Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forvirring ang SKAT, enkeltmandsvirksomhed, forskudsopgørelse & b-skat

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 14
Indlæg ialt: 19
Fra  C Larsen Foto Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Nu har jeg simpelthen prøvet at søge på alt hvad jeg kan, men der er intet der giver mig et svar som jeg kan bruge til noget.

Nu er vi jo trådt ind i 2015, og vi skal have skrevet nogle tal ind til skat.

Min virksomhed er startet i oktober 2014, og har en forventet omsætning på under 50000 kr.

Hvordan betaler jeg min skat i firmaet?

Er det nok at skrive det forventede overskud i rubrik 221?

Eller skal det skrives i både rubrik 221, og under b-skat? Jeg vil jo nødig betale 2 gange skat.

Jeg har også læst noget om 10 girokort der bliver udsendt til betaling af skat.

Kan man i stedet vente til SKAT selv kommer med et udspil, og så derefter betale en restskat til dem?

Skal det bogføres nogen steder at man har betalt skatten?

Som i nok kan se, er jeg pænt forvirret over skat, men jeg er sikker på det ikke er så slemt (måske) når der bliver kastet noget lys over emnet.

Som et bonus spørgsmål som jeg også sidder og funderer over, jeg fører en kørebog når jeg skal køre ud til mine kunder og i den forbindelse skulle man vel også kunne trække nogle kørepenge ud af firmaet, hvordan bogføres dette, og hvordan ifht. skat, er det noget der skal angives nogen steder?

Kan man få kørepenge ud af firmaet, og samtidig kræve et kørsels beløb af kunden?

Mht. til bogføring bruger jeg Dinero

Håber ikke dette var en alt for stor mundfuld på engang.

Mvh. Christian Larsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:24

1

Du skulle ha forskudsregistreret dit forventede overskud - som vist her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/forskudsopgrelsen-2014.html 

2

Venter omsætning under 50.000 - husk lige at det er per 12 mdr periode og ikke kalender år, så venter du på noget tidspunkt at komme over 50.000 kr på 12 mdr i salg så SKAL du momsregistrere dig - feks når du rammer 3600 per måned og ser det stige stadigt - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

3

skal kommer ikke med udspil - hvad skulle de dog gætte på ud fra - de har jo ikke dine tal, så nej du skal selvangive seneste 30/6 2015 som i http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html Der ser du de felter du skal udfylde. Du skal be skat om udvidet forskud og selvangivelse hvis du ikke har det når du logger ind.

Hvis du havde forskudsregistreret, ville du har fået de 10 girokort (eller hvis du har lønarbejde ved siden af, ville du ha fået trukket skatten den vej) - nu vil du i stedet få en dag til dag rente + din skat at betale fra 1/1 så jo før jo mindre rente og efter 1/7 strafrente oven i 

4

Ja kørepenge du får kommer jo ind som omsætning og dermed betaler du helt normal skat af dem. De kørepenge du får fra kunden er helt lige som alt andet du fakturerer, end indtægt - men du kan så få fradrag - hvis du har ført kørebog helt  efter reglerne ved at trække kørepengene fra dit resulat, så du reducerer det du skal skrive i felt 211 med værdien af kørepenge, som derved bliver til fradrag http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html

Med den lille omsætnng og ingen moms registrering må du ikke forvente at få fradrag for et underskud - altså angive underskud du trækker fra anden indkomst, så ikke ned under 0

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Oct 14
Fra  C Larsen Foto Skrevet kl. 18:13

Jeg har idag været inde og forskudsregistrere mit forventede overskud i 2015, under min egen skattemappe.

Jeg er lønmodtager ved siden af min virksomhed, som mekaniker.

Jeg registrerede min virksomhed 11/10-2014, og har kun haft en omsætning på omkring 600 kr i runde tal, fra 11/10-2014 til dags dato, disse skal jeg jo nu have betalt skat af. Hvordan mener du at jeg bør gøre dette?

Via den udvidede selvangivelse?

Den udvidede selvangivelse virker kun for sidste år, og ikke for i år vel? For i år går den alm. forskudsopgørelse ind og dækker skatten, da jeg er lønmodtager ved siden af. Korrekt?

Da jeg nu har forskudsregistreret mit forventede overskud i 2015, modtager jeg nu 10 giro kort til betaling af skat i 2015?

Er der nogen forhold jeg skal forholde mig til overfor min arbejdsgiver, mht. skattekort?

