom.aspx 

Du må så i alle fald lægge til side så du har til en sådan periode

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 15
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Endnu en gang tak for hjælpen
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)