Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og Skat ....Hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Sindal
Tilmeldt 25. Oct 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har lige startet mit eget lille foretagende og fået mine første kunder og er lidt i tvivl om nærmest alt.

1. Skal jeg påføre moms på kundens faktura selvom jeg ikke er momsregistreret endnu? (Håber at tjene nok en dag)

2. Skal jeg påføre min indtjening som B-skat på min selvangivelse eller seperat et sted? (jeg har jo oz et fuldtidsjob) Jeg opdatere hjemmesider på timeløn, derfor er indkomst vel lig med omsætning og det er vel omsætning jeg skal påføre eller hvad?

3. Hvordan registrere jeg mine udgifter? Jeg skal bruge en ny skærm så det er vel en firmaudgift, men har det overhovedet noget at sige når jeg ikke er momsregistreret?

Håber mine spørgsmål giver mening og at jeg kan høste nogle gode svar.

– det virkede så let da jeg gik i gang *gg*

Yuki – stille som sne?? http://www.yuki-design.dk post@yuki-design.dk
Fra Rødovre
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 14:10

Og det er stadigvæk let.... -meget let!

Svar på spørgsmål nr. 1

Ja, du skal påfører moms på din faktura! 

Svar på spørgsmål nr. 2

Lav en lille regnskab når året er gået. Dette regnskab vedlægger du din selvangivelse. Samtidig downloader du en udevidet selvangivelse og indfører rubrikkerne i henhold til vejledningen, vedr. omsætning osv osv.

Svar på spørgsmål nr. 3

Se svar på spm 2. Lav en lille regnskab.

God fornøjelse

Claus 

Mit hobbyprojekt www.babygadget.dk

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 14:43

Er du ikke momsregistreret skal du ikke påfører moms på fakturaen, da modtageren ikke kan trække det fra og du ikke skal afregne det

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:44

Hej!

1. Nej..du skal ikke vise momsen separat, idet du ikke er momsregistreret.

2. Sålænge din omsætning er under 300 tkr., skal du kun udfylde een rubrik maks. 2(hvis du har renteudg./indt.),

samt begrænsede oplysninger på selvangivelsen på side 4. Men et regnskab skal laves.

3. Ja...der må være fradrag, hvis du fuldt ud bruger den til erhverv.

/Peter

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:45

Hej

Hvis du ikke er momsregistreret, så må du IKKE påføre moms på fakturer til dine kunder. du kan eventuelt påføre en linie på fakturaen hvor moms er sat til 0 kr.

Hvornår du skal momsregistreres har iøvrigt ikke noget at gøre med hvormeget overskud virksomheden giver. det er omsætningen som bestemmer hvornår du skal momsregistreres (det skal du hvis din omsætning kommer over 50k)

Men hvad venter du på, bliv momsregistreret nu. det kræver blot en smule mere bogføring og så slipper du for at betale moms af dine indkøb. (de 50k er en øverste grænse for hvornår du skal registreres men du kan ligeså godt blive det med det samme, skat er i øvrigt meget lidt forstående over for det hvis du ikke er momsregistreret og så alligevel overstiger en omsætning på 50k, og det ville da være en skam at være nødt til at takke nej til en ordre bare fordi du ellers ville komme over 50k)

Hilsen Benjamin

Fra Sindal
Tilmeldt 25. Oct 07
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 15:22

Tak for alle de gode svar...

Skal jeg påføre moms på en faktura der bliver skrevet før jeg er momsregistreret?

Hvad er de helt store ulemper ved at lade sig momsregistrere og aldrig nå op på de 50.000

En fordel vil altså være at jeg kan trække moms fra på ting jeg køber gennem mit firma til mit firma? hvor trækker jeg momsen fra henne?

Jeg syns altså ikke det er så nemt at hitte rundt i, men jeg vil jo gerne gøre det helt rigtigt og helt lovligt

Yuki – stille som sne?? http://www.yuki-design.dk post@yuki-design.dk
Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 15:31

Det er ganske nemt og enkelt..

Køber du en vare er der moms på og sælger du en vare er der også moms på..

Nej, du kan intet moms trække fra i noget som helst regnskab, før du er registreret hos SKAT...

Alle beløb du regner på er altid incl. moms, så bliv registreret hos SKATog vær med fra starten..

Geeked

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 15:35

Confused Jeg glemte lige en ting, du må IKKE skrive moms på dine fakturaer til dine kunder, før du er registreret hos SKAT

Beløb er total dk..xx.xx kr.

Geeked

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)