Tilmeldt 4. Oct 14
Fra  C Larsen Foto Skrevet kl. 18:21

Der er også et punkt med B-skat i min skattemappe, rubrik 340-364-365, er der noget jeg skal røre ved her?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27

CLarsenFoto:

har kun haft en omsætning på omkring 600 kr i runde tal, fra 11/10-2014 til dags dato, disse skal jeg jo nu have betalt skat af. Hvordan mener du at jeg bør gøre dette?

Via den udvidede selvangivelse?

ja når den engang er til rådighed - omkring 9 marts

CLarsenFoto:
Den udvidede selvangivelse virker kun for sidste år, og ikke for i år vel? For i år går den alm. forskudsopgørelse ind og dækker skatten, da jeg er lønmodtager ved siden af. Korrekt?
 ikke helt forstået - du skal både udfylde forskud (da skat jo ikke kan gætte sig til hvad du tjener i virksomheden  OG selvangivelse - udvidet - hvert år

CLarsenFoto:

Da jeg nu har forskudsregistreret mit forventede overskud i 2015, modtager jeg nu 10 giro kort til betaling af skat i 2015?

Er der nogen forhold jeg skal forholde mig til overfor min arbejdsgiver, mht. skattekort?

I første omgang trækkes skatten af dit forskud for virksomheden ved at dit fradrag nedsættes og dermed betales skatten via din lønindkomst. Når/hvis dit fradrag når 0 kr så får du B skatte opkrævninger for resten. Din arbejdsgiver behøver du ikke orientere ud fra skatten, det sker helt automatisk ved at dit hovedkort ændres - se evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html og http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-ved-personlig-indtjening.html som forklarer hvordan skatten trækkes

Hvis du ikke forskudsangiver, så kommer du bagud med skatten og får en dag til dag rente året efter indtil du betaler + fra 1/7 en strafrente - men med forskud betales din skat løbende over året, og du kan ændre forskud flere gange, efterhånden som du kender resultatet bedre

Eneste lille ekstra er - hvis din omsætning holder sig lavt - hvor skat kan bedømme at det ikke drives erhvervsmæssigt med overskud for øje, og så kan der blive bøvl (læs nægtelse) med at angive et underskud til fradrag i anden personlig indkomst (også i lys af ikke momsregistrering)

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Oct 14
Fra  C Larsen Foto Skrevet kl. 18:42

Okay, så dvs. jeg kan faktisk ikke foretage mig noget indtil 9. marts med angivelse af skat?

Jeg tror jeg har kludret lidt rundt i hvad en selvangivelse er kontra forskudsopgørelse.

Selvangivelse = hvad overskudet var sidste år

Forskudsopgørelse = hvad det forventede overskud er i år

Er dette korrekt?

Ved at fradaget nedsættes for at betale skatten, vil det så ikke betyde at jeg får væsentligt mindre udbetalt fra min arbejdsgiver også? Og kan fradraget vireklig gå helt i 0, så man skal betale fuld skat af ens løn fra arbejdsgiveren?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:18

CLarsenFoto:

Okay, så dvs. jeg kan faktisk ikke foretage mig noget indtil 9. marts med angivelse af skat?

Jeg tror jeg har kludret lidt rundt i hvad en selvangivelse er kontra forskudsopgørelse.

1

Selvangivelse = hvad overskudet var sidste år

2

Forskudsopgørelse = hvad det forventede overskud er i år

Er dette korrekt?

3

Ved at fradaget nedsættes for at betale skatten, vil det så ikke betyde at jeg får væsentligt mindre udbetalt fra min arbejdsgiver også? Og kan fradraget vireklig gå helt i 0, så man skal betale fuld skat af ens løn fra arbejdsgiveren?

1 og 2 ja -

3 ja hvis du har et fradrag på f.eks. 44.000 kr for året - og du har overskud i forskud der er større end fradraget - så betaler du skat af det ved at fradrag sættes ned til 0 og først da får du girokort til at indbetale. til gengæld ville du jo så i eksemplet ha dine 44.000 fra firmaet helt tid dig selv - skatten er betalt løbende og der er kun tilbage, at når du selvangiver - så skal du af med mere skat hvis dit overskud var mere end du forskudsregistrerede og får skat retur hvis det var mindre

vh John H

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 19:35

Tak igen John :)

Jeg fik også lidt svar fra denne tråd. Jeg gik faktisk og troede at mit skatteregnskab for 2014, skulle være afleveret til skat inden den 9 marts. Men som jeg så forstår, så kan jeg først indberette det den 9 marts.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 4. Oct 14
Fra  C Larsen Foto Skrevet kl. 11:36

Okay super, jamen så tror jeg at forvirringen er blevet lidt mindre for mit vedkomne!

Mange tak for hjælpen John H, endnu engang Big Smile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)