Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dilemma om arbejdsplads

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Amino

Er blevet ansat hos en virksomhed, hvor jeg skal hjælpe dem med at lave mekanik og elektronik de sælger, yde service på det og undervise deres andre ansatte.

Det viser sig, at de andre ansatte er 2 af dem på depression. Den ene skal arb der 3 måneder kommunalt betalt 4 timer dagligt. Den anden 3 timer dagligt.
Så har de 3-4 flexjobbere, depri, stress og en med et handicap. Der er både en sælger, en bogholder og en mekaniker.
Og en enkelt ældre der skal på pension om ét år. Skal arbejde 10 timer ugen. 8 betalt af kommune 2 fra arbejdsgiver. Arbejdsgivereren har dog fået lagt 2 timer oveni de 10 så det nu er 12, pga "ineffektivitet" fra den ældre.

Jeg er selv på 4 ugers praktik 37 timer før deltidsansættelse på 20 timer plus supplerende dagpenge. Det er tydeligt, at jeg kan "redde" denne virksomhed op af mange mange mange af deres problemer, da de sælger ting de ikke kan servicere ordentligt på, og jeg har alt viden plus mere deromkring. Jeg ved jeg kan gøre mægtigt meget der og jeg får 140 kr timen ingen pension 160 efter ét år. Jeg har svært ved at diskutere løn, da jeg på papiret ikke har erfaring, men det har jeg, tro mig.

Men jeg har svært ved at finde viljen.
Chefen laver stort set intet selv, andet end at gå og tjekke på hvad de ansatte på lav løn og kommunalt betalt løn laver og dirigerer dem. Det er sådan set ok når man er leder og chef, men jeg ved at bunkevis af andre chefer derude i danmark arbejder hårdt og så irriterer det mig. Og jeg har lidt svært ved faktisk at forsøge at hjælpe dem med at vokse i deres forholdsvis nystartede virksomhed.
Chefen har desuden meget eksklusivt hus, bil og konens bil også, og med så megen eksklusivitet, irriterer det mig at "nasse" arbejdskraft som de gør, så er det jo netop at jeg burde kunne få en løn der er tilsvarende min uddannelse.
Chefernes "da der er 2" mødetidspunkter er også ret så eksklusive. Og er hvertfald på arbejdspladsen mindre end 37 timer. Jeg ved der er arbejde hjemme som selvstændig, men når man har kommunalt betalt bogholder på halv tid, så kan man fint hoppe fra byrden om regnskabsføring.

Det ser simpelthen bare så nemt ud. De har kommunalt betalte ansatte til alle deres opgaver, det eneste de har og gør, er at finansiere geshæften til at starte med. Selve det arbejde der ligger herefter, bliver fordelt blandt de ansatte. De forsøger ihærdigt at få en virksomhed op at køre, men vil ikke selv sidde kampen igennem.
Det har da også åbnet en ny port for mig, hvad angår vild arbejdskraft for ingen penge.

Hvad havde i gjort? Skal jeg hjælpe dem med at vokse?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Egon:
Jeg er selv på 4 ugers praktik 37 timer før deltidsansættelse på 20 timer plus supplerende dagpenge.

Hey Egon. Jeg er lidt usikker på dette og tilsvarende andre steder i din tekst. Jeg vil kommentere ud fra, hvordan jeg har forstået det.

Jeg ville slet ikke kalde det, at han (jeg går ud fra, at det er en 'han' :-)) "snylter" på kommunens diverse ordninger. Efter min mening giver han netop disse mennesker en mulighed for at få en mening med hverdagen og gøre sig nyttig.

Jeg kan godt se, at det kan virke provokerende, når chefen ikke laver noget. Du må dog tænke på, at han har sat det hele i gang. Han har det daglige ansvar og har trods alt har mange mennesker i sit brød. Han har desuden også en løbende risiko for, om det går galt.

Det lyder lidt, som om du er godt gammeldags misundelig på ham - og det er en grim ting. Jeg synes hellere, du skulle fokusere på DINE muligheder i firmaet.

Du siger, du kan få det til at glide bedre. Jamen, bed om et møde, og fortæl ham om det. Hvis han er begejstret, kan du jo eventuelt nævne, at du ville sætte pris på at blive påskønnet for det, hvis det viser sig at løfte firmaet, og du kan leve op til dine løfter. Du kan eventuelt lade ham komme med et udspil mht. løn og øvrige arbejdsvilkår. Inden mødet skal du skrive nogle stikord, så du får det hele med. Alternativt kan du skrive det hele til ham, bede ham læse det, og bagefter holde møde. Go for it, som jeg ser det, har du ikke noget at tabe.

Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 492
Skrevet kl. 19:36

Tak for dit svar.
Jeg kan måske være en anelse misundelig, men det havde jeg dog ikke været, hvis jeg så han lavede et reelt stykke arbejde for det og ikke lader det arbejde en nystartet selvstændig burde lave, smides over på folk med problemer. Men det er nok også fordi han skinner igennem af en personlighed der vil udnytte andre.
At øge en gammel mands timeantal til 12 fra 10 når man kun skal betale 2? Der er jo en grund til at de resten 8 betales af kommunen.

Det jeg forstår på de tidligere ansatte (nuværende før mig) er at det ikke har været helt godt. Cheferne har udestedt betaling til en tidligere medejer af grundleje osv. Den tidligere medejer kan jeg forstå netop var arbejdssom på de områder jeg mener, men forlod af den grund at han chefen, ikke deltog i det tunge arbejde. Et arbejde som nu bliver udført af utrolig billig arbejdskraft. Er det overhovedet lovligt at have 4 flexlønnere, 2 syge i jobprøvning samt mig i praktik? Ingen andre

De har været smarte og dygtige til at sælge deres produkt. Det er fint, men når jeg kan se, at der også er tid til netop det, fordi man kan udevære fra andre gøremål, så forvirrer det mig lidt

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 19:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Sidst jeg læste noget fra dig handlede det også om at alle andre end dig ikke lavede noget eller ikke var lige så dygtige som dig.

