Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved konsulentarbejde for udenlandsk virksomhed.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 15
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Håber jeg kan få lidt hjælp af jeres kyndige hjerner! :)

Jeg er blevet ansat som konsulent af en virksomhed i udlandet, inden for EU og har et par spørgsmål i den forbindelse.

Jeg skal oprette enkeltmandsvirksomhed og er i tvivl om hvilken type moms jeg skal vælge, normal moms eller udelukkende eksport?
- Virksomheden skal ikke bruges til andet, end at fakturere min udenlandske arbejdsgiver for min løn.

Derudover fandt jeg denne gamle tråd: amino.dk/forums/t/58385.aspx
Jeg er blevet lidt forevirret over dette:

"I det tilfælde skal ikke du beregne dansk moms. På fakturaen skal du anføre køberens momsnummer og notere, at der er tale om  "reverse charge". Du skal anføre fakturabeløbet i rubrik C på momsangivelsen."

- Betyder det, at jeg bare skal anføre min arbejdsgivers VAT nr. på min faktura og så anføre i mit momsregnskab, at arbejdsgiveren betaler momsen og således ikke indgår i det beløb jeg får udbetalt? (- Eller skal jeg stadig betale 20% af min løn som moms?)

Håber nogen kan hjælpe! :)

Mvh Nanna 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:45

Hej Nanna,

Først og fremmest når du er indenfor EU´s grænser skal du ikke eksportregistreres. Men du skal i stedet registreres som almindelig dansk momsregistrering.

Som du også har læst andre steder, så laver man fakturaen til sin kunde uden moms og der skal skrives "reverse charge" eller lign. på fakturaen, og køberens momsnummer skal også påføres.

I forhold til momsangivelsen er det ikke rubrik C (den er umiddelbart til omsætning udenfor EU) som din omsætning til kunden skal anføres. Men du skal i stedet anvende rubrik B når kunden er indenfor EU´s grænser.

Derudover har du 2 yderligere pligter, henholdsvis listeindberetning samt momsnummer-validering.

listeindberetning: et indberetningsskema som du laver efter du har indberettet momsen, og der anfører hvilke EU-momsnumre du har solgt til og hvor meget du har solgt for til dem.

momsnummer-validering: du har pligt til at sikre dig din modtagers momsnummer er gyldigt, dette tester du via et link på tastselv på skat.dk (ligger samme sted som de andre momsfunktioner). Hvor tit skal du så gøre det? umiddelbart hver gang du skriver en ny faktura, men hvis det er en velrenommeret virksomhed, så ville jeg nok nøjes med at gøre det i forbindelse med du alligevel skal indberette momsen.

Tilmeldt 17. Feb 15
Skrevet kl. 09:22

Hej Jesper,

Tusind tak for svar! :)

Skal bare lige være 100% sikker på, at jeg har forstået det rigtigt! :)

Når der skal noteres reverse charge, skal det så f.eks. stå sådan her:

Service xx,xx €

VAT (Reverse charge)  00,00 €

Total xx,xx €

- Eller skal jeg stadig anføre momsbeløbet?

Og skal det i såfald stadig

trækkes fra mit honorar, eller sørger skat selv for at indhente det momspligtige beløb fra min arbejdsgiver?

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:05

nannalh:

Når der skal noteres reverse charge, skal det så f.eks. stå sådan her:

Service xx,xx €

VAT (Reverse charge)  00,00 €

Total xx,xx €

- Eller skal jeg stadig anføre momsbeløbet?

Det er helt rigtigt som du har gjort det i eksemplet.

Momsbeløbet har du allerede anført til at være 0,00 derudover skal du ikke angive nogen yderligere momsbeløb på din faktura.

nannalh:

trækkes fra mit honorar, eller sørger skat selv for at indhente det momspligtige beløb fra min arbejdsgiver?

I og med momsbeløbet er 0, påvirker det ikke dit honorar.

Når du indberetter moms, så taster du 0 i salgsmoms og anfører omsætningen i rubrik B. Så har skat i princippet alt momsmæssig info fra din virksomhed.

