Kære mediabureauer, vågn op I lever i det tyvende århundredes kvantitative mørke. I planlægger for milliarder af kroner i et bakspejl, og I ophøjer mediernes ROI til en videnskab. Men er det i virkeligheden, det som kunderne vil have? Nix, de ønsker kreative medieplaner og kreative medieløsninger, som kan bryde i gennem støjen. Bare tag P&G som proklamerede, at de ville have communication planing i stedet for medieplanlægning – budskabet var krystalklart til mediebureauerne: I skal tænke udenfor regnearket. Der skal nye boller på suppen, når der vælges kontaktpunkter til medieplanen. De traditionelle massemedier og en optimering af annoncørens ROI i form af TRP’er er ikke længere nok. P&G’s Jim Stengel, head of marketing, sagde det på denne made: “We must accept the fact that there is no “mass” in “mass media” anymore. There must be and is life outside the 30-second TV spot. Brands that rely too heavily on mainstream media, or that are not exploring new technologies and connection points, will lose touch. The question is then why are we still dependent on reach, frequency, and advertising pre-market scores? Spørgsmålet er hermed givet videre… |
Der er nogle der mener, at det først er når de store gamle off line selskaber rigtig kommer med online at nettet bliver voksent. Jeg er meget uenig. Jeg er ligeglad med om de lærer det, eller ej. Der er nemlig masser af andre virksomheder der allerede har lært det - vi er mange, og vi klarer det rigtig godt. For min skyld kan de gamle mastodonter lægge sig ned på ryggen og dø, hvis de ikke gider at være med på Nettet for alvor. Fuck dem. Vi har ikke brug for dem, hvis de ikke forstår hvordan de nye medier fungerer. Dør de vil andre bare komme til og fylde hullerne ud.
Jeg kan godt forstå, at nogle af de gamle drenge i reklamebranchen gør alt hvad de kan for at skabe denne underlige ærefrygt for de gamle mastodonter. De lever jo af dem - og de mest fremsynede af disse reklamefolk kan jo godt se hvilken vej vinden blæser og kæmper desperart for at få deres gumpetunge kunder med. Men rager det os? Rager det os iværksættere som GODT kan finde ud af det her med nettet og som går helhjertet ind i det. Næh! Jo mindre de gamle mastodonter fatter af nettet jo mere plads er der til os. Så for min skyld kan de fumle rundt med det i et årti mere :)