Det er muligt det giver mig et hak i aminostjernesystemet, men jeg har virkelig lyst til at sige til dig at DU skal tage dig sammen.

Du bliver ALDRIG nogensinde tilfreds hvis du altid fokuserer på hvad andre gør eller ikke gør.

Om det skyldes dårligt selvværd eller lignende skal jeg ikke kunne sige, men du bliver nødt til at fokusere på dig selv og på hvad du kan gøre.

HVIS du er dygtig og arbejdsom skal du nok brænde igennem en gang. Hvis du der imod går og overvurderer dig selv og dyrker din bitterhed så sker der ikke andet end at du brænder ud...

Du har helt sikkert en masse evner og fantastiske kompetencer, men hvis du ikke slapper af, spænder du bare ben for dig selv...

Held og lykke med det hele.

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 19:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Egon, husk på, at hvis det er en virksomhed i vækst som du siger, så har de på lang sigt et problem.

Du siger at det er at tage penge fra samfundet at ansætte en "masse" på nedsat tid med støtte fra det offentlige. Rent faktisk kan dette på lang sigt komme til at koste rigtig meget for virksomheden.

De ansatte som du beskriver her, er folk som enten er på vej ud, eller som der er stor risiko for vil forlade virksomheden inden for kort til mellemlang tid. Altså skal der bruges penge på evt. rekrutering, men mest af alt oplæring/indkøring af nye ansatte. Det ville formentlig være mere økonomisk korrekt at have "velfungerende" medarbejdere på fuld tid, frem for at have et grundlag af medarbejdere med en usikker fremtid. 

Men det kan være at ansættelsen af dig er starten på en ny fremtid :)

Fra Hobro
Tilmeldt 11. Jun 14
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 20:31

Jeg havde en gang en chef der, efter jeg i ungdoms kådhed mente jeg var "for god" til det jeg lavede, sagde til mig; "Lasse, prøv at stik fingeren i et glas vand og se hvor stort hullet er, når du tager fingeren op. Det er så uundværlig du er!" Det satte ligesom tingene i perspektiv.. Det gælder også for folk i jobpraktik, eller andre ordninger. Husk at virksomhederne sagtens kan undvære dig - dit job er at modbevise det! ;-)

Fra 3060
Tilmeldt 11. Feb 15
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 21:11

Egon:
Men det er nok også fordi han skinner igennem af en personlighed der vil udnytte andre.
At øge en gammel mands timeantal til 12 fra 10 når man kun skal betale 2? Der er jo en grund til at de resten 8 betales af kommunen.

I dit første indlæg, er der jo en masse regler på kryds og tværs, som kræver en dyb indsigt at forstå og tolke.

M.h.t. den gamle du omtaler, så kan det være ham selv som har bedt om flere timer... da han dermed kan tjene personligt mere.

Det kan også være at han har fået nyvurderet sin arbejdsevne, som så er blevet nedsat og således skal ansættelses timerne øges, således at den effektive del svarer til det oprindelige... 

Afhængig af hvilken ordning han er på og hvornår denne blev ansat er også af stor betydning....for reglerne,,,

HVIS den gamle er på flexjob og  var der 10 timer før og arbejdsgiver betaler for 2 timer, så betyder det at den gamle arbejdsevne er sat til 20 % som nu er nedsat.

Personligt synes jeg at du har lige lovligt meget indsigt i de lokale forhold og husk at meget få som rent faktisk er på fleksjob, sygedagpenge mv. ofte selve har svært ved at forstå de regler de er omfattet af... 

Tror ikke din chef har det helt nemt  -  da den type medarbejdere kræver en noget andet indsats hele vejen rundt fra en arbejdgiver... 

Og ja han må gerne have dig i praktik - men han må ikke have 2 af din slags på samme tid ud fra dine oplyste forhold.

Henrik

Fra 3060
Tilmeldt 11. Feb 15
Skrevet kl. 21:24

Michael Nesheim:
Det ville formentlig være mere økonomisk korrekt at have "velfungerende" medarbejdere på fuld tid, frem for at have et grundlag af medarbejdere med en usikker fremtid. 

Det jeg oplever ud fra det oplyste, at det er en virksomhed, som drives ud fra at tage  et 100 % socialt ansvar... 

Flekjobberne kommer ud blandt mennesker og gør deres indsats, som også giver dem på fleksjob en økonomisk gevinst + værdighed og accept og selvtillid.

Henrik

Fra 3060
Tilmeldt 11. Feb 15
Skrevet kl. 21:50

Egon:
Hvad havde i gjort? Skal jeg hjælpe dem med at vokse?

Du siger at du er sælger og er god til det...  -  jeg tvivler faktisk på at du er det 

Hvem siger at de har lyst at vokse ? 

Du konkluderer ud fra dine egne behov som menneske, at de omtalte også har lyst til at tjene flere penge,,, - alene der er du dumpet, som den dygtige sælger.

Du konkluderer at bare fordi de har et godt hus og andre gode ting   at de ønsker penge i større stil.  -  de kunne have arvet, vundet eller måske solgt en tidligere virksomhed ect. ect. -  her er du også dumpet, som den dygtige sælger.

Henrik 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:39

..og SÅ synes jeg heller ikke, vi skal dømme dig mere end hvad godt er. Men det kunne være rart med lidt respons på vores kommentarer.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)