Jeg sendte en mail til skat angående moms ved apps, og de svarede mig tilbage med svar nederst i dette indlæg. Men jeg har fundet dette bindende svar, der siger at apps ikke er momspligtige: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2090169&vId=0 Kan man stole på bindende svar? Hvad ville i råde mig til at gøre? Kan det passe at jeg skal betale moms af min indtjening via mobad (adsense)? Kan godt forstå hvis jeg solgte annoceplads til andre firmaer gennem mig, at jeg skulle betale moms. Men da ikke via Adsense?
Men vil dog gerne have jeres godkendelse for følgende (bare for at være sikker), og at det er det rigtige jeg gør lige nu.
- Bør jeg betale moms for at have reklamer på min app via Adsense/admob? (Det regner jeg ikke med, men skal bare være 100% sikker) - In-app purchases (Der skal betales moms)
Mht. Adsense så mener jeg ikke (ret mig hvis jeg tager fejl) at de nye EU momsregler påvirker Adsense, Hidtil har man ikke i Danmark skullet indberette moms fra Adsense, fordi det er Google I Irlands ansvar. Dette fremgår også af:
Nej, ikke med mindre reglerne har ændret sig for Adsense. Men det fremgår umiddelbart ikke nogen steder, så går ud fra det stadig er gældende regler at du ikke skal angive moms.
IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing
A: Du skal betale moms på APP-Priser, dvs hvis Appen koster 10kr, så skal du betale 2,5kr i moms.
B: Intægter fra AdSense er ikke momspligtige da pengene kommer fra Google's hovedkvarter i USA eller Irland (Hvilket er udenfor Danmark). Som privatperson fungere det som Honorare, men ved ikke lige hvordan du beskattiges af dem som Virksomhed.
B.2 (EDIT): "Fra 1. januar 2015 gælder der nye momsregler, hvis din virksomhed sælger teleydelser, elektroniske ydelser eller radio- og tv-spredningstjenester. Momsen skal afregnes i det land, hvor dine kunder bor eller sædvanligvis opholder sig." Efter som du ikke sælger noget, er det ikke din opgave at oplyse MOMS af Affiliate-indtægter [fra] udenfor de danske grænser.
B - som privat skattes ved rubrik 15 - som firma blot som del af indtægt
B2 forstår jeg ikke helt - Affiliate er vel - sælger noget - man sælger sin platform til nogen der køber reklameplads - men jeg har ikke sat mig ind i hvad det betyder for moms - Jeg vil tro nogen burde høre Google om ikke de står som sælger til de enkelte lande (hvor klik måtte blive betalt fra) og man kun selv sælger til dem (google) hvor man som virksomhed jo så sælger B2B til google - og dermed jo momsfrit til google Irland - og derfor har man ikke som virksomhed selv moms på indtægten
Er det ikke sådan, at man til google skal opgive om man er privat eller har CVR netop af hensyn til deres behandling af moms - jeg synes at huske noget om det?
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan godt angive CVR oplysninger til Adsense for at angive du har en virksomhed, men det har ikke indflydelse på betalingen, sådan så at de f.eks. betaler moms oveni.
Google har selv svaret i nedenstående supportartikel:
jep men for google må de nye regler skabe problem. Der er vel ikke tvivl om, at det er salg af en elektronisk ydelse til EU - men den sker jo til momsregistreret virksomhed og derfor er det vel ret ligegyldigt hvad google skriver, for en B2B ydelse der sælges indenfor EU skal man vel aldrig lægge moms på i alle fald?
Google selv sælger vel reklamerne B2B og har vel som sådan ikke lige problem heller med mindre de sælger reklamen til en i Irland - hvor der skal være moms på, men ellers som B2B skal de vel ikke lægge moms på deres salg til udlandet - men bogføre importmoms - helt som de skriver - med reverse charge
Derimod - og det forstår jeg ikke - så nogen må gerne forklare - så burde det da være salg til EU af ydelse og en momsregistreret burde vel skulle bogføre og angive importmoms helt som ved alt andet?? Det koster så ikke noget, da det skal med både som importmoms under salgsmoms og med samme tal under købsmoms - men en momsregistreret kommer vel ikke uden om, at bogføre og angive importmoms af ydelsessalg til EU?
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Sådan som jeg forstår det, så hvis nogen anvender Adsense på deres hjemmeside, svarer det til at sælge en ydelse til Google i Irland. Her siger Skat:
"Hvis du som dansk virksomhed sælger ydelser til virksomheder i andre EU-lande, skal du normalt ikke opkræve dansk moms. Køberen skal selv beregne og betale moms i det EU-land, hvor han har sin virksomhed."
Og det er jo det samme som Google skriver - at de har ansvaret for momsen. Kravet for at kunne sælge momsfrit til Google er at man kan dokumentere at Google er en virksomhed (Google opgiver deres momsnummer) og at momsnummeret er gyldigt.
Skat skriver også at man skal indberette salget af momsfrit salg i systemet "EU salg uden moms". Værdien af det samlede salg i perioden skal du oplyse i momsangivelsens rubrik B - ydelser.
Kræver disse salg af ydelser inden for EU egentlig nogen form for import- eller eksportregistrering?
IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing
ja sådan må det være - enig her - - det er B2B salg og skal i rubrik B samlet og nej ydelser kræver aldrig import eller eksport registrering - og kun salg til private i EU giver udfordring
vh jh