Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En af mine venner/ansatte har stjålet, hvad gør jer?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har tænkt, og tænkt, og tænkt.. i rigtig lang tid.. og kan simpelthen ikke få ro oppe i mit hovede. Det er den værst tænkelig situation, man kan blive udsat for, derfor tænker jeg, om I kunne give nogle råd til en frustreret mand.

Jeg har en butik, hvor vi reparerer computerer, hvor der er 2 deltids, der hele tiden skiftes til arbejde. De skiftes begge halv og halv, så de dækker hele måneden. Samtidig er de også mine venner, begge to. Ven 1 har arbejdet der fuldtid i 1,5 år, og der har ALDRIG været et problem med penge før, og nu er han først lige gået ned på deltid. Her i starten af September startede Ven 2 så, hvor september var hans første månede. Jeg kommer så i butikken i slutningen af september månede, og skal til at hente kontanter i butikken for at gå i banken med dem til regninger - jeg slår op i mit kassesystem, og der står der skal være 13550 kr i september måned i kontanter. Jeg åbner mit pengeskab, og der er kun 6850 kr, og der mangler ca. 7-8 omsætningsdage i skabet. Der er ikke videokamera i baglokalet, og den ene siger, det er den anden der har stået for pengene.

Det skal siges, at ven 1 gik på deltid, fordi han skulle fokusere på mere på sin skole, dog har han stadig de samme udgifter som da han var på fuldtid. Ven 2 er helt ny, og det er først mdr han er der, at det går galt. De er begge to mine venner gennem et stykke tid, så lige meget hvad man gør, ender man med at fornærmerme eller støde dem.. Men det er jo mellem de to, hvad fanden gør jeg??

 

Tilmeldt 25. Sep 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er nød til, at have dokumentation på hvem der gør det, før du kan gøre noget.

Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved, jeg skal have dokumentation. Men den står kun mellem de to jo, er der slet ikke noget at gøre??

Tilmeldt 25. Sep 14
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv, at tage en snak med dem hver, hver for sig? Du kunne fx sige, at hvis den der har gjort det indrømmer det, så gør du ikke noget ved det, dog skal det udløse en fyring lige meget hvad.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg var for det første blevet rigtig rigtig sur. Det her forudsætter selvfølgelig at den eneste mulighed der eksisterer for at pengene er væk er at en af dine to kammerater har stjålet dem.

Du er jo også deres ven, og at en af dem vil stjæle fra dig er da at pisse dig op og ned af ryggen for fulde knald.

Jeg havde sat mig ned og fortalt dem begge sammen hvor skuffet og gal du er. Jeg havde så også valgt at give dem begge to en fyreseddel. Og ja jeg havde fyret dem begge to. Jeg havde også fortalt at hvis vedkommende der havde taget pengene ville have nosser nok til at sige det ville den der ikke havde stjålet kunne beholde sit job, og hvis vedkommende der har taget pengene afleverede dem tilbage ville du ikke politianmelde tyveriet.

Så lad dem tænke lidt over det en dags tid. De spiller hinanden ud mod dig, så det er på tide du spiller dem ud mod hinanden. Vedkommende der ikke har stjålet har garanteret ikke ret meget lyst til at miste jobbet pga den anden der har stjålet. Det burde give udslag i et eller andet.

Det er edderrådme en skod-situation at stå i , og det viser bare at man ikke skal stole på folk når det handler om penge, uanset om det er ens bror, familie, venner eller andet.

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Meget enig med Uldal.. Det er virkelig en sørgelig situation når en af dine venner stjæler fra dig.

Den ekstra tillid der er blandt venner, er nu brudt og vil altid være der i baggrunden. 

Samtidig kan man så tænke: Hvad får din ven til at stjæle fra dig?

Her tænker jeg desperation.. at vennen står i en så håbløs situation, at eneste mulige løsning er at stjæle fra dig. Måske har han ikke kunne få sig selv til at spørge om et lån, fordi det er pinligt eller sikker på at få et nej. 

En alternativ løsning hvor du måske kan kaste en redningskrans ud til en ven i en desperat situation kunne eksempelvis være følgende:

At du fortæller dem begge hvor skuffet du er over situationen, men er kommet frem til at de må skyldes desperation, og du derfor (hvis vedkommende står frem) vil betragte pengene som et lån, hvor i finder frem til en fornuftig afdragsordning. (nu er beløbet heldigvis ikke større)

Hvis ikke vedkommende står frem, bliver de begge fyret på stedet og venskabet sat på højkant.

På den måde giver du venskabet en ekstra chance, og istedet for at sparke til én der i forvejen ligger ned, så giver du vedkommende en chance for at råde bod på sine handlinger.

Havde det været en alm. medarbejder havde jeg fyret dem begge på stedet..

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Tag et møde med dem begge sammen

2) Meld ud at du er meget skuffet og du om 24 timer melder det til politiet

3) Sig, at hvis en af jer tilstår inden x antal timer, så må han betale tilbage (evt afdrag) og finde et nyt job. Men så du ikke kontakte politiet.

4) Sker der ikke noget, så vent lidt mere end 24 timer og tag et nyt møde med dem. Under mødet ringer du til politiet.

Jeg ved ikke under hvilke vilkår de er ansat under. Men jeg tror ikke at du bare kan fyre alle dine ansatte fordi der mangler penge i kassen. 

Fremover, så lav et system så hver af dine ansatte har hver deres boks de kan tilgå til kontanter. Og måske er der også mange dage hvor du ikke selv har overblik over dine kontanter, så du skal måske også se på din egen arbejdsproces.

Held og lykke med det!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)