Om A-kasser er nogle svin i forhold til markedsføring, tomme løfter, lodret løgn osv kan vel altid diskuteres. Til syvende og sidst vil den jo lande hos politikerne som har "lavet" systemet.
Jeg har en tese (teori) om det der med at blive taget ved røven.
Når man er blevet snydt føler man sig dum, og derfor søger ens irationelle "selv" at finde en mening med det der ikke har noget at gøre med at man er dum. Med andre ord prøver man at bortforklare sin egen dumhed, og her er vi inde og snakke helt basal selvopretholdelsesdrift på det psykologiske plan.
Faktum er at man forholdsvis nemt kan få adgang til al info der vedrører kombinationen af at være selvstændig og så vælge A-kasse. og hvad regler der er på området. Det er endda meget nemt i dag med internettet.
Problemet er at mange ikke gider at lave forarbejdet, eller ganske enkelt tillader andre at snørre sig til at tro at tingene forholder sig nøjagtigt som de beskriver.
Istedet for at blive tvær så prøv at kæmp imod dit instinkt, accepter at du er blevet snydt af nogle der er uetiske, lær af det, studer emnet til senere brug og knald dem så på deres egen hjemmebane.
Jeg kan komme med et eksempel fra mit eget liv (nu nævner jeg ikke navne da det ville hænge personer i meget tæt relation ud).
X har et banklån sammen med en tidligere kæreste i forbindelse med noget hus halløj. De går fra hinanden og lånet bliver delt op imellem dem. X skylder 90.000.- i banken (SparNord). X vælger så ikke at afdrage (har meget lille indtægt) og det hele ender med en inkassosag og fogedret. Da X ikke ejer noget bliver der ikke foretaget udlæg, men X går med på en afdragsaftale på 1500.- om året som X iøvrigt kun overholder i 8 måneder og herefter ikke betaler til. X bliver nu registreret i RKI som dårlig betaler men bliver fjernet igen 5 år senere da det nu engang er reglerne.
Jeg vælger på et tidspunkt at gå ind i sagen for at hjælpe X og undersøger for det første sagens forløb til bunds, jeg har flere samtaler med SparNord der sender mig alle dokumenter. Samtidig sætter jeg mig ind i inkassolovgivningen.
For godt 2 måneder siden optager jeg igen kontakten til SparNord denne gang med en fuldmagt fra X. X føler sig snydt fordi lånet nu er på 180.000 (påløbne renter) men er X i virkeligheden blevet snydt ? Det mener jeg jo ikke. Vi kan godt kalde det uetisk for der løber mindst 100.000.- ekstra på i renter hvis lånet skal afvikles på normal vis, og så er 100.000 blevet til 300.000.- !
En lang historie kort. Fordi jeg var velforberedt kunne jeg forklare banken at man ønskede at indgå akkord på den totale gæld på 180K. Det var SparNord i første omgang ikke særlig interessrede i men da jeg forklarede deres jurist at de jo desværre havde spillet sig selv skakmat ved at lade sagen overgå til inkasso foreslog jeg at indgå forlig.
Fordi de har lagt sagen over til inkasso og der er gået så lang tid har SparNord spillet sig selv skakmat.
1. RKI er ikke længere en løsning da X har stået i RKI i 5 år for beløbet, og man kan ikke stå i RKI for samme skyld mere end 1 gang. Efter 5 år fjernes man automatisk hvilket skete for flere år siden.
2. Samme regel gælder også for andre skyldnerregistre.
3. X har en kæreste der står for bil og alt hvad de ejer. Det betyder at på papiret kommer X aldrig til at eje noget der kan foretages udlæg i.
4. X kan fortsat lade være med at betale, der kan sagtens laves nye betalingsaftaler men disse kan uden konsekvens misligholdes af X.
5. X modtager faktisk personfradrag for de 100.000 som er lånets grundbeløb. Dvs at i skrivende stund tjener X penge på at have uafklaret gæld.
Kort og godt, SparNord har faktisk ikke nogen muligheder eller virkemidler tilbage at bruge af og har derfor spillet sig selv skakmat.
SparNord godtog en akkord på ialt 50.000.- kr fordelt på 20.000.- kr her og nu, og herefter 2500.- om måneden i 12 måneder (de 50.000 er med rentestop).
Det er ikke fordi jeg skal sætte mig selv på en pedistal, for dette gør sig gældende for alle. Hvis man SELV undersøger tingene til bunds kan man SELV kæmpe og vinde på bag fjendens linjer, slå dem på DERES banehalvdel.
For at slå sløjfe på det og vende tilbage til det med A-kasser så findes der flere udenlandske forsikringsselskaber bla.a i England der tilbyder en indkomstforsikring i Eks 12 måneder på et eller andet beløb. Dette er skattefrit og man betaler til det hver måned ligesom A-kasse. Det er lidt dyrere, men så har man det til gengæld også. Der er jo ikke nogen der ved hvad de har i en A-kasse efterhånden.