Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse af god ven der næsten intet skal lave.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino, jeg er ved at starte et Iværksætterselskab op.

Jeg skal lave CMS hjemmesider, kommunikations strategier, logo og design mm.

Mit spørgsmål lyder så på..

En af mine gode venner er godt grafisk anlagt, jeg ville tage brug af ham når det kommer til udarbejde af Logo - jeg sender ham alt det tekniske og han kommer herefter med 3 udkast af det endelige logo, herefter kan kunden vælge hvilken der passer bedst, og hvad kunden ser anderledes.

Men da der kun kommer til at komme få af disse arbejdsopgaver, hvordan kan jeg så smide ham på hjemmesiden under personale. Hvordan ansætter jeg ham? Ren provisions lønnet eller hvordan, ville passe bedst? 

Jeg har prøvet at Google lidt frem og tilbage, men jeg sidder stadig tilbage med forvirring. Tak, på forhånd.

Fra Sorø
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 999
Fra  MHN Consulting Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Reinhardt93

Og tillykke med dit nye Iværksætterselskab.

Mht til din ven, så tror at I skal overveje om han skal "ansættes" eller arbejde som "Freelance". Hvis du ansætter ham følger der en hel masse administration osv med, og det er nok ikke det du har lyst til at bruge krudt på lige nu.

Hvis han hjælper dig på freelance basis, så vil han skulle sende dig en faktura for de timer hvor han hjælper dig, det er nok lettere for dig, men mere bøvlet for ham - så skal han jo pludselig til at have CVR nummer, betale moms osv (der er vist en nedre grænse her - ved ikke lige hvor den ligger eller hvordan det virker, men det er der sikkert andre der gør herinde - ellers spørg din revisor).

Med hensyn til at putte ham på hjemmesiden, så ja, hvorfor ikke han er jo en del af dit produkt, jeg arbejder selv samme med nogle kanont dygtige freelancere, og dem nævner jeg på min side.

God Vind !

//Morten

Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten, tak for det hurtige svar.

Så hvis jeg smider ham på som Freelancer, er det så korrekt at han først skal have et CVR nummer når han tjener 50.000? Og indtil da kan oplyse det som b skat?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Reinhardt93:

Så hvis jeg smider ham på som Freelancer, er det så korrekt at han først skal have et CVR nummer når han tjener 50.000? Og indtil da kan oplyse det som b skat?

Det er korrekt forstået. Han kan lave en faktura til dig på det udførte arbejde, han må bare ikke opkræve moms og du må self heller ikke trække udgiften fra i dit momsregnskab.

Alt det kan han gøre uden at skulle oprette et cvr-nummer, og som du siger skal han selvangive det som b-indkomst.

De 50.000 kr. er godt nok grænsen for momsregistrering, selve CVR-nummeret er egentlig bare et nummer til registrering og det kan også fås før man rammer 50.000 kr. i omsætning

Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for svaret, det skønt at lære mere og mere om det hele, jeg bliver jo en mester i det om et par år. :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Reinhardt93:

Så hvis jeg smider ham på som Freelancer, er det så korrekt at han først skal have et CVR nummer når han tjener 50.000? Og indtil da kan oplyse det som b skat?

Det er korrekt forstået. Han kan lave en faktura til dig på det udførte arbejde, han må bare ikke opkræve moms og du må self heller ikke trække udgiften fra i dit momsregnskab.

Alt det kan han gøre uden at skulle oprette et cvr-nummer, og som du siger skal han selvangive det som b-indkomst.

De 50.000 kr. er godt nok grænsen for momsregistrering, selve CVR-nummeret er egentlig bare et nummer til registrering og det kan også fås før man rammer 50.000 kr. i omsætning. 

Måske vi lige skal præcisere...

Det er arbejdsgiveren, som har en objektiv pligt til at indberette alle udbetalinger for ansatte og honorarmodtagere.

I dette tilfælde vil dette skulle indberettes som B-indkomst uden træk af AM-bidrag eller andet.

Vedr. momsregistrering er det en omsætningsgrænse på kr. 50.000 på en løbende 12 måneders periode.

Tonny

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Måske vi lige skal præcisere...

Det er arbejdsgiveren, som har en objektiv pligt til at indberette alle udbetalinger for ansatte og honorarmodtagere.

I dette tilfælde vil dette skulle indberettes som B-indkomst uden træk af AM-bidrag eller andet.

Fuldstændig enig, burde jeg nok have oplyst samtidig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

ser skat det som lønmodtager eller honorar og din hjælp alligevel opretter CVR og så  ikke betaler sin skat KAN du kommer til at hænge på den og han kan også risikere et problem (Bent Zimmermann har tidl. på Amino forklaret om det som "tripple beskatning") hvis det faktisk er honorar

Var jeg dig, brugte jeg bare indberetning til e-indkomst som er let og ikke betyder højere skat for din hjælp. Du skal lige ha kryds i arbejdsgiver inde på virk.dk som indlogget i ændringsblanketten og så kan du se her hvor let det er at indberette med billeder http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

Husk at du så ud over din egen lovpligtige arbejdsskadeforsikring skal sikre at din medarbejder også er dækket af en sådan - kan sikkert være deltids - bare meddel forsikring at du ud over dig selv har en deltids så du ikke risikerer rod på det punkt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Vedr. momsregistrering er det en omsætningsgrænse på kr. 50.000 på en løbende 12 måneders periode.

Det er dog muligt at lade sig momsregistrere, selvom man ikke har forventning om at omsætte for 50.000 kr.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)