Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Summa summarum og privatforbrug

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Et stykke lokumspapir ligefrem ;)

Takker for informationen - nu kommer så det store spørgsmål hvordan dæææælen man udregner en ca. markedsværdi på en brugt specialbærbar der for et par år siden kostede over 25k og idag kan findes i næsten samme konfiguration til ca. 17-18k, mens en anden hardware-gut mener jeg ville kunne få 5k for den hvis jeg solgte den nu.......... 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis virksomheden havde ejet computeren siden 2005 ville den skattemæssigt være afskrevet til 10.547 kr. (i slutningen af året, men 14.063 i starten af året), så hvis du skal tage mere end det, tror jeg du skal have et konkret tilbud. Til gengæld mener jeg godt, at du kan argumentere for at tage den ind til den afskrevne værdi, selvom det mest korrekte er at gå ud og få et tilbud.

2005 25000 25% 6250 18750
2006 18750 25% 4688 14063
2007 14063 25% 3516 10547

 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Annette - Rigtigt, så er det markedsværdien der skal bruges, men af mangel på en sådan - så kommer man nok ikke i fængsel ved at regne med den skattemæssige nedskrivning.

Først skal du lige finde ud af: Er behovet en høj eller en lav pris. Derefter finder du en metode til at opnå en sådan pris som du kan forsvare. I dette tilfælde er du naturligvis interesseret i en høj pris. Hvis prisen rammer i nærheden af 11.600 (afskrivningsgrænsen) kan det selvf. være smart at få den lige under. Skulle du have overført PC'en den anden vej - til privaten, så ville jeg tage udgangspunkt i en tilsvarende fra Den Blå Avis.

 Småfusk? Tja måske. Men man kan også hugge pindebrændet i FOR  små stykker i forsøg på at få et 'retvisende' regnskab.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er problemet jo også at denne model med præcis samme indmad (harddisk størrelse, grafikkort osv.) ikke umiddelbart sælges længere. Det eneste jeg har at gå efter er nedenstående link, hvor de fleste ting matcher men hvor eksempelvis harddisk og grafikkort er en tak større. Til gengæld er der ingen dvd-brænder i den i linket, og det har min og sådan er der både plusser og minusser man skal tage stilling til:

http://melfarerhverv.pro.shopserver.biz/Product.aspx?PC=57423&PId=990134

Henrik, hvis mit overskud indtil videre nu er beskedent og eksempelvis under 10k, så kommer jeg vel også i minus hvis jeg som privat sælger den til virksomheden for 11k. Så spørgsmålet er om jeg ikke bevidst kan sætte værdien lavere så jeg ikke ender med underskud?

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, du må altså ikke spilde mere end yderligere 2 minutter på så uvæsentlig sag som at fastsætte en 'markedspris' for en brugt PC.

 

Jo, det tæller da også at du ikke laver underskud. Så slipper du for Skat's nysgerrige øje.

Tilmeldt 21. Dec 06
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for alle informationer. Sgu lækkert med noget kvalificeret amino-hjælp :) 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)