Listeindberetningen som du laver efterfølgende laver du af hensyn til din arbejdsgiver/fakturamodtager, da det er den måde skattemyndigheden i det land din arbejdsgiver/fakturamodtager har hjemme kontrollerer at de indberetter det korrekte i moms.

Tilmeldt 17. Feb 15
Skrevet kl. 10:11

Hej Jesper,

Tusind tak for din hjælp! :)

Nåede lige at blive nervøs over, om jeg både skulle betale moms og skat af den løn jeg havde forhandlet mig frem til, så det er super rart at få afklaret!

Igen mange tak! :) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:53

nannalh:

moms og skat

Moms, nej den er neutral og går i 0.

Men skat slipper du ikke for, du skal betale skat af overskuddet fra din virksomhed. Så hvis du kun har omsætning så er det lig med overskuddet og det skal med på selvangivelsen som "overskud af virksomhed"

Og rammer ligeså hårdt skattemæssigt som ved regulær lønansættelse.

Tilmeldt 17. Feb 15
Skrevet kl. 10:56

Skat betaler jeg gladeligt, som normalt! :)

Igen, mange tak for hjælpen!! :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23

Jesper_nl:

Hej Nanna,

Først og fremmest når du er indenfor EU´s grænser skal du ikke eksportregistreres. Men du skal i stedet registreres som almindelig dansk momsregistrering.

Som du også har læst andre steder, så laver man fakturaen til sin kunde uden moms og der skal skrives "reverse charge" eller lign. på fakturaen, og køberens momsnummer skal også påføres.

I forhold til momsangivelsen er det ikke rubrik C (den er umiddelbart til omsætning udenfor EU) som din omsætning til kunden skal anføres. Men du skal i stedet anvende rubrik B når kunden er indenfor EU´s grænser.

Derudover har du 2 yderligere pligter, henholdsvis listeindberetning samt momsnummer-validering.

listeindberetning: et indberetningsskema som du laver efter du har indberettet momsen, og der anfører hvilke EU-momsnumre du har solgt til og hvor meget du har solgt for til dem.

momsnummer-validering: du har pligt til at sikre dig din modtagers momsnummer er gyldigt, dette tester du via et link på tastselv på skat.dk (ligger samme sted som de andre momsfunktioner). Hvor tit skal du så gøre det? umiddelbart hver gang du skriver en ny faktura, men hvis det er en velrenommeret virksomhed, så ville jeg nok nøjes med at gøre det i forbindelse med du alligevel skal indberette momsen.

Yes Vil dog bare sige at - har du hørt dem om ikke du som konsulent bare kan sende dem en faktura med dit navn og din adresse + fødselsdata? Det er jo et vist arbejde at ha virksomhed hvis du i virkeligheden er honorarmodtager og for dem betyder det vel helt det samme - samme beløb

Var det os i DK der skulle betale en udenlandsk person, skulle vi lige gå i skat - helt som ved andet honorar, og bare vælge INTET CPR og så skrive navn, adresse + fødselsdato/år - og beløb, så var den klaret, og personen skulle selv indberette det til skat i Danmark

De fleste i udlandet klarer da let at betale et honorar til en person uden man behøver personlig virksomhed med moms og alt det

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 15
Skrevet kl. 17:03

Hej John,

Tak for input! :)

Jeg har faktisk ikke forhørt mig, om det var en mulighed, for alle mine kolleger fakturerer gennem firma.

Og det giver jo også den fordel, at jeg kan købe arbejdscomputer, kontorartikler mm. til virksomheden, hvis jeg ikke kan få det dækket af arbejdsgiver.

Må lige overveje, hvad der er bedst i sidste ende. :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:16

nannalh:
Og det giver jo også den fordel, at jeg kan købe arbejdscomputer, kontorartikler mm. til virksomheden, hvis jeg ikke kan få det dækket af arbejdsgiver.
jep - det kan du i princip også hvis det er honorar - så længe det kun knytter sig til indtægten. I firma husk lige at du skal dele momsen hvis du har ting hjemme og bruger dem privat (hvad skat let kan formode) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html  og hvis du holder op og slutter firma - skal du så til at købe det ud igen - men ellers JA

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)