Hej alle, Jeg ønsker at starte min egen virksomhed, som primært skal omhandle marketingløsninger og konsulent arbejde. Ønsket kommer sig af, at jeg har været i snak med en anden virksomhed, som ønsker at betale for mine ydelser, men ikke ønsker ansættelser eller andet, men kun ønsker at handle med andre erhvervsdrivende. Jeg har undersøgt markedet for de forskellige virksomhedstyper, men jeg synes ikke at jeg er blevet meget klogere. Umiddelbart lyder en enkeltmandsvirksomhed som det bedste bud, men her støder jeg ind i problemet om, at jeg ønsker at holde privat og erhverv adskilt. Dette skal forstås som, at al omsætning i virksomheden skal forblive i virksomheden, dog stadig med det ønske at kunne trække penge ud, når man føler for det, lidt ligesom at give sig selv løn, men ikke nødvendigvis hver måned, eller samme beløb. Ydermere ønsker jeg en form for virksomhed, hvor jeg kan indskyde egenkapital som eventuelt kan finansiere computer, printer marketingprogrammer osv. men samtidig have mulighed for at kunne trække momsen fra, så længe produkterne er i virksomhedsøjemed. Jeg er altså ikke kun ude efter at kunne købe ting og trække dem fra, men ser selvfølgelig en mulighed for dette. Samtidig med dette ønsker jeg at blive registreret således at jeg får et CVR-nummer, således at andre virksomheder kan tjekke mig på denne måde. Slutteligt skal jeg selvfølgelig have en erhvervskonto, men jeg er i tvivl om hvilken rækkefølge jeg skal gøre alle disse ting, og om mine ønsker overhovedet er muligt. Jeg takker på forhånd for jeres besvarelser. - Miguel |
Hej,
Du står i en problemstilling som jeg selv stod i for nogle år tilbage, da jeg stadig studerede, og skulle være selvstændig konsulent på deltid - eller hvad vi nu skal kalde det. Jeg havde ikke 80.000 (som det krævede dengang) til at stifte et ApS (i dag er det 50.000), så jeg valgte at gå med en enkeltmandsvirksomhed.
Jeg forstår sagtens din tankegang med at lade pengene blive i virksomheden så vidt det er muligt - men jeg vil klar foreslå dig at lave et ApS hvis du har 50.000 du alligevel vil skyde ind i virksomheden. Dertil synes jeg du skal kigge på at få lavet en holdingselskab, eftersom du kan stifte begge dele på en gang, og det er den bedste virksomhedsopsætning (mener jeg) for selvstændige der vil beskytte sig selv, og gøre brug af de skattefordele der kan være ved at stifte virksomhed.
Men der er med garanti nogle revisorer og advokater der kan forklare dig alt det her bedre end jeg selv (da jeg ikke på nogen måde er ekspert). Jeg vil foreslå dig at læse op på følgende;
- De forskellige virksomhedstyper (fordele og ulemper), enkeltmandsvirksomhed, IVS (iværksætterselskab) og ApS fx her og her
- Holdingselskab (læs evt. denne guide)