Jeg har lige startet mit eget lille foretagende og fået mine første kunder og er lidt i tvivl om nærmest alt.
1. Skal jeg påføre moms på kundens faktura selvom jeg ikke er momsregistreret endnu? (Håber at tjene nok en dag)
2. Skal jeg påføre min indtjening som B-skat på min selvangivelse eller seperat et sted? (jeg har jo oz et fuldtidsjob) Jeg opdatere hjemmesider på timeløn, derfor er indkomst vel lig med omsætning og det er vel omsætning jeg skal påføre eller hvad?
3. Hvordan registrere jeg mine udgifter? Jeg skal bruge en ny skærm så det er vel en firmaudgift, men har det overhovedet noget at sige når jeg ikke er momsregistreret?
Håber mine spørgsmål giver mening og at jeg kan høste nogle gode svar.
– det virkede så let da jeg gik i gang *gg*
Yuki – stille som sne??
http://www.yuki-design.dk
post@yuki-design.dk
Lav en lille regnskab når året er gået. Dette regnskab vedlægger du din selvangivelse. Samtidig downloader du en udevidet selvangivelse og indfører rubrikkerne i henhold til vejledningen, vedr. omsætning osv osv.
Hvis du ikke er momsregistreret, så må du IKKE påføre moms på fakturer til dine kunder. du kan eventuelt påføre en linie på fakturaen hvor moms er sat til 0 kr.
Hvornår du skal momsregistreres har iøvrigt ikke noget at gøre med hvormeget overskud virksomheden giver. det er omsætningen som bestemmer hvornår du skal momsregistreres (det skal du hvis din omsætning kommer over 50k)
Men hvad venter du på, bliv momsregistreret nu. det kræver blot en smule mere bogføring og så slipper du for at betale moms af dine indkøb. (de 50k er en øverste grænse for hvornår du skal registreres men du kan ligeså godt blive det med det samme, skat er i øvrigt meget lidt forstående over for det hvis du ikke er momsregistreret og så alligevel overstiger en omsætning på 50k, og det ville da være en skam at være nødt til at takke nej til en ordre bare fordi du ellers ville komme over 50k)