Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af udstyr til firmaet - betale med privatøkonomien ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal købe IT udstyr for 7000 kr der skal bruges i mit firma, men da jeg vil tømme firmakontoen hvis den skulle betale, vil jeg gerne betale med min privatøkonomi.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bogføre dette, og hvordan jeg praktisk gør det.

Skal jeg overføre x kr til firmakontoen, fra min privatkonto og så lave købet i butikken hvor udstyret skal købes - og hvor skal det bogføres ? Jeg kan se der er sofware køb, men ikke hardwarekøb - hvilket mit er.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46706
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19

ved personlig virksomhed kan du overføre til virksomhedens bank og købe som aktiv derfra - eller du kan købe som aktif og bogføre mod mellemregning - privat indskud

ved selskab skal du låne penge til selskabet og føre penge fra privat til bank og du skal så tage en markedsrente (det som selskabet ellers kan låne penge til i banken f.eks.) og du skal angive renten som personlig rente indtægt til skat og har fradrag for en i selskabet

Hardware til 7000 kr vil typisk blive bogført på konto for småanskaffelser med moms (da jeg udgår fra det er med moms, ellers må du lave en konto uden moms til det)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 22:14

Ja, det er med moms, og jeg vil meget gerne kunne trække momsen fra.

Jeg regner med at overføre pengene til min firmakonto, og så trække dem derfra ved købet.

Tak John :)

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46706
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35

KS71:
Ja, det er med moms, og jeg vil meget gerne kunne trække momsen fra.
det kan du også forudsat

1. det er ikke noget du på nogen måde har brugt privat inden - i så fald uden oms
  2. det er ting anskaffet med henblik på virksomheden
  3. Du har bilagene med moms og indlægger dem
  4. Du har ikke faktureret noget inden momsregistrering
  5. Du anvender dem ikke delvist privat efter de kommer ind - ex computer o.l. forventer skat du tager stilling til og kun trække moms fra i forhold til den % du bruger i firmaet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 
og igen - i et selskab - hvis det ikke er et helt kort udlæg  så med rente beregning fra selskab til dig - gælder ikke i personlig virksomhed

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)