Hej derude. Jeg har en lille drøm om, at få gang i at sælge noget at mit håndlavede brugskunst(primært træværk, skåle, lamper mv) og nogle af mine kunstartikler (dekorerede og malede genstande fra naturen mv. - ikke decideret malerier på lærred.) - men jeg er efterhånden nået til det punkt hvor jeg ikke kan se skoven for bare træer, og søger nu kvalificerede råd hos jer der måske har stået i samme situation eller bare har god erfaring og viden om det at starte op og komme igang med at sælge. Først og fremmest tænker jeg at det er nødvendigt under alle omstændigheder at oprette et CVR nr? Går jeg fejl på det eller kan jeg godt sælge kunstgenstande uden et CVR nummer, skrive en håndskrevet kvittering og så selv opgive indkomst på selvangivelse? Min umiddelbare tanke med det hele er, at fremtille kunst og brugskunst-/artikler, oprette en hjemmeside og sælge det herover. Muligvis også udstille noget af min kunst i lokale butikker mm. Med al min surfen rundt på nettet de sidste par måneder er jeg nået frem til en lang liste at skulle have styr på og søger derfor råd om følgende: Webshop. (her tænker jeg selv Shopify, Magento, TYPO3 - eller er der et bedre, billige alternativ der kan anbefales?) Forsikringer. (Er det nødvendigt med dette ved webshop og kunsthandel? Jeg har kunne læse mig frem til nogle obligatoriske ved oprettelse af CVR) Varemærkeregistrering (Jeg vil gerne kunne sætte mit navn og stempel på mine ting, er det overvurderet at søge og betale for varemærkereg.?) Momsregistrering. (Umiddelbart ville tænke at det er en fordel at momsregistrere sig, jeg går ud fra at mine salg/genstande går under momspligt? Kan ihvertfald se fordelene ved at kunne trække momsen fra materialer.) Faktureringssystem v. salg på webshop. (Som jeg har kunnet forstå er det en del af det økonomisystem man bruger? Jeg tænker evt. e-conomics eller Dinero - kan det faktureringssystem fungere automatisk eller skal man håndtere det manuelt?) ... Findes der evt. en platform til webshop der selv kan styre at sætte "solgt"-mærke på billedet når varen er købt/betalt på siden? Jeg vil bare rigtig gerne igang, men vil også gerne sørge for at gøre det på den bedst mulige og rigtige måde, men har absolut ingen erfaring med at drive virksomhed. Derfor håber jeg at der er en venlig sjæl derude, der kan og har lyst til at hjælpe mig med at rede alle trådene ud. Jeg tager med kyshånd imod alle gode råd, erfaringer og anbefalinger på programmer og det første skridt til vejen frem. På forhånd TAK for hjælpen :) |
Du behøver ikke et CVR for at starte. Det er først når din omsætning overstiger en bestemt grænse at det er krævet. I "gamle" dage var denne grænse 50.000, men ved den er blevet sat op. Er dog ikke sikker på til hvor meget.
Du kan altså drive virksomhed, og tjene en del penge før du er tvunget til at registrere dig med cvr.
Der kan dog være fordele ved at gøre det selv om du ikke behøver. Eksempelvis ting du kan trække fra osv.
Der kan også være ulemper. Det jo ikke sjovt at starte med cvr nummer, bare for at finde ud af man ikke er i stand til at sælge noget.
Mit råd. Kom i gang med website, og glem alt om cvr før du tjener penge. Fokuser i stedet for at skabe kunde trafik. Det er det absolut vigtigste i forhold til at tjene penge.