Hvordan bogfører jeg indkøb af nødvendige IT-artikler, domæne, logo osv. som er foretaget før virksomheden blev godkendt og derfor er betalt ud af egen lomme?
Har selvfølgelig gemt samtlige fakturaer på det købte - men hvordan bogfører jeg disse indkøb, som om de blev foretaget af virksomheden, når transaktionen ikke er foretaget fra virksomhedens konti men fra mine privat konti?
Nogle af tingene er der skattefradrag på og andre kan momsen fratrækkes, hvilket jo er værd at tage med. Derfor mit spørgsmål.
Jeg syntes på et tidspunkt, at jeg på skat's side læste at man kun kunne trække moms fra, fra ting der er købt op til 5 dage før firmaet er registreret.
Jeg kan ikke finde det igen, men prøver lige en ekstra gang at finde det.
- Kim -
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
Du bogfører det med registreringsdatoen. Når du kører virksomhed, hedder det som sådan ikke at trække fra, men bare udgift.
BB finder selv ud af det mht. moms, når blot du bogfører korrekt. Det kan jeg evt. hjælpe dig med i starten uden beregning - en mail.
Årets overskud beskattes ved at du overfører det til selvangivelsen.
Og ja, du kan udgifsføre det, som du bruger i din virksomhed med særlige regler omkring kørsel og telefoni mm.