Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino gør iværksættere en bjørnetjeneste!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 9. Dec 14
Indlæg ialt: 9
Fra  Minus -A Kasse Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke tilladt at nævne virksomheder ved navn på Amino. Så det lader vi være med.

Lad os kalde a-kassen for [Navn fjernet af moderator], så kan ingen føle sig trådt over tæerne.

For det er sådan, at a-kassen [Navn fjernet af moderator], som i øvrigt er Danmarks dyreste, lover dig guld og grønne skove. De kalder sig Danmarks eneste a-kasse kun for selvstændige. Og hele deres markedsføring af dem selv bevæger sig i en mørk afkrog af en grå-zone. Som iværksætter står flere a-kasser i kø for at tage dine penge, og tro os - De er skrubeløse!

På kampagnesiden [Navn fjernet af moderator] kan du læse om hvordan Aminos sponsor og samarbejdspartner kan kalde sig en "A-kasse for selvstændige". Men de vildleder deres kunder, og gør iværksætterne en bjørnetjeneste.

Kommentér gerne på indlægget, men hav noget at ha' det i. Vi ved, hvad vi taler om!

Hilsener

Minus -A Kasse

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 08:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Synes du kommer med en masse anklager, uden at fortælle præcis hvad det er du er sur over? At du er utilfreds med en A-kasse skal Amino vel ikke tage højde for? For så kommer de da godt nok på overarbejde, hvis de skal tjekke hvem og hvad alle deres bruger ikke kan lide.

"Dæknavnet" siger jo præcis hvem du er utilfreds med, men hvorfor? Jeg har selv været medlem der og havde ingen problemer. Hellere ikke da jeg skiftede A-kasse, da jeg pga. min uddannelse kunne få nogle gode rabatter ved at skifte A-kasse. De ønskede mig blot held og lykke og håbede på at høre fra mig en anden gang.

Så husk. Det kan godt være du er utilfreds med nogle, det betyder ikke at alle andre er. At begynde at kalde folk for skrupelløse, at skrive at de bevæger sig i mørke afkroge, det er over stregen og kraver da man smider en forklaring på, gerne med lidt beviser til, hvad man er så utilfreds med? 

Venlig hilsen
Henrik

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 10:09

Altså det tog mig (for en del år siden efterhånden) en times tid at finde ud af at der slet ikke findes A-kasser for selvstændige.

Det gør der ikke fordi A-kasserne er underlagt statsligt kontrollerede regler. Og her er nogle af de ting man skal være opmærksom på som iværksætter:

Man optjener ikke anciennitet mens man er selvstændig = hvis du starter som selvstændig og er berettiget til eks dimmitendsats og driver virksomhed i 10 år så "stiger" man ikke i graderne, og er altså stadig kun berettiget til dimmitendsats.

Du kan ikke modtage supplerende dagpenge når du er selvstændig medmindre du kan dokumentere det er en hobbyvirksomhed og at du ikke bruger ret mange timer på at drive den. Samtidig bliver du trukket i dagpenge for de timer du bruger på egen virksomhed også selvom du gør det kl 01.00 om natten.

Du må ikke arbejde med selvstændig virksomhed i tidsrummet 8-16 hvis du får supplerende dagpenge til din hobbyvirksomhed.

Begynder det pludselig at gå godt i din virksomhed så du kan leve af det eksempelvis i 3 måneder og du så vil tilbage på dagpenge SKAL du lukke virksomheden. 

Du kan KUN gå på dagepenge efter du har været selvstændig hvis virksomheden er blevet lukket eller solgt. 

Jeg har ikke noget problem med at bruge navne, jeg valgte da jeg startede virksomhed ASE som jo virkelig gør sig til med at man skal "se potentialet" og bla bla. De arrangerer INTET for deres medlemmer der er selvstændige, man kunne lige så godt melde sig ind i Dansk Metal eller andet.

Herefter skifter jeg til DANA og det gør jeg fordi at DANA i det mindste har nogle arrangementer for iværksættere og selvstændige. De har et forum og de laver netværksmøder. Jeg har endnu til gode at se hvor jeg kan finde anvendelse for de ting de arrangerer.

