Jeg er ny på Amino.dk, men har dog læst mange emner igennem her i det sidste styk tid. Jeg vil lige præsentere mig først. Jeg hedder Martin, er 15 år gammel, bor i Sønderjylland og er i gang med 9. klasse i folkeskolen. Min interesse og hobby er computere, og har igennem tiden fået en succesfuld hjemmeside op og køre. Reglerne ligger sådan, at man med statsamtets og forældrenes godkendelse kan drive en virksomhed som 15-årige, derfor lyder mit spørgsmål om det økonomisk er en fordel at drive en virksomhed. Med henblik på fremtiden vil jeg gerne udvikle flere hjemmesider, og derefter tjene en masse indtægter med annoncer på de hjemmesider jeg udvikler. Som ekstrajob, hvis ikke lige der er arbejde nok, vil jeg lave hjemmesider til andre private folk og små virkomsheder. F.eks vedligeholder jeg allerede nu en hjemmeside til den nærmeste maskinfabrik, nabo'en og laver nye koncepter som jeg selv vil tjene på.
Hvad ville I gøre i min situation og hvad kan I give mig af gode råd?
Jeg er godt klar over, at en virksomhed ikke bare er noget man opretter for sjov. Bogføringen har jeg tænkt mig at gøre selv ved hjælp af Summa Summarum, eller et andet godt program. Hvis jeg så har evt. spørgsmål kan jeg altid spørge min far, som også selv driver en virksomhed indenfor landbrug.
det er en ung alder at starte i, men frisk gjort :)
Momsvæsenet har en grænse på 20.000 kr. om året. Hvis man tjener mere end det så skal man momsregistreres. Der er mange der vælger at vente med momsregistreringen til de er tvunget til det, for så slipper de for at lave momsopgørelser. Fordelen ved momsregistreringen er dog at man jo så kan trække momsen fra i sine udgifter (og betale moms af indtægterne). Personligt ville jeg nok vente med registreringen til jeg kunne se at min omsætning kom lidt der opad.
Momsvæsenet har en grænse på 20.000 kr. om året. Hvis man tjener mere end det så skal man momsregistreres.
Er reglerne blevet ændret? Sidst jeg så efter var det hvis man har en omsætning der er mere end 50.000, altså ikke indtjening, men en omsætning. Det er vigtigt at skelne her.
Hvis du når de 50.000 i omsætning er der jo nok ikke noget valg. Så skal du jo i princippet momsregistreres.
Jeg kunne forestille mig at du som udgangspunkt ikke har så vildt mange udgifter på den type services du yder (vare indkøb)? Dvs. dækningsgraden er sikkert god da det vel meget er timer du sælger. Hvis du bliver momsregistreret skal du jo så i princippet lligge 25% oven i dine priser, for at holde samme indtægt. Sælger du til andre firmaer er der ingen problemer der (da de jo så kan trække momsen fra på dine regninig), men sælger du meget til private vil de jo enten opleve dine priser er højere, eller du tjener lidt mindre. Men! En fordel er jo, at du kan trække momsen fra på indkøb af computere, printer, softwareindkøb, papir, osv. Så det trækker lidt i begge retninger.
Tak for noten Martin, jeg er vist ved at blive gammel, burde lige læse mit indlæg igennem inden jeg trykker ok - specielt hen på aftenen :)
Det er naturligvis 50.000 og omsætning vi taler om som Martin ganske rigtigt påpeger. Det er jo kun endu vigtigere at udtrykke sig korrekt overfor en ny ung iværksætter :)
Bundgrænsen for at lade sig momsregistrere er 50.000,- i omsætningen.
Hvis du venter med at lade dig momsregistrere til d 5. januar 2008 og endtil da holde din indtægt under grænsen for indeværende år, opnår du mest skattemæssigt.
Hvis din omsætning overstiger grænsen, kommer du til at aflevere 20% i moms til skattevæsnet af hele din omsætning, hvilket svarer til 10.000,- og derover, alt efter størrelse af omsætningen af årsafslutningen pr. 31.12.2007
Ok, lyder fornuftigt, men hvordan angiver jeg indtjeningen? Bare via selvangivelse i næste år? Skal jeg så betale 39% af alle mine indtjeninger i dette år? Fordi mit frikort for dette år har jeg allerede brugt op.
Det er lidt forkert at tænke på moms som noget den der driver virksomhed skal betale.
Virksomheden lægger moms på sine regninger og kunderne betaler. Momsen gemmer virksomheden til momsperioden er slut (kvartalet i første omgang) og indsender så til momsemor.
Du skal føre et regnskab. Når året er gået regner man indtægter sammen og trækker udgifterne fra. Resultatet (overskuddet) skrives på selvangivelsen (udvidede selvangivelse, rubrik 111) og så lægger skattefar det sammen med anden indtægt (lønindtægt fx) og beregner en samlet skat. Hvis den er større end det der er betalt (fx via lønsedler), så lægger de et procenttillæg på (en slags renter) og opkræver det, fx med tre girokort til sept/okt/nov. Hvis man vil undgå det, så skriv selvangivelsen så hurtigt som muligt og få restskatten at vide - så kan du indbetale op til 40.000 i skat inden 1.7. uden procenttillæg