Jeg står i den situation at jeg i min virksomhed gennem det sidste år har genereret en ganske solid omsætning, hvilket har resulteret at der står en net sum penge på kontoen.
Strukturen fungerer sådan, at jeg får indbetalt penge fra mine kunder ved køb, men mine medarbejdere bliver først aflønnet når vores ydelse er leveret til kunderne. Dette betyder at jeg har penge stående på kontoen, som reelt set er bundet og hurtigt får ben at gå på i det nye år.
Dette betyder så også, at jeg vil have relativt mange penge stående på kontoen ved årsskiftet - og jeg vil selvfølgelig helst ikke skulle beskattes på det fulde beløb, da disse penge ikke er et overskud, men penge der skal udbetales til lønninger i næste regnskabsår.
Mit spørgsmål går således ganske simpelt på: Er der en måde hvorpå jeg kan omgå denne problemstilling? Og kan i give mig en pointer mht hvordan jeg rent regnskabsteknisk får dette til at gå op?
Nej, jeg har ikke tilknyttet en revisor, men det kan være at jeg må kontakte en for at få dette på plads. Jeg var ikke i stand til at finde eksempler på hvordan en sådan hensættelse reelt bogføres, men tak for hjælpen i alle fald.
Du har vel en opgørelse over, hvormeget du skylder de ansatte i løn/provision. Denne opgørelse kan afsættes i dit regnskab som en skyldig omkostning - altså som en omkostning, der blot ikke er betalt endnu.
Det skal selvfølgelig være reelt og pengene skal efterfølgende i 2015 udbetales.
Nu skriver du ikke noget om, hvordan de er aflønnet, hvor mange timer de arbejder mv, men jeg kan forstille mig andre problemer med måden de aflønnes på. Er de f.eks. omfattet af funktionærloven, hvad med feriepenge, ATP mv.
Nok klogt at tage fat i en revisor, så du ikke render ind i problemer, du ikke havde forudset
32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv. Partner i www.redmark.dk
Det er helt reelt, og pengene udbetales i 2015 efter udført arbejde (som følge af kontrakten).
Alle medarbejderne er desuden deltidsansatte og timelønnede med ganske lavt timetal pr uge, og ikke underlagt funktionærloven - det er der styr på. Og ligeledes på feriepenge, ATP m.v.
Det sagt har du fuldstændig ret, vi må nok kigge få at tale med en revisor igen, blot for en sikkerheds skyld. Der er jo helst ikke nogen der skal trædes over tæerne! :)