Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal mindre anskaffelser til under 12.000 lægges sammen

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Jeg vil gentage mit svar fra kl. 23.38 (afskrivningslovens paragraf 6)
jov - men den drager vel ikke tvivl om selve trådstarters spørsmål om computer - videocamera - telefon - kan betragtes som individuelle køb?

Er vi ikke lidt her for at forklare loven frem for bare at gi en lovparagraf  som de færreste måske har chance for at forstå og konkludere på? Mener du der er spor tvivl om at de tre ting kan straksafskrives hver vor sig Whiskey?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:59

Cookie - John Hannover:
 Mener du der er spor tvivl om at de tre ting kan straksafskrives hver vor sig Whiskey?

Jeg aner ikke om de kan kan straksafskrives.  Som jeg tidligere har nævnt i tråden afhænger det af om det indkøbte skal fungere sammen med driftsmidler, som er indkøbt i tidligere år og sammen med dette beløb overstiger grænsen for straksafskrivninger. Det er ikke nok at se på de tre køb isoleret. Der kan være anskaffelser i tidligere år som gør at der ikke kan straksafskrives på det enkelte driftsmiddel.

Jeg synes nu ikke at jeg bare henviste til § 6 i afskrivningsloven. Jeg henviste til tidligere svar som bygger på den omtalte paragraf for dem der ville dyrke det mere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28

Whiskey:
Jeg aner ikke om de kan kan straksafskrives.  Som jeg tidligere har nævnt i tråden afhænger det af om det indkøbte skal fungere sammen med driftsmidler, som er indkøbt i tidligere år og sammen med dette beløb overstiger grænsen for straksafskrivninger.
Fungerer sammen?

Det er vel ikke sådan, at en computer som kobles på nettet og fungerer "sammen" med andet - ikke kan straksafskrives=

Hvordan kan man  - og jeg mener rent praktisk - forsestille sig en computer - et videokamera  og en telefon - ikke kan straksafskrives hvis de hver især er under grænsen

Jeg spørger - for at blive klogere - Kan man forestille sig skat nægte straksafskrivning for selvstændig computer - videokamera og telefon overhovedet?

Jeg kan da godt hitte en teoretisk sag - men er det en ikke i praksis ret klar - straksafskriv alle tre køb - måske med hjælpe tilføjelsen . hvis der ikke i forvejen er ting på konto for afskrivninger for nu at komme i bund med sagen :)

Jeg har selv set til § 6 men synes ikke at den i sig selv rækker til at folk som mig (og måske trådstarter) finder svaret . men vi er ikke uenige -

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 22:26

Telefonen og videokamaraet tror jeg ikke vil give skattemæssige udfordringer, hvis de straksafskrives.

Den skattemæssige behandlling af computeren vil kræve nærmere viden og Whiskey er har helt ret.

Hvis computeren f.eks. kobles på et netværk/server, uanset om det er købt nu eller tidligere, så skal computerens anskaffelsespris lægges sammen med netværket/serverens oprindelige anskaffelsespris (uanset alder), og overskrider det samlet grænsen for småanskaffelser, så skal den aktiveres og afskrives.

Bruges den derimod alene, så kan den straksafskrives, da den har kostet under grænsen.

Det er desværre et "problemområde". Hvad nu hvis den f.eks. bruges sammen med en printer til kr. 4.000. Tja så er vi over grænsen samlet, og den skal aktiveres. Ikke de mest hensigtsmæssige og desværre svært administrerbare regler SKAT/lovgiverne, har fundet på.

Sådan som IT hænger sammen i dag, vil SKAT nok kunne komme igennem med at intet IT udstyr fungerer selvstændigt, og dermed skal alt afskrives og aktiveres.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 22:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Statsaut. revisor:
Det er desværre et "problemområde". Hvad nu hvis den f.eks. bruges sammen med en printer til kr. 4.000. Tja så er vi over grænsen samlet, og den skal aktiveres. Ikke de mest hensigtsmæssige og desværre svært administrerbare regler SKAT/lovgiverne, har fundet på.

Hej Henrik, 

Hvis overstående eksempel er korrekt, så lyder lovgivningens tankegang som noget forældet, og praktisk talt hovedparten af virksomheder med kontor ansatte vil overtræde reglerne. 

Netværksudstyr, servere, printere osv - altsammen noget der sagtens kan have en værdi på 50.000 kr eller over. 

Dvs at INGEN virksomheder, der har et netværk, kan straksafskrive deres computere - udfra dit eksempel? Fordi de har fx en kopimaskine til 50.000 kr, der er koblet til et netværk der måske koster 10.000 kr og har en fil server, som måske koster 20.000 kr?

Hvis du teoretisk set har ret - så er det da langt fra almen praksis, i de danske virksomheder. 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 23:08

Ja Jannik sådan er det - du har set problematikken Smile

Alle virksomheder har computere koblet på netværk. Og alt de køber og kobler på netværket vil skulle ses samlet - og dermed over grænsen.

Og for at gøre det rigtigt "sjovt" kan vi tage begrebet "vedligeholdelse" med. Du har en bærbar på netværket. Den går i stykker og du køber en ny. Det må da være vedligeholdelse og dermed fradrag skattemæssigt. Nej det er en ny computer = aktivering og afskrivning. Skifter du derimod kun harddisken fordi det var den, der var gået i stykker i computeren, ja så er det vedligeholdelse = fradrag på en gang.

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men sådan er det desværre ikke.

Og Nej det er ikke almen praksis i danske virksomheder at man ikke aktiverer f.eks. nye computere, printere mv. selvom de koster under grænsen, da de jo skal ses samlet, hvis de fungerer samlet (og det gør de jo oftest). Så hvis du kender til virksomheder, der gør det anderledes, så gør de det forkert. Ingen af mine kunder gør det forkert, men de har jo også en revisor til at rådgive dem om overholdelse af gældende skattelovgivning Smile

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)