Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan laver jeg status

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle amino-freaks - kan jeg få lidt hjælp:-)

Jeg skal til årsskiftet lave min første årsstatus - jeg startede i sommer. Det er tøj.

Jeg skal vel lave den for at finde ud af, hvor meget jeg har tøj for i butikken og på lager, så jeg kan trække det fra det jeg har købt o derved finde mit vareforbrug. Right?

Hvordan gør jeg. Havde tænkt, at jeg ville tælle op, hvad jeg har købt for (ind-pris ex moms), og trække det fra, jeg har i butikken på skæringsdatoen opgjort i ind-priser ex moms - derved vil jeg få, hvad jeg har solgt for. (vareforbrug)

Men nu hører jeg, at andre tæller salgsprisen inkl. moms

Hvordan laver jeg mest korrekt årsstatus i min lille tøjbutik.

Lene

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:30

Hej!

Du bør tælle op fysisk, og værdiansætte dit varelager til indkøbspris+evt. fragt excl. moms.

Summen af den fysiske optælling skal du modregne dit totale indkøb incl. fragt mv. for

at få dit vareforbrug.

Du bør regulere for evt. ukurrante/ikke salgsbare effekter for at få en korrekt værdiansættelse.

/Peter

Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 07:20

Hej Peter

Tak skal du have - så var jeg på rette kurs. Kan du gennemskue, hvorfor nogle vælger at bruge salgspris inkl. moms som grundlag?

Lene

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:57

Hej Lene

De fleste hænger deres vare ud på hylder og sætter derved en salgspris på. Så når lageret skal opgøres, er det nærliggende varene tælles med deres salgspris som grundlag.

Man glemmer i realiteten alt om selve indkøbsprisen excel. moms, som faktisk er den reelle Lagerværdi (momsen har du jo fået retur)

Med Venlig Hilsen

Claus
Din Revisor
www.cjrevision.dk

Tilmeldt 21. Jun 07
Skrevet kl. 14:04

Hej Claus

Tak for svaret.

Mener du så også, atdet for mig og min tøjbutik er mest rigtigt at bruge indkøbspris ex moms?

For mig er det helt vildt, hvis nogen bruger slagsprisen - derved leger de jo at alt er solgt til fuld pris. Det giver ikke et reelt billede.

Lene

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15

Hej Lene

Det er ikke kun rigtigt for dig, det er sådan alle skal gøre. I så fald ja, det kommer til at give et forkert billede

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:07

Hej Lene!

Dem der vælger at bruge deres salgspriser trækker selvfølgelig moms og avance ud af beløbet til sidst. Så får de en tilnærmelsesvis indkøbspris, dog ikke helt 100% korrekt. Det kan f.x. være en tøjbutik som bruger en mark up på f.x. 2 eller 3.

Så de værdiansætter forhåbentlig ikke varelageret til salgspriser ;-)

Mvh

Bo Skjønnemand

www.accountgruppen.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:24

Hej!

Det vigtigste er at få sat styk antal på optællingen.

Om du så udregner værdien af dit varelager på den ene eller anden måde, er vel underordnet.

/Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)