Jeg overvejer meget seriøst at melde mig ud af A-kasse og alternativet til A-kasse kunne blive en privat tegnet "lønsikring" eventuelt udenlands. Det er lidt dyrere end A-kasse men giver så 12 måneder med fuld løn til gengæld.

Tilmeldt 9. Dec 14
Fra  Minus -A Kasse Skrevet kl. 10:24

Hej Henrik.

Hvis du læser indholdet på siden + blog + sagshistorik vil du forstå.

+ Det kan godt være at du har været heldig at undgå problemer. Godt for dig. Uanset hvad er loven gældende for alle (den lov som der nu er), og derfor vil alle være i risikozonen for at opleve at ende i lort til halsen. Du har været heldig, men det er ikke alle, der er det. 

Og hvis du læser sagshistorik mv. vil du også se, at min kritik er absolut begrundet. Ikke kun af én kasse, men af et system som tillader, at a-kasser kan gøre hvad de vil, og at de ikke er underlagt nogen regelsæt hvad angår markedsføring mv.

Hilsener

Peter

Tilmeldt 9. Dec 14
Fra  Minus -A Kasse Skrevet kl. 10:31

Hej Uldal.

Jeg er glad for at du rent faktisk har sat dig ind i det, der står på hjemmesiden.

Og problemet er netop, at fordi at X beløb af kontingentet er betaling til stats-apparatet, så er a-kasserne ikke underlagt nogen regelsæt. 

Eksempelvis er du jo "medlem" og ikke "kunde". Som kunde yder du nytte af beskyttelse. Som "medlem" kan du intet stille op. 

Problematikken er paradoksalt nok, at a-kasserne ikke er blanke for at markedsføre sig på samme niveau som øvrige virksomheder. Og tager vi den skridtet videre, så er de tilmed ikke underlagt samme lovgivning vedr. markedsføring mv. - Af den enkelte årsag, at Forbrugerklagenævnet - eller øvrige nævn - ikke tager klager vedr. a-kasser. 

DERFOR kan DANA kalde sig en "iværksætter-akasse". DERFOR kan DANA ringe til dig uanmodet (hvilket er ulovligt). DERFOR kan DANA fortælle at de tilbyder dig kurser, netværk og ditten datten dutten. Alt dette betaler du 1500 kr. mere for om året. Men problemet er bare, at DANA ikke tilbyder noget som helst af det, de lover.

Og modsat alle andre forsikringer og køb (som hvis du fx køber et TV med mpeg2 tuner og ikke mpeg4 tuner, som forretningen ikke havde oplyst dig ved køb), så kan A-kasserne love dig ditten datten dutten. Men du kan ikke få en øre tilbage. Fordi A-kasserne er dækket bag en høj mur i skyggen af at være en "semi-statslig" enhed. 

Hvis det ikke er skrubeløst, så ved jeg ikke hvad det er. 

@Henrik - du havde garanteret heller ikke et CVR-nummer på daværende tidspunkt, hvilket hele denne problematik drejer sig om. 

Herudover, Uldal, skriver DANA sort på hvidt, at man SAGTENS KAN arbejde i normal arbejdstid, blot at man kan rykke aftaler. En udtalelse som strider stik imod alle afgørelser.

Er det ikke samvittighedsløst? Hvad er det så?

God jul, 

Peter

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 10:46

Minus -Akasse:
@Henrik - du havde garanteret heller ikke et CVR-nummer på daværende tidspunkt, hvilket hele denne problematik drejer sig om. 

Jo det havde jeg så. Lad nu værd med at gætte dig frem, spørg i stedet for. De ting de tilbyd mig, overholdte de, og da jeg spurgte ind til reglerne for dagpenge og selvstændig fik jeg skam en uddybede svar, som hang sammen med de gældende regler på området. Det jeg prøver på at sige, at ikke alle har haft en dårlig oplevelse som dig, derfor mener jeg at du går over grænsen, fremlæg din sag, de "fælder" du er blevet fanget i, altid godt med fokus på problemer, men det virker meget bedre, hvis man ikke starter med at svine den anden side til. Husk der er altid 2 sider af en mønt.

