Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mistanke om pirat-software, hvordan er man stillet ?

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg forstår spørgsmålet. hvis du benytter ulovligt kopieret software krænker du producentens ophavsret.

rent lovmæssigt anses edb-programmer som litterære værker. 

private forbrugere må tage kopier til eget brug.

ophavsretsloven § 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=164796 

http://www.computerworld.dk/art/50282/danske-firmaer-faar-millionkloe-for-piratsoftware 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, super (hvorfor kom du ikke med det til at starte med ;) )

Så er sagen jo helt klar at det er noget man skal holde sig fra. Tak for svar endnu engang.

Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 141
Fra  ScanDix Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke hélt korrekt Karsten.


Det er ikke noget loven bestemmer, det er noget producenten bestemmer og ikke to producenter har samme vilkår.

Der er f.eks. enkelte produkter hos f.eks. Microsoft hvor private forbrugere må installere på 3 egne maskiner, og KUN egne maskiner (LIVE-ID skal være det samme).

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet - har du købt OEM-software, eller har du købt piratkopieret software? Der er en verden til forskel.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej jeg har ikke købt noget endnu.

Jeg har fundet et program som jeg gerne vil købe. Hjemmesiden ser umiddelbart legitim ud, men deres priser er uhyggelig mistænkelige. De skriver på deres hjemmeside at de billige priser skyldes at programmerne er såkaldte OEM versioner og er pre-aktiverede. 

Så jeg ved ikke om det er ulovlige piratkopier de sælger, eller om den faktisk er god nok. Jeg har kun en mistanke.

Mit spørgsmål er så hvis jeg nu køber den OEM software billigt på deres hjemmeside, og "nogen" pludselig kommer forbi virksomheden for at kontrollere licenser, og det under kontrollen viser sig at de licenser og programmer jeg har købt på den billige hjemmeside viser sig at være piratkopier, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Kan jeg blive straffet og afkrævet bøder og alt det, eller kan man klare frisag i den situation?

Jeg er ikke interesseret i at tage chancer.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også en risiko i, at du måske slet ikke får en nøgle der virker. Det kan godt være webshoppen ser fin og professionel ud, men hvis vi forestiller os at det blot er snyd og de sælger nøgler til 20.000 kroner per styk, så skal der altså ikke snydes særlig mange før en god og professionel webshop er tjent ind. Hvis det er snyd, så betaler de jo helller ikke selv for nøglen, og så er der lige 20.000 kroner ned i lommen ved hvert salg. Læg dertil at det kan være et land, hvor lønomkostningerne til at lave hjemmesider kan være meget lave.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Johansen:
Det er ikke noget loven bestemmer, det er noget producenten bestemmer og ikke to producenter har samme vilkår.

Det er korrekt at producenterne laver vilkår for softwarens brug. Men ophavsretsloven giver dig ret til at kopiere softwaren og benytte kopien inden for de vilkår som licensaftalen giver tilladelse til.

Så har du købt et program, der må benyttes på en pc, har du ret til at tage f.eks. en arbejdskopi og benytte kopien på denne pc.

Fra København
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 141
Fra  ScanDix Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke hélt forkert.

Tanken bag "ret til kopi" er den naturlige at software i dag normalt leveres elektronisk, og så er man jo tvunget til at tage en kopi af den software man har downloadet for at sikre sig adgang til produktet i den version man har købt licensen til. 

Man køber f.eks. en software licensnøgle i Version 8 og så kan man naturligvis ikke bare bruge den samme licensnøgle efter 3 år med et tilfældigt stykke downloadet software i version 11.

Derfor er det ikke alene en ret, det er en rigtigt god ide at tage en kopi...

Men det står desværre også til - for nogen - fri fortolkning at læse den ret som fanden læser bibelen...

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:

Nej jeg har ikke købt noget endnu.

Jeg har fundet et program som jeg gerne vil købe. Hjemmesiden ser umiddelbart legitim ud, men deres priser er uhyggelig mistænkelige. De skriver på deres hjemmeside at de billige priser skyldes at programmerne er såkaldte OEM versioner og er pre-aktiverede. 

Så jeg ved ikke om det er ulovlige piratkopier de sælger, eller om den faktisk er god nok. Jeg har kun en mistanke.

Mit spørgsmål er så hvis jeg nu køber den OEM software billigt på deres hjemmeside, og "nogen" pludselig kommer forbi virksomheden for at kontrollere licenser, og det under kontrollen viser sig at de licenser og programmer jeg har købt på den billige hjemmeside viser sig at være piratkopier, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Kan jeg blive straffet og afkrævet bøder og alt det, eller kan man klare frisag i den situation?

Jeg er ikke interesseret i at tage chancer.

Ah okay, nu er jeg med. Problemet er, at du ikke ved, hvad du køber. En OEM-version er hverken ulovlig at eje eller videresælge, men du risikerer at bryde producentens eula med mulig efterfølgende deaktivering af din software.

Er det en piratkopi, du køber, er det ulovligt og strafbart.

Hvis du ikke er interesseret i at tage chancer, så skal du altså ikke købe din software der.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil:

Der er også en risiko i, at du måske slet ikke får en nøgle der virker. Det kan godt være webshoppen ser fin og professionel ud, men hvis vi forestiller os at det blot er snyd og de sælger nøgler til 20.000 kroner per styk, så skal der altså ikke snydes særlig mange før en god og professionel webshop er tjent ind. Hvis det er snyd, så betaler de jo helller ikke selv for nøglen, og så er der lige 20.000 kroner ned i lommen ved hvert salg. Læg dertil at det kan være et land, hvor lønomkostningerne til at lave hjemmesider kan være meget lave.

Det var netop også det jeg tænkte, og også grunden til at hvis jeg skulle bestille hos dem ville jeg måske prøve at bestille en enkelt licens for at prøve den. Jeg kan meget hurtigt få banken til at hive betalingen retur hvis der er tale om fusk, så risikoen på den konto er jeg sådan set villig til at tage. Som dynelarsen siger -det er jo bare penge.. 

Straks anderledes ser det ud hvis det viser sig at det jeg foretager mig er dybt ulovligt, eller hvis jeg efterfølgende kontakter producenten for at få bekræftelse på at nøglen er legitim får at vide det er en piratkopi og jeg kan vente besøg fra deres advokat en af de nærmeste dage. Den slags ønsker jeg selvsagt ikke at tage chancer med. Så det var dér mit spørgsmål lå.

Jeg må indrømme at jeg kun er blevet mere forvirret. Der er nogle der taler om 1,5 års fængsel, og andre steder på nettet står der at det ikke er ulovligt at benytte en piratkopi og at det kun er selve kopieringen og distrubutionen der er strafbar. Det er selvfølgelig ved Dansk lov men der er stadig ikke noget til hinder for at softwareproducenten lægger privat sag an.

De links der er givet, hvor der bla.a er nævnt at der er blevet snuppet 20 virksomheder med piratkopieret software er alle virksomheder der har downloaded piratsoftware fra torrent-sider, piratebay og alt det skrammel. De er sgu da også for dumme, og her er man jo også 100% klar over at der er tale om piratkopier. I den anden situation som jeg beskriver kan jeg godt have en mistanke, men man handler jo stadig i god tro ? Det kan vel ikke være det samme? 

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)