Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handel med momsfritaget virksomhed

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Rødovre
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 159
Fra  VikarDanmark Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

bookkeeper.dk:

Det er faktisk en ganske udmærket sammenligning, vil jeg mene.
- og de har fradrag for den udgående moms (skattemæssigt) der er inkluderet i fakturaerne fra deres leverandører.

Her bliver jeg rigtig nysgerrig !!

Mener du at, hvis jeg sender en faktura til en momsfritaget virksomhed, så skal de til mig slevfølgelig betale hele fakturaen incl momsen, min opfattelse er så at de 25% moms de har betalt min virksomhed bare er en ekstra udgift for den momsfritagede virksomhed, altså at de (som vi andre gør) IKKE vil få momsen tilbage.

Jeg har faktisk "mistet" 2 potentielle kunder af selv samme årsag, netop fordi at momsen for dem bare er en ekstra udgift..

JacobN

Fra Rødovre
Tilmeldt 28. Mar 07
Fra  VikarDanmark Skrevet kl. 19:22

bookkeeper.dk:

Det er faktisk en ganske udmærket sammenligning, vil jeg mene.
- og de har fradrag for den udgående moms (skattemæssigt) der er inkluderet i fakturaerne fra deres leverandører.

Her bliver jeg rigtig nysgerrig !!

Mener du at, hvis jeg sender en faktura til en momsfritaget virksomhed, så skal de til mig slevfølgelig betale hele fakturaen incl momsen, min opfattelse er så at de 25% moms de har betalt min virksomhed bare er en ekstra udgift for den momsfritagede virksomhed, altså at de (som vi andre gør) IKKE vil få momsen tilbage.

Jeg har faktisk "mistet" 2 potentielle kunder af selv samme årsag, netop fordi at momsen for dem bare er en ekstra udgift..

JacobN

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 21:02

I udgangspunktet er en momsregistreret virksomhed tvunget til at skrive moms på alle deres fakturaer med momspligtige varer/ydelser. Til gengæld har de fradragsret for al moms på deres købsfakturaer vedrørende indkøb til deres momspligtige aktiviter.

Modsat i en ikke-momsregistreret virksomhed - de skal ikke tillægge moms til deres salg. Men til gengæld kan de heller ikke fratrække købsmoms. Det uanset om man har valgt ikke at blive momsregistreret med en omsætning under 50.000 eller om man slet ikke driver momspligtig virsomhed (tandlægen, taxachaufføren eller skolen)

Så egentlig tager bookkeeper.dk helt fejl.

Du skriver ikke meget om hvilke kunder du snakker om. Jeg ved dog at kommunerne - helt uden om momsloven - alligevel har en refusionsordning. Kommunerne kan jo aftale hvad som helst. Det vedrører bare ikke momsloven

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 21:02

Det er naturligvis bare en ekstra udgift for den momsfritagede virksomhed. - momsen kan de ikke få retur.

Beklager hvis du kunne fortolkes sådan.
(mente nøjagtig det Hr. Krebs har skrevet.... - eneste "privatperson" der momsen retur er majestæten ;) )

Mvh. Karsten

Fra Rødovre
Tilmeldt 28. Mar 07
Fra  VikarDanmark Skrevet kl. 23:20

henrikkrebs:

Du skriver ikke meget om hvilke kunder du snakker om. Jeg ved dog at kommunerne - helt uden om momsloven - alligevel har en refusionsordning. Kommunerne kan jo aftale hvad som helst. Det vedrører bare ikke momsloven

Det som det i mit tilfælde helt præcist drejer sig om, så er det en plastickirurgisk klinik, og et privathospital. Jeg leverer vikarer til sundhedssektorren, så der er nogle opgaver mine vikarer kan løfte også i den type virksomheder, desværre er momsen en enorm stopklods.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 08:57

Umiddelbart kan dem du nævner kun undgå momsen, hvis de selv har vikarerne ansat. - og det er jo umiddelbart ikke interessant for dig.

Som jeg ser det, må de acceptere den ekstra udgift som momsen udgør for dem. - ellers må de vente med at få udført arbejdet, indtil de selv kan få ansat nogen :)

Mvh. Karsten

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)