Har kigget på din side og det opgav jeg til sidst, en væld af links, menuer, udklip fra Dana's hjemmeside og en masse tekst uden korrekt indhold .... kom til sagens kerne! det er jo den du gerne vil fortælle. Jeg gider ikke at læse flere siders tekst, i en sag der intet har med mig at gøre. (Dette er ikke ment som en provokation, men som et tip om, at få fokus på det du gerne ville fortælle, for det har jeg ikke fundet udad endnu, andet end du er utilfreds med din sags gang åbenbart)

Men ellers er det jo fint nok, hvis du har fundet et problem du mener skal have opmærksomhed, men du fare frem med bål og brand (i flere tråde på Amino alene) Mere ro på, mere fokus, frem med hvad problemet er :)

Venlig hilsen
Henrik 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 16:36

Om A-kasser er nogle svin i forhold til markedsføring, tomme løfter, lodret løgn osv kan vel altid diskuteres. Til syvende og sidst vil den jo lande hos politikerne som har "lavet" systemet.

Jeg har en tese (teori) om det der med at blive taget ved røven.

Når man er blevet snydt føler man sig dum, og derfor søger ens irationelle "selv" at finde en mening med det der ikke har noget at gøre med at man er dum. Med andre ord prøver man at bortforklare sin egen dumhed, og her er vi inde og snakke helt basal selvopretholdelsesdrift på det psykologiske plan.

Faktum er at man forholdsvis nemt kan få adgang til al info der vedrører kombinationen af at være selvstændig og så vælge A-kasse. og hvad regler der er på området. Det er endda meget nemt i dag med internettet.

Problemet er at mange ikke gider at lave forarbejdet, eller ganske enkelt tillader andre at snørre sig til at tro at tingene forholder sig nøjagtigt som de beskriver.

Istedet for at blive tvær så prøv at kæmp imod dit instinkt, accepter at du er blevet snydt af nogle der er uetiske, lær af det, studer emnet til senere brug og knald dem så på deres egen hjemmebane.

Jeg kan komme med et eksempel fra mit eget liv (nu nævner jeg ikke navne da det ville hænge personer i meget tæt relation ud).

X har et banklån sammen med en tidligere kæreste i forbindelse med noget hus halløj. De går fra hinanden og lånet bliver delt op imellem dem. X skylder 90.000.- i banken (SparNord). X vælger så ikke at afdrage (har meget lille indtægt) og det hele ender med en inkassosag og fogedret. Da X ikke ejer noget bliver der ikke foretaget udlæg, men X går med på en afdragsaftale på 1500.- om året som X iøvrigt kun overholder i 8 måneder og herefter ikke betaler til. X bliver nu registreret i RKI som dårlig betaler men bliver fjernet igen 5 år senere da det nu engang er reglerne.

Jeg vælger på et tidspunkt at gå ind i sagen for at hjælpe X og undersøger for det første sagens forløb til bunds, jeg har flere samtaler med SparNord der sender mig alle dokumenter. Samtidig sætter jeg mig ind i inkassolovgivningen. 

For godt 2 måneder siden optager jeg igen kontakten til SparNord denne gang med en fuldmagt fra X. X føler sig snydt fordi lånet nu er på 180.000 (påløbne renter) men er X i virkeligheden blevet snydt ? Det mener jeg jo ikke. Vi kan godt kalde det uetisk for der løber mindst 100.000.- ekstra på i renter hvis lånet skal afvikles på normal vis, og så er 100.000 blevet til 300.000.- ! 

En lang historie kort. Fordi jeg var velforberedt kunne jeg forklare banken at man ønskede at indgå akkord på den totale gæld på 180K. Det var SparNord i første omgang ikke særlig interessrede i men da jeg forklarede deres jurist at de jo desværre havde spillet sig selv skakmat ved at lade sagen overgå til inkasso foreslog jeg at indgå forlig.

Fordi de har lagt sagen over til inkasso og der er gået så lang tid har SparNord spillet sig selv skakmat.

1. RKI er ikke længere en løsning da X har stået i RKI i 5 år for beløbet, og man kan ikke stå i RKI for samme skyld mere end 1 gang. Efter 5 år fjernes man automatisk hvilket skete for flere år siden.

2. Samme regel gælder også for andre skyldnerregistre.

3. X har en kæreste der står for bil og alt hvad de ejer. Det betyder at på papiret kommer X aldrig til at eje noget der kan foretages udlæg i.

4. X kan fortsat lade være med at betale, der kan sagtens laves nye betalingsaftaler men disse kan uden konsekvens misligholdes af X.

5. X modtager faktisk personfradrag for de 100.000 som er lånets grundbeløb. Dvs at i skrivende stund tjener X penge på at have uafklaret gæld.

Kort og godt, SparNord har faktisk ikke nogen muligheder eller virkemidler tilbage at bruge af og har derfor spillet sig selv skakmat.

SparNord godtog en akkord på ialt 50.000.- kr fordelt på 20.000.- kr her og nu, og herefter 2500.- om måneden i 12 måneder (de 50.000 er med rentestop).

Det er ikke fordi jeg skal sætte mig selv på en pedistal, for dette gør sig gældende for alle. Hvis man SELV undersøger tingene til bunds kan man SELV kæmpe og vinde på bag fjendens linjer, slå dem på DERES banehalvdel.

For at slå sløjfe på det og vende tilbage til det med A-kasser så findes der flere udenlandske forsikringsselskaber bla.a i England der tilbyder en indkomstforsikring i Eks 12 måneder på et eller andet beløb. Dette er skattefrit og man betaler til det hver måned ligesom A-kasse. Det er lidt dyrere, men så har man det til gengæld også. Der er jo ikke nogen der ved hvad de har i en A-kasse efterhånden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47

Jeg synes det er lidt rodet. Lad os slå fast - at hvis man ikke har indtjening svarende til det krav der stilles til lønmodtagere for at være berettigtet til dagpenge - så er det meningsløst at betale til A kasse - og det vil være tilfældet for alle som ikke får gang i deres virksomhed eller selskab.

Det svarer dog slet ikke til, at det er meningsløst for alle. 

Lad os tage et helt simpelt tilfælde. Ejer af et selskab - ApS eller IVS - Arbejder få at få firmaet i gang og betaler til A kasse

år 1 - resultat minus 100.000 kr

år 2 - nu virker det- resultat tillader løn på 260.000 kr

år 3 - stadig normal drift og overskud tillader løn som igen tages som 260.000 kr

år 4 - stor kunder er tabt og resultat 0

år 5  - igen et nulår

år 6  - underskud - og nu rækker det- vor ven lukker selskabet

Han er nu berettiget til fulde dagpenge - simpelt forklaret ved at tage de 2 bedste af de seneste 5 år og finde gennemsnit, som her er - 260.000 kr - og i år 6 - 7 modtages fulde dagpenge  Der må ha været underskud de øvrige år, bare de to bedste af seneste 5 har været dagpenge beretigende.

Det er der mange der har glæde af. Princippet er det samme for enkeltmands - med lidt vanskeligere beregning de første 2 år - men at man slet ikke kan få dagpenge, hvis man har været selvstændig er forkert

Man skal lukke virksomheden - ret naturligt da man ellers ikke kan påvise at være fuldt til rådighed - i de fleste fald, og det er vel som lønmodtageren der jo også skal være fyret og uden arbejde for at få dagpenge

Jeg synes vreden forsimpler problemet en del faktisk

vh John H

venligst John H

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 17:28

Cookie - John Hannover:
Jeg synes vreden forsimpler problemet en del faktisk

Her må jeg erklære mig enig. Det virker som om at man ikke har sat sig ordentlig ind i tingene og så bagefter opdager en masse ting.

Der er dog lidt andre ting som heller ikke kan lade sig gøre når man er selvstændig. Et af de væsentlige elementer er at man ikke kan stige i sats så længe man er selvstændig. Dvs hvis du er berettiget til eks og i værste fald dimmitendsats når man starter virksomhed så er man stadig kun berettiget til dimmitendsats om man så driver virksomhed i 10 år med en årsløn på 2 mio alle 10 år. 

Samtidig kan man ikke modtage supplerende dagpenge medmindre man klassificerer virksomheden som en hobbyvirksomhed, ligesom man ikke må arbejde i tidsrummet 8-16 med hobbyvirksomhed. 

Så som tidligere skrevet anbefaler jeg at man kigger på alternative økonomisikringer til worst-case scenariet fremfor at kigge på A-kasser.

Tilmeldt 9. Dec 14
Fra  Minus -A Kasse Skrevet kl. 19:05
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Der er 3 lette veje til at indgå i en debat:

1. Lad være at sætte dig ind i sagen, og bed debatoplæggeren at stikke piben ind, for der ikke er noget at klage over.

2. Lad være at sætte dig ind i sagen, og kald personen dum - for han er jo garanteret bare selv uden om det.

3. Lad være at sætte dig ind i sagen, luk øjnene og benægt der er et problem, og en skønne dag forsvinder det vel nok. 

Det er for nemt blot at antage, at jeg ikke har gjort mit forarbejde. Jeg har nu researchet på emnet i 6 måneder, og er nået frem til at a-kasserne ikke er forpligtet til at stille op med et sæt forretningsbetingelser. Ergo kan du som forbruger ikke vide, hvad du går ind til. Herudover er loven så åbent formuleret, at det er umuligt for langt de fleste at gennemskue reglerne. Jeg har gennemgransket 10 a-kassehjemmesider fra start til slut. Og der står stort set intet omkring de huller som en iværksætter kan falde i. 

Selv de to a-kasser, BIIIIB og BIIIIB som kalder sig iværksætter-a-kasser, føler sig ikke engang forpligtet til at rådgive iværksættere om de mange problemer. Det er da grotesk!

Og når den a-kasse, som jeg ikke engang må finde et dæknavn til, uden at moderator sletter det, skriver sort på hvidt på deres hjemmeside, at "Det kan du sagtens", så er det altså for nemt blot at kalde de uheldige for dumme.

Det, der er tale om her, er ikke bare en CD-afspiller der ikke vil spille, eller en burger der smagte skidt. Det er folks økonomiske fundament som er usikkert. Og som reglerne er i dag, er det fuldkommen uigennemskueligt for individet at søge den relevante information. 

Hvis du ikke mener at der er et problem i at a-kasserne ikke er regulerede og at de kan gamble med folks økonomiske sikkerhed, så må vi jo bare erkende at vi så ikke er enige.

Selv har jeg mistet 125.000 kr. pga. manglende information og rådgivning, og at jeg simpelthen ikke kunne komme i kontakt med min a-kasse. Hverken telefonisk eller gennem deres elektroniske system. Er det ikke et problem??

Helt bortset fra det, så synes jeg generelt at der på Amino er en meget hård tone mellem medlemmerne. Og jeg havde rent faktisk naivt troet, at hvis der var nogen steder på denne planet hvor folk ville kæmpe for iværksætteres rettigheder og vilkår, så burde det være på Amino. 

I stedet oplever jeg gang på gang, at der her på Amino hersker denne her "du er bare dum" holdning. Jeg oplever mange herinde med den holdning, at så snart en person klager over at løbe panden imod en mur - hvad enten det er bureaukrati eller andet - så er personen blot en taber og skal have en tudekiks.

Jeg synes virkelig at det er synd, at der ikke på Amino findes en fælles ånd som ønsker at sikre bedre vilkår for iværksættere.

Hele oplægget hed sig, at Amino ikke bør samarbejde med en a-kasse, som så åbentlyst markedsfører sig på misinformation, samt misinformerer og vildleder deres medlemmer. Det er der da ingen Aminoer der får noget godt ud